האירועים באפגניסטן גורמים לתחושת מבוכה לגבי העיתוי של פגישת הנשיא ג’ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט הצפויה להתקיים מחר. המבוכה היא במיוחד לצד האמריקאי לנוכח העובדה שבימים אלה הנשיא, יועציו ועוזריו עסוקים בעיקר במעקב אחרי ההתפתחויות בשטח, במיוחד בהיקף ובקצב הפינוי של אמריקאים ואפגנים שעבדו בשביל הכוח האמריקאי. מפגש עם מנהיג של מדינת זרה, גם אם מדובר בישראל, אינו בדיוק אירוע המתאים לאווירה העכורה ששולטת בימים אלה בבית הלבן על רקע מה שמוגדר “קטסטרופה אנושית”, שגרמה הנסיגה האמריקאית החפוזה באפגניסטן.

אבל אין מה לדאוג. לא צפוי כנראה שינוי משמעותי ביחסים עקב פגישת ביידן־בנט. בקרב בכירים יהודים בקהילה, גורמים דיפלומטיים במרכז האו”ם ופרשנים בוושינגטון שוררת ההסכמה כי הפגישה תהיה ידידותית. לראש הממשלה בנט ממתינה קבלת פנים חמה. הנשיא ביידן הוא ידיד ותיק, אמיתי ואיתן של ישראל; עובדה שתבוא לידי ביטוי במפגש. “אף פעם לא חשתי כל כך רגוע ונוח לקראת שיחה בין נשיא אמריקאי לראש ממשלה ישראלי כמו הפעם”, אמר בשיחה עמו בכיר יהודי ותיק, שבתפקידו בעבר כראש ארגון יהודי מרכזי היה יוצא ונכנס בבית הלבן.

ג'ו ביידן, נפתלי בנט (צילום: פלאש 90,רויטרס)
ג'ו ביידן, נפתלי בנט (צילום: פלאש 90,רויטרס)

לפי דיווחים, בשיחתו עם הנשיא ביידן מתכונן ראש הממשלה להתמקד בנושא הסכם הגרעין עם איראן, ואף יציג לנשיא הצעה למדיניות אמריקאית לגבי ההסכם עם איראן. האירועים הדרמטיים באפגניסטן הורידו את נושא הסכם הגרעין לתחתית סולם העדיפויות של הבית הלבן, לפחות לשבועות ולחודשים הקרובים. אבל להשתלטות הטליבאן על אפגניסטן עשויות להיות השלכות חיוביות מבחינת ישראל בכל הנוגע לעיצוב מדיניות הבית הלבן מול איראן. להערכת דיפלומטים בניו יורק, תפיסת השלטון בידי הטליבאן חידדה את ההכרה בצמרת הממשל באיום הנשקף לשלום, לביטחון וליציבות בעולם מקרב משטר קנאי, קיצוני ופנטי. “האמריקאים מודים כי איראן מסייעת לטרור בעולם. משטר קיצוני כמו של הטליבאן בקאבול יחריף את החששות בבית הלבן מהסיוע שמשטר הטליבאן יעניק לטרור בעולם”, אמר פרשן אמריקאי ותיק בוושינגטון. זאת הבנה שתשרת את ההתנגדות של ישראל לשיבת ארצות הברית להסכם הגרעין הישן עם איראן. “הנשיא ביידן יהיה פתוח להתרעה ישראלית על סכנה מהתפשטות טרור בעולם עקב התנהלות המשטר בטהרן, במיוחד עם נשיא חדש, קיצוני וקנאי”, אמר הפרשן.

מי שיצהלו מעונג מהמפגש בבית הלבן הם יהודי ארצות הברית. רובם הגדול מאוד לא אהב את הפגישות החמות בין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ובין ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. עכשיו יש להם נשיא אהוד וראש ממשלה ישראלי חדש. ליותר מזה בבת אחת לא קיוו.