נדב חן, מנכ"ל בית החולים לניאדו בנתניה, שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ברדיו 103FM והתייחס לכך שמנהלי שבעת בתי החולים הציבוריים הודיעו כי יפסיקו לקבל חולי קורונה בשל מחסור בתקציבים. "מהצהריים אנחנו מקבלים רק אם זה מציל חיים. הגענו שמחלקת הקורונה שלנו מלאה לגמרי, אין לנו אפשרות לקבל יותר חולים, יש לנו בעיה עם חלק מהצוותים, חסר לנו צוותים", אמר. 

"אנחנו ממשיכים להישחק. כל ההבטחות שאנחנו מקבלים ממשרד הבריאות ומשרד האוצר, בסוף לא מתממשות. קיבלנו הוראה לפני שלושה שבועות להיערך למלחמת הקורונה, גל רביעי. לפתוח מחלקות לפתוח את המיונים ולרענן את הצוותים להפסיק קורסים להחזיר מחופשות, עשינו את כל מה שצריך לעשות", הוסיף. 

לדבריו, בבית החולים לא עצרו את הטיפול במחלות אחרות, אלא רק בחולי קורונה "המחלה גרמה לעומסים מטורפים בכל שאר המחלקות בבית החולים כי השנה יש גם קורונה מלאה וגם פנימיות מלאות, לכן יש היום עומסים מאוד גבוהים. אנחנו מלאים לגמרי אין לנו יותר מקום".

"אנחנו 59 כולל כל חולי הקורונה, כולל גם מה שישי כרגע גם במיון מבחינת מאושפזים. יש לנו תשעה מונשמים, 27 חולים קשים והשאר ביינוני קל, זה המצב כרגע זו עבודה שלא נגמרת, חסר אחיות וחסר רופאים כשאתה מגיע למחלקה ובה יש לך בדרך כלל חמש אחיות ואתה צריך לשים ארבע או שלוש, זה לא נעים וזה פוגע בשירות", הסביר. 

בהמשך התייחס חן להבטחותיהם של ראש הממשלה ושר הבריאות להוספת התקנים: "ההבטחות הגיעו, אבל שום תקן לא נוסף. לא קיבלנו אף לא רופא ואף לא אחות, להגיד לך שאני מופתע? יש לנו הסכם חתום עם משרד האוצר, שאנחנו צריכים לקבל עד ה-30 ביוני, 630 מיליון שקל להדסה שערי צדק מעייני הישועה ושלושה בתי חולים בנצרת. קיבלנו 390 איפה נעלמו 240 מיליון שקל?".

"מצד אחד יש דרישה שאנחנו נערך ונעשה את הכל, ומצד שני כשאנחנו רוצים להגיע לשלם לספק אין לנו כסף לשלם. כשאני רוצה עוד אחיות ורופאים שאמרו שיספקו לי, הם לא מגיעים, אתה מגיע למצב שאתה לא יכול לטפל בחולים, תנו לי את הכלים לטפל בהם והם לא נותנים את הכלים", אמר. 

לטענתו, הכסף הועבר למשרד הבריאות, אולם נתקע שם עקב בירוקרטיה, "מצד אחד אנחנו במלחמה ובה אין בירוקרטיה מצד שני כשזה מגיע לקטע שצריך לספק את התקנים, פתאום צריך חתימה של משרד המשפטים, צריך את האישור של הפקיד הזה".

"אמרו לנו שהם עושים את המאמצים לשחרר את הכסף אבל זה לא קורה. חשוב להבין מלחמה רפואית היא כמו מלחמה ביטחונית, ובמלחמה חותכים את הבירוקרטיה, הממשלה הזו הכריזה שתחתוך בירוקרטיה, תעבירו כספים על ידי מקדמות בכל דרך שאתם רוצים, רק תעבירו כספים אחר כך תדונו איפה החתימה של זה, ואיפה מבחן התמיכה של זה. אתם לא יכולים להשאיר אותנו תלויים באוויר ובלי אלמנטים לטפל בחולים", תקף. 

עוד אמר כי "אין פקיד אחד במשרד הבריאות ובמשרד האוצר שלא עברתי. הם מבינים אבל יש את כל התירוצים בעולם למה הכסף לא עובר. צריך לחתוך את זה, להעביר את הכסף. רה"מ ממריא לארה"ב זה מאוד חשוב, לפני שהוא עוזב שיישב פה ויפתור את הבעיה, יש ספר שלם 'איך לטפל במגפה', תעביר את הכסף אלינו שנוכל לטפל במגפה, שלא תהיה פה".

"כל ה-630 מיליון שקל הועברו למשרד הבריאות, מתוכם הביאו 390, 110 נוספים צריכים להגיע אלינו, אבל כל אחד מאשים שם את השני, תשבו אחד עם השני ותראו איך אתם מעבירים את כל הכסף לבתי החולים ותראו איך אנחנו מנהלים את המגפה הזו כמו שצריך", הוסיף. 

כשנשאל, מדוע המחסור בכוח אדם משפיע על מחלקות הקורונה אך לא על מחלקות אחרות, השיב חן: "ברגע שלוקחים אחיות ורופאים מפנים אותם מהפנימיות, מהכירורגיה, מהאורתופדיה, יש לי מחסור במחלקות אחרות. אין לי בנק של רופאים של אחיות אין לי בנק של עובדות ניקיון אני צריך לגייס אותם, אם לא נותנים לי את התקציבים ואת התקנים, איך אני יכול לגייס, בסוף מי ישלם להם את השכר? אני אצטרך לשלם להם?".

בסיום דבריו, התייחס לשאלה האם קיימת האפשרות שלא ישולם שכר בשל המחסור, ואמר כי "אנחנו עושים את כל המאמצים שזה לא יקרה, מי שנפגע זה הספקים הנאמנים שלנו שחלקם לא קיבלו כסף מהגל הראשון, חלקם בשוטף 270 והם מתחננים לכסף, אני אומר שברגע שהכסף יגיע אני אעביר לכם, והכסף פשוט לא מגיע".

סייעה בהכנת הידיעה, רעות מתתיהו־ארגון, 103FM