פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, התראיין הבוקר (שני) לגל"צ, ודן במתווה לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, כפי שאושר אמש, ובמקביל, הזהיר כי השבועות הקרובים עד לפתיחה, עלולים להיות הקריטיים ביותר: "בשבועות האלו שלפני פתיחת הלימודים ולפני החגים, צריך לבצע הידוק חגורה לאומי".

הפרויקטור פרופ' זרקא בוועדת החוקה, קרדיט: ערוץ כנסת

הפרויקטור הציע אמש, במהלך הדיונים, לצמצם את ההתקהלויות בחוץ ל-100 איש, ול-50 איש בשטח סגור, מאחר ולטענתו יש בכך צורך משמעותי לאור העלייה הצפויה בתחלואה עם פתיחת שנת הלימודים. "התחלואה בשיאה, בית ספר הוא בסדר עדיפויות לפני חתונה. אנחנו צריכים לנקוט בצעדים מסוימים כדי לבלום תחלואה, לא למנוע אותה", אמר, "הזהירות צריכה להיות נוכחת, עם זאת, האופטימיות קיימת".

באשר למתווה לפתיחת שנת הלימודים, אמר: "חזרה ללימודים ב-1.9 היא יעד חשוב לנו כחברה, שמשקף את מה שאמרנו כל הזמן - צריך לחיות לצד הקורונה". לדבריו, יש להפנים כי הלימודים אכן צפויים להוביל לעלייה בתחלואה, אך עם שיעור התחסנות גבוה, ניתן יהיה להמשיך ללמוד באופן רציף, באין מפריע. "אם יהיו מעל ל-70% מתחסנים - יש סיכוי גבוה שכיתה מסוימת תמשיך ללמוד". 

במקביל, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, התראיין אצל גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס גם הוא למתווה, ולאפשרות לחייב מורים להתחסן על מנת לפתוח את שנת הלימודים: "צריך לחייב מורים או להתחסן או להיבדק פעם בשבוע או פעמיים, אם לא, מורה שלא יעשה זאת, לא ימשיך ללמד", הבהיר. 



פרופ' אש דן במערך הבדיקות הסרולוגיות לילדים, והסביר: "צריך סבלנות, זה מבצע מאוד גדול". לדבריו, יעילות מערך הבדיקות נבחנת במקביל לביצוען, וטען: "אם שיעור הבדיקות החיוביות יהיה נמוך, נצטרך לשקול האם להמשיך במבצע הזה", והוסיף כי הוא מקווה כי בכל זאת ביצוע הבדיקות ימנע חלק מן ההדבקות.

פרופ' אש הביע את דעתו באשר לאפשרות שמבצע החיסונים באוכלוסייה הכללית יורחב לגילי 40 ומטה: "ככל שעובר הזמן אנו בטוחים יותר בחיסונים, נצטרך להוריד את גיל המתחסנים מתחת ל־40. החיסון יעיל". לדעתו, יש להרחיב את המבצע, ואף העריך כי "זה יקרה עוד במהלך השבוע".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm