גזענות בוועד הבית: אישה ערבייה חתמה על חוזה שכירות בדירת מגורים בעיר עפולה, וכעבור כשבוע מאז נחתם החוזה, לפני שנכנסה לדירה, הודיע לה בעל הדירה כי הוא מבטל את החוזה. הסיבה: דיירי הבניין מתנגדים בתוקף לכניסת דיירת ערבייה לבניין. החוזה בוטל באופן חד צדדי.

לאחר שעתרה לבית המשפט, בעל הדירה חויב לשלם פיצויים בסך כולל של 30,137 שקלים. מתוך סכום זה – סך של 20,000 פיצויים מוגברים בגין עוגמת נפש והפרת זכויותיה החוקתיות של התובעת, לפי פסק דין שניתן בבית משפט השלום בעפולה על ידי הרשם מרט דורפמן.

בית משפט (צילום: שאטרסטוק)
בית משפט (צילום: שאטרסטוק)

בפסק הדין נכתב: "עקב העובדה כי התובעת עמדה על קיום חוזה השכירות, ארבעה ימים טרם תחילת תקופת השכירות הודיע הנתבע לתובעת באופן נחרץ וחד משמעי על ביטול החוזה ביניהם וביקש מהתובעת להשיב לו את מפתח מהדירה. התובעת הודיעה שהיא עומדת על קיום החוזה ואינה מוכנה להשיב לו מפתח מהדירה, וביקשה מהנתבע לתת לה גם מפתח מהמחסן ושלט לשער החנייה של הבניין. הנתבע סירב ואף שלח לתובעת הודעה בה כתב כי החוזה מבוטל וכי היא אינה יכולה להיכנס לדירה נגד רצונו".

בהחלטתו נימק הרשם דורפמן: "בקשר למניע להפרת החוזה, מוכן אני לקבל את גרסתו של הנתבע כי הוא לא גזען הרי לו הנתבע היה גזען, לא היה חותם מלכתחילה על חוזה שכירות עם אישה ערבייה ושהוא מתבייש, אך עדיין דעתי היא כי התנהלותו של הנתבע בפועל הביאה לכך כי החוזה בוטל על ידו בשל אפליה על רקע גזעני".