פעם היו לנו יחסים דיפלומטיים מלאים עם הרפובליקה האסלאמית של מאוריטניה. פעם מאוריטניה חיזרה אחרינו כדי לקשור קשרים כאלה. ופעם היו לנו שגרירים בבירה נואקצ׳וט. היה הדיפלומט גבי אזולאי, הסופר והפובליציסט פרדי איתן והעיתונאי ועורך "ישראל היום”, בועז ביסמוט. עשר שנים החזיקו היחסים ברמת שגרירות, הרמה הגבוהה ביותר שיש, עד שמאוריטניה ניתקה אותם בעקבות מבצע עופרת יצוקה וגירשה את אנשינו. כיום יש נער בן 14, כנראה עילוי במשחק שחמט, שנטש בימים האחרונים את התחרות הבינלאומית בשחמט כי הוא לא רוצה להתמודד מול שחקן ישראלי. הוא גם ביטא בפומבי את התחושות בארצו שלפיהן ישראל היא מדינה שבעצם איננה קיימת.

הייתי מופקד על מחלקת צפון אפריקה במשרד החוץ וקידמתי את קשירת היחסים הדיפלומטיים עם מאוריטניה האסלאמית. הייתי הישראלי הרשמי הראשון שנחת במדינה, שחוץ מזה שהיא שכנתה של מרוקו, לא ידענו הרבה עליה. מאוריטניה החליטה ללכת בעקבות מרוקו ותוניסיה שקשרו עמנו יחסים דיפלומטיים עם ייצוג נמוך. ביוזמתה, ביקשה מאוריטניה לשדרג את היחסים עמנו לרמת שגרירות בייצוג מלא. הופתענו מהחלטתה, אך גם שמחנו. זוהי מדינה הקוראת לעצמה הרפובליקה האסלאמית, שנייה רק לרפובליקה אסלאמית אחרת, איראן. בניגוד למדינת האייתוללות, במאוריטניה לימדו בבתי הספר את האסלאם המתון, הסובלני. לנשים יש שם מעמד שוויוני.

עזרנו למאוריטניה היכן שכל השאר לא עשו זאת: הסיוע הרפואי שהושטנו למדינה צייר את ישראל בדמות אנושית שונה ממה שסיפרו עלינו. החדירה של הג׳יהאד האסלאמי לאפריקה פגעה גם במאוריטניה. על אף חומות ההגנה שהקימו, האסלאם הפונדמנטליסטי חדר אל תוך החברה. מנהיגיה התחלפו. דבריו של עבדל רחים אלטאליב מוחמד בן ה־14 הם השתקפות של הקיצוניות הזו. נשיא הליגה הלאומית לשחמט של מאוריטניה בירך את הילד שתקף בתעוזה את ישראל.

אחרי חתימת הסכמי אברהם לפני כשנה מיהר שר החוץ של מאוריטניה להצהיר שאין כוונת ארצו ללכת הפעם בעקבות מרוקו. הקשרים עם מאוריטניה דאז היו במסגרת המאמץ של ישראל לשבור את טבעת העוינות סביבה ולנצל את הסכמי אוסלו. אז היה זה צעד נכון לעשותו. כיום ישראל איננה רואה את מאוריטניה באותם המשקפיים כאז. גם הנסיבות האזוריות השתנו.

ארצות הברית מנסה לעזור למאוריטניה, כנראה מסיבות אסטרטגיות, ומסייעת למדינה הנחשלת להתגונן מפני האסלאם הקיצוני. לו סברתי שיש קורטוב של תקווה מחודשת מצד מדינה ששבתה אותי בשעתו, הייתי ממליץ לפנות לארצות הברית כדי לבדוק מהם הסיכויים לחדש את הקשרים הדיפלומטיים ולצרפה להסכמי אברהם. אבל מול ביטויים מקוממים של ילד, שהם בבואה של החשיבה הפנימית במדינה, עדיף להתרחק ממדינה שהחליטה לשנות את עורה כלפינו. לומר על ישראל השורשית שהיא מדינה פיקטיבית שבפועל איננה קיימת - מפיו של נער ממדינה שבעצמה היא יצור מלאכותי של הקולוניאליזם האירופי - זה פשוט הזוי. שלום לך נואקצ׳וט.