כמה חודשים אחרי קים קרדשיאן וכמה חודשים לפני בריטני ספירס, מחליפה עוד כוכבת על־נצחית קידומת ופוסעת אל העשור החמישי בחייה. ב־4 בספטמבר תחגוג הגברת ביונסה ג'יזל נואלס־קרטר יום הולדת 40, ביחד עם בעלה הראפר ואיש העסקים המיליארדר ג'יי זי ועם שלושת ילדיהם: בלו אייבי בת ה־9 והתאומים רומי וסר בני ה־4.

האמביציה הבלונדינית המפורסמת של מדונה היא כאין וכאפס לעומת האמביציה השחורה של ביונסה. היא מתחרה רק ברוחב הירכיים שלה וביכולתה לשוות לכל צעד שהיא עושה ארומה של אקטיביזם אפרו־אמריקאי ופמיניסטי. בסוף שנות ה־30 לחייה היא בעלת חברת תקשורת (Parkwood Entertainment), שאותה פתחה בגיל 27 כהצהרת עצמאות וכדי שהעניינים יתנהלו בדיוק כמו שהיא רוצה. כיום הקונגלומרט כולל בין היתר את מותג האופנה שלה, "אייבי פארק", שאותו השיקה לפני חמש שנים.

חוץ מזה, היא ובעלה ג'יי זי נבחרו לאחרונה לפנים החדשות של חברת התכשיטים האמריקאית הוותיקה טיפאני אנד קו, שנרכשה השנה על ידי תאגיד המותרות הצרפתי LVMH ועובר מיתוג מחדש, שמשמעותו פנייה חדה מהאסתטיקה הלבנה, השדופה והמעודנת של אודרי הפבורן.
את הכסף שלה מנצלת ביונסה, איך לא, לשיפור העולם, במיוחד שיפור חייהם של שחורים נזקקים. ב־2013 פתחה את עמותת BeyGOOD, שעוסקת בצדקה בשלל תחומים, מזכויות האישה ועד משבר המים, בארצות הברית ומסביב לעולם. הארגון מסייע לנפגעי הוריקנים, נותן מלגות לאוניברסיטאות ולקולג'ים בארצות הברית, תומך בעסקים של בני מיעוטים, מסייע למשפחות מחוסרות דיור ועוד ועוד.

ביונסה, ג'יי זי וילדיהם  (צילום: צילום מסך)
ביונסה, ג'יי זי וילדיהם (צילום: צילום מסך)


עם כל הכבוד ליום הולדתה ה־40, לביונסה יש בכל רגע נתון פרויקט לקדם. בימים אלו היא רותמת את החגיגות לקידום מותג האופנה שלה, "אייבי פארק". החודש הושקה "אייבי פארק רודיאו", הקולקציה החדשה, הרביעית, בשיתוף עם אדידס. לכבוד ההשקה כיכבה ביונסה על שער גיליון ספטמבר של מגזין "הארפר'ס בזאר". היא העניקה ראיון עומק המשלב האדרה עצמית עם מנטרות העצמה, והצטלמה להפקת אופנה מלאה בסוסים, פרנזים וכובעי קאובוי. הראיון - כמו כל דבר שביונסה עושה - מתווסף למפעלות פולחן האישיות שלה, שמיתרגם ישירות לכסף ולכוח.

ההצהרות שלה בכתבה נעות בין קלישאות מלכות יופי כמו "תמיד היה לי חשוב לעזור לאחרים ולייצר השפעה חיובית על העולם", לבין הכרזות בומבסטיות וקצת סתומות וחסרות פשר בסגנון "עבדתי כדי לרפא טראומה דורית והפכתי את לבי השבור לאומנות שתסייע לקידום התרבות", או "אני רוצה לבנות קהילה שבה נשים מכל הגזעים יוכלו לתקשר ולחלוק סודות, כך שנוכל להמשיך לתמוך אחת בשנייה. אני רוצה להעניק לנשים מרחב להרגיש את העוצמה של עצמן ולספר את סיפוריהן". איך בדיוק היא מתכוונת לעשות את זה, היא לא אומרת.

