הסיפור שלנו: במשך שנים רבות שכן בית התפוצות בתוך קמפוס אוניברסיטת תל אביב ושימש בית חם לסיפורים של יהודים מקהילות ברחבי העולם. המוזיאון שם דגש על חשיבות הגיוון בסיפור היהודי ולעסוק בהבדלים בין יהדות העולם והיושבים בציון. 

בגרסתו החדשה והמשופצת, ועם שם חדש – 'אנו - מוזיאון העם היהודי', המחיצה הזאת פורקה. במקום להתמקד בעדות השונות ובארצות השונות מהן הגיעו היהודים, המוזיאון שם עכשיו את הדגש על המאחד.

"המטרה היא שכולם יבואו, שיתעניינו ושימצאו משהו מעצמם בתצוגות", אומר אסף גמזו, מנהל התוכנית החינוכית של המוזיאון. "מוזיאון התפוצות הוא מוסד יקר ערך. רצינו לכבד אותו. לא רצינו לפגוע בהיסטוריה שלו, ויחד עם זאת ביקשנו להעניק זווית חדשה לנושא החיים היהודיים מסביב לעולם," מדגיש גמזו.

פעילות לילדים במוזיאון העם היהודי - ''אנו'' (צילום: באדיבות מוזיאון העם היהודי)
פעילות לילדים במוזיאון העם היהודי - ''אנו'' (צילום: באדיבות מוזיאון העם היהודי)

לפני חמישה חודשים, אחרי שנים של עבודה מאומצת המוזיאון סוף, סוף פתח את שעריו. בגלל מגבלות המגפה, החליטו מנהליו לוותר על פתיחה נוצצת ובחרו להפעיל את המוזיאון בצורה הדרגתית. עתה, בחום של חודש אוגוסט ולקראת חגי תשרי, החליטו אנשי המוזיאון להתחיל את הפעילות עם כמה וכמה תוכניות שפיתחו במיוחד עבור ילדים.

גמזו, 37, אצר בעבר את מוזיאון הקומיקס והקריקטורה בחולון. הוא מחנך ואב לילדים והוא מדבר על המוזיאון בהתלהבות ועם הרבה אכפתיות. תוך כדי העיצוב מחדש של ההיסטוריה של מוזיאון התפוצות והעברת המידע לפורמטים יותר אחידים ואינטראקטיביים, גמזו הצליח לשאוב רעיונות מעולמות התוכן בהם עסק קודם, וגם מהמשפחה הפרטית.

"היה לנו חשוב להפוך את התצוגות למהנות עבור הילדים הן כשהם באים לבדם והן כשהם צופים בהן ביחד עם ההורים. השקענו הרבה מחשבה בניסיון להפוך את התצוגה לאינטראקטיבית. יש לנו תוכנית שנקראת 'אנומשפחה', שהיא מסלול המיועד לכל המשפחה," מסביר גמזו. 

פעילות לילדים במוזיאון העם היהודי - ''אנו'' (צילום: באדיבות מוזיאון העם היהודי)
פעילות לילדים במוזיאון העם היהודי - ''אנו'' (צילום: באדיבות מוזיאון העם היהודי)

במסלול הזה הילדים מקבלים ערכה ובה חידות, מדבקות, מפות וצמיד זיהוי שהם יכולים לסרוק בנקודות שונות במוזיאון. הפריטים שהם סורקים נשלחים למשתמש הייחודי שלהם, והם יכולים לחזור אליהם יותר מאוחר. בנוסף, המוזיאון פנה ליוצר הפודקסטים יובל מלאכי והוא יצר תוכן שמותאם לילדים, ומלווה אותם לאורך החוויה במוזיאון. "הפודקסט זמין באפליקציה שלנו וניתן להוריד אותו מהאתר לפני שמגיעים למוזיאון," מוסיף גמזו. 

בגלריית הגיבורים יכולים המבקרים לצפות בסיפוריהם של אמנים, יוצרים, מדענים ומנהיגים יהודים מרחבי העולם. הדמויות נבחרו בקפידה ומייצגות מגוון רחב של תחומי ענין, תקופות היסטוריות ורמות של השפעה ופרסום. הרעיון הוא להציג את רוחב היריעה של החיים היהודיים מסביב לעולם. בעיניו של גמזו, יש באמת משהו לכל אחד במוזיאון אנו. "בואו, פשוט תבואו לבקר," הוא אומר. 

מוזיאון אנו פתוח שבעה ימים בשבוע. הכניסה אפשרית רק על פי כללי התו הירוק