לכבוד יום הולדת 40 המכובד, התבקשה ביונסה בכתבה לחלוק את חוכמת החיים המצטברת שלה עם קוראי המגזין. בין היתר התבקשה לשחזר את התובנות שאליהן הגיעה בכל עשור ועשור של חייה עד כה. לטענתה, על הקושי להיות ילדה שחורה למדה כבר בעשור הראשון בחייה. היא סיפרה שהייתה ילדה ביישנית ושקטה ושהמקום היחיד שבו הרגישה בטוחה היה על הבמה, לכן החליטה להשקיע בבמה את כל כולה.

"השתתפתי בתחרויות שירה וריקודים בגיל 7", סיפרה. "הרבה פעמים הייתי הילדה השחורה היחידה, וזאת התקופה שבה התחלתי להפנים שאני צריכה לשיר ולרקוד פי שניים טוב יותר (מהאחרות - ד"ק). הייתי צריכה נוכחות בימתית, שנינות וחן כדי לנצח. התחלתי ללמוד פיתוח קול מזמרת אופרה בגיל 9, ועד גיל 10 כבר הקלטתי משהו כמו 50 או 60 שירים באולפן".


הזדמנות אחת להצליח

את שנות נעוריה הקדישה הזמרת הצעירה לקידום הקריירה שלה. היא ויתרה על כל פעילות שהייתה עלולה להסיח את דעתה או שאינה מועילה להשגת המטרות הקרייריסטיות שלה. קשה לדעת לכמה מזה היא הייתה מודעת בזמן אמת, אבל כיום, בדיעבד, היא מנסחת את האמביציוזיות שלה בקונטקסט של נשיות שחורה.

"כאישה שחורה צעירה הרגשתי שאני לא יכולה לפשל", הסבירה. "הרגשתי לחץ מבחוץ ואת העיניים שלהם מסתכלות עליי, מחכות שאמעד או אכשל. לא יכולתי לאכזב את המשפחה שלי אחרי כל מה שהם הקריבו בשבילי ובשביל הבנות (להקת דסטיניז צ'יילד, שאביה של ביונסה ניהל - ד"ק). זה אומר שהייתי הנערה הכי מקצועית וזהירה, ושהתבגרתי מהר. רציתי לשבור את כל הסטריאוטיפים של הכוכבת השחורה, אם זה ליפול לסמים או אלכוהול או התפיסה השגויה והאבסורדית שנשים שחורות הן כעוסות. ידעתי שקיבלתי הזדמנות מדהימה, והרגשתי שיש לי רק הזדמנות אחת. סירבתי להרוס את זה, אבל הייתי צריכה לוותר על הרבה".  

ובאמת, נראה שלביונסה מעולם לא היו שנות נעורים מביכות או פרועות וגם לא אפיזודות של פריקת עול המוכרות מכוכבות נערות אחרות שהתבגרו לעיני המצלמות, כמו בריטני ספירס, פריס הילטון או לינדזי לוהן. אולי זה משום שהיא נוצרייה מאמינה ואדוקה, שהתחילה לשיר בתקופת בית הספר היסודי במקהלת הכנסייה ביוסטון, טקסס, עיר מולדתה. העובדה היא שביונסה תמיד הייתה ילדה טובה, שלא שותה, לא מעשנת, לא עושה סמים, לא מסתובבת עם בחורים ולא מקללת. ומשום שהיא מעולם לא הייתה פרועה, היא גם מעולם לא הייתה נערה ולא נתפסה כטין־סטאר, אף שהיא בגיל של בריטני, ואף שכאשר יצא אלבום הבכורה של דסטיניז צ'יילד היא אפילו לא חגגה יום הולדת 17.

ביונסה בימיה בלהקת הדסטניז צ'יילד (צילום: רויטרס)
ביונסה בימיה בלהקת הדסטניז צ'יילד (צילום: רויטרס)


ביונסה תמיד הייתה מפוקסת ועבדה קשה. ובסוף, כידוע, זה השתלם. הונה מוערך בימים אלו ב־500 מיליון דולר, וזה לא כולל את הונו של בעלה המוערך ב־1.4 מיליארד דולר. ביחד הפאוור־קאפל האדיר הזה שווה קרוב ל־2 מיליארד דולר. חוץ מזה, ביונסה הגיעה כבר מזמן לסטטוס של אייקון, עם תדמית מהונדסת ומעוצבת בקפידה יתרה. העולם נושא עיניים לכל מה שהיא בוחרת להוציא וקונה כל מה שהיא מחליטה למכור. ומה שהיא מוכרת עכשיו, כאמור, אלו בגדי ספורט עם פרנזים.

בראיון ל"הארפר'ס בזאר" שטחה את הבסיס הרעיוני של הקולקציה החדשה של "אייבי פארק". את ההשראה, לדבריה, שאבה מההיסטוריה הנשכחת של הקאובוי השחור. זאת לא אג'נדה חדשה; כבר שנים ששחורי ארצות הברית דורשים לתבוע את מקומם בהיסטוריה של הרודיאו, בין היתר בעזרת אימוץ סממני אופנה של המערב הפרוע. ביונסה עצמה הלכה על הלוק כבר לפני יותר מ־20 שנה, בקליפ של "Bug a Boo" של דסטיניז צ'יילד. כיום היא נזכרת ברוכבי הרודיאו השחורים של טקסס, שבהם צפתה בילדותה ביוסטון. בעזרת הכנסת דגמים בהשראת המערב הפרוע לקולקציה היא מבקשת לתרום את חלקה בהחייאת הקאובוי השחור.

הפרסומות של "אייבי פארק רודיאו" לוהטות וסקסיות; ביונסה עצמה עושה לאסו עם תוספות השיער שלה וחושפת את אחוריה המפוארים בחוטיני בתוך זירת רודיאו העולה בלהבות. חוץ מזה, ברוח הזמן, הפרסומות גם מאוד פוליטיקלי קורקט. מעבר למהלך הפוליטי שנעשה פה - תביעה לתקן עוול היסטורי של מחיקה תרבותית - הפרסומות הולכות גם על אג'נדת באדי־פוזיטיב. זה כולל הכללה של דוגמנית גדולת גוף בין שלל הדוגמנים והדוגמניות בפרסומת. וזה כולל כמובן גם את קימוריה המפורסמים של ביונסה עצמה, שאמרה לאחרונה בראיון שהיא בזבזה הרבה יותר מדי זמן בצעירותה על דיאטות וכתבה את הלהיט "בוטילישס" בתגובה לזה שירדו עליה בגיל 19 שהיא השמינה.

ביונסה על שער המגזין Harper's BAZAAR (צילום: יח''צ חו''ל)
ביונסה על שער המגזין Harper's BAZAAR (צילום: יח''צ חו''ל)


כיאה לאם לשלושה, כל חגיגה של ביונסה היא גם חגיגה משפחתית, ושלושת ילדיה מככבים לצד אמם בפרסומת לליין הילדים של קולקציית "אייבי פארק רודיאו". ביונסה הסבירה את החשיבות של קולקציית בגדי הילדים הזו מבחינתה: בחופשות היא ובעלה אוהבים לתאם אאוטפיטים עם הילדים, וקולקציית הילדים מאוד מועילה מהבחינה הזאת. אם גם אתם אוהבים לתאם בגדים עם הילדים במחירים מופקעים, הקולקציה הזאת היא בשבילכם.


קודם כל זמרת

אבל עם כל הכבוד לגוזיות ריצה, לטייטסים בדוגמת עור פרה ולג'ינסים בגזרת צ'אפס־רכיבה עם שלושה פסי אדידס, ביונסה היא קודם כל זמרת. והחדשות הטובות, עבור חובבי הז'אנר, הן שבקרוב נוכל סוף־סוף לקבל גם מוזיקה חדשה.

כמו תמיד, בהתחלה קשה להוציא ממנה תשובות קונקרטיות. הסגנון של ביונסה הוא לתת תשובות אבסטרקטיות ואווירתיות גם על השאלות הפשוטות ביותר. "עם כל הבידוד וחוסר הצדק של השנה האחרונה, אני חושבת שכולנו מוכנים לחזור להימלט, לטייל, לאהוב ולצחוק", אמרה כשנשאלה מתי נוכל לצפות למוזיקה חדשה. "אני מרגישה שאנחנו בפתחו של רנסאנס, ואני רוצה להשתתף בטיפוח המילוט הזה בכל דרך אפשרית", הוסיפה משפט שקשה לפרש. בסוף הודתה שהיא כבר שנה וחצי עובדת באולפן, ומוזיקה חדשה אכן בדרך. פרטים קונקרטיים - מה, מתי, עם מי - טרם ידועים.

לסיבוב ההופעות האחרון של ביונסה היא יצאה יחד עם בעלה. זה היה ב־2018 והוא נקרא "On the Run Tour" מספר שתיים, כמו סיבוב ההופעות המשותף שלהם מ־2014. פיסת המוזיקה האחרונה שהוציאה הייתה סינגל הצדקה "Black Parade", בקיץ שעבר. השיר נכתב בהשראת מחאות ג'ורג' פלויד ומחאות אחרות של שחורים בארצות הברית ב־2020, ובא לחגוג את התרבות השחורה ואת האקטיביזם השחור. כל הכנסותיו נתרמו לעסקים קטנים בבעלות שחורה. הסינגל הכה גלים וכיכב בטקס הגראמי האחרון, אבל עברו כבר יותר מחמש שנים מאז הוציאה ביונסה אלבום אולפן שלם, שזאת תקופה מאוד ארוכה במונחים של עולם הפופ.

ביונסה בטקס פרסי הגראמי (צילום: Kevin Winter, getty images)
ביונסה בטקס פרסי הגראמי (צילום: Kevin Winter, getty images)


האלבום האחרון שלה, "Lemonade", היה משמעותי מאוד, בין היתר בגלל הטיימינג שלו. עם אלימות משטרתית גואה בארצות הברית, 2016 הייתה שנה של מאבק שחור, שגלש בצורה משמעותית אל המיינסטרים של תרבות הפופ. אקטיביזם שחור תמיד היה חלק מהזהות של ביונסה, אפילו את אחד התפקידים הקולנועיים הראשונים שלה, בסרט השלישי בסדרת סרטי "אוסטין פאוורס", אפשר לקשור לזה.

למי ששכח, ב־2002 גילמה ביונסה את נערת אוסטין פאוורס השחורה הראשונה, פוקסי קליאופטרה בעלת מגפי הגוגו והאפרו הענק, בהומאז' לפאם גריר, תמרה דובסון ושאר כוכבות סרטי הבלאקספלויטיישן השחורים של הסבנטיז. קרוב לעשור וחצי מאוחר יותר, בפברואר 2016, לקחה ביונסה את הכוח לידיים כשהתארחה במופע המחצית של הסופרבול והביעה תמיכה בתנועת Black Lives Matters, בליווי רקדניות הלבושות כמו הפנתרים השחורים.

חודשיים אחרי הסופרבול הוציאה הכוכבת את אלבום הסולו השישי שלה, "Lemonade", שבו חגגה את היותה אישה שחורה מהדרום ודנה בנושאים כמו מצב הקהילה, פמיניזם ואלימות משטרתית. בטקסטים קשרה ביונסה את מעמד האישה השחורה בארצות הברית של ימינו אל ימי העבדות ונעזרה באזכורים היסטוריים, כולל ציטוט של מלקולם אקס שאמר ש"האדם שמקבל הכי פחות כבוד באמריקה הוא אישה שחורה". חלק מהאמירות שלה, כמו למשל שהנקמה הכי טובה של השחורים היא לעשות כסף, עוררו ביקורת גם מצד חברי הקהילה ופתחו דיונים חדשים.
ביונסה, מצדה, תמיד דגלה בעשיית כסף ובהחצנת ה"בלינג" שבידיה, כמקובל בהיפ הופ. להזכירכם, כבר על עטיפת אלבום הסולו הראשון שלה,
"Dangerously in Love", שיצא ב־2003, אחרי קריירה מפוארת בדסטיניז צ'יילד, היא הצטלמה כשהיא לובשת חולצה שעשויה כולה מיהלומים.

בדיוק כפי שביונסה תכננה, ההצלחה המסחרית של "Lemonade" הייתה אדירה: הוא מכר 2.5 מיליון אלבומים מסביב לעולם. חוץ מזה, גם המבקרים נפלו שדודים לרגליה - פמיניזם שחור זה מאוד במודה - והאלבום הרים אותה למעמד נציגת הפמיניזם השחור בתרבות הפופולרית. האימפקט של האלבום היה עד כדי כך גדול, שביונסה מצאה את עצמה ברשימת 11 המועמדים הסופיים לתואר איש/אשת השנה של המגזין "טיים".


לשקף את הזמנים


הפרויקט היצירתי המרכזי של ביונסה בשנים האחרונות היה הרימייק של דיסני ל"מלך האריות", בבימויו של ג'ון פאברו. ביונסה עשתה בו דיבוב לדמותה של הלביאה נלה, אהובתו של גיבור הסרט, סימבה, והוציאה שני סינגלים חדשים לכבוד "מלך האריות". אחד מהם, "Spirit", שילב אר.נ'.בי עם גוספל. הוא נפתח במילים בסווהילית שפרושן "יחי המלך", והתפתח לכדי המנון מרומם ואפרו־צנטרי, והוא אמור היה, על פי המומחים, לזכות את ביונסה במועמדות לאוסקר, אבל זה לא קרה בסוף.

שני הסינגלים ("Spirit" ו"Brown Skin Girl") ועבודת הדיבוב לא היו התרומה היחידה שלה ל"מלך האריות". היא גם אצרה והפיקה אלבום אוסף בשם "The Lion King: The Gift" (שיצא בנוסף לפסקול הרגיל של הסרט), בהשראת הסרט וברוח הסוואנה האפריקאית, בהשתתפות אומנים שונים ומפיקים אפריקאים. אם האלבום היה אמור להוות מוצר נלווה לסרט "מלך האריות", אז ביונסה גם יצרה סרט נוסף שילווה את האלבום. ביונסה ביימה, הייתה שותפה בכתיבת התסריט ואף שיחקה בסרט "Black is King", ששודר בערוץ דיסני פלוס. הסרט מגולל את סיפורו של נסיך אפריקאי שהוגלה מממלכתו לאחר מות אביו ועובר מסע להשבת מלוכתו. מסע הגילוי העצמי של הנסיך הוא אלגוריה למסע של האפריקאים בגולה שמגלים מחדש את התרבות והמורשת שלהם ומאמצים אותן.

סיפור העלילה מבוסס על "מלך האריות", אבל ביונסה לא פונה כאן לילדים. ב"Black is King" היא הושפעה מהאפרו־פוטוריזם ובחרה לדון בנושאים כמו המשמעות של גבריות ונשיות שחורות, פן־אפריקאיות (התנועה הקוראת לאיחוד בין העמים האפריקאיים השונים באפריקה ובגולה) ועוד תמות שברומו של השיח האפרו־אמריקאי של תקופתנו. זהו כמובן סרט מוזיקלי (או אלבום ויזואלי, אם תרצו) וכדי לחגוג שנה לסרט העלתה ביונסה לאחרונה את כל הקליפים לשירים מתוכו ליו־טיוב. בחודש שעבר היא העלתה את שני הקליפים האחרונים לשירים "MOOD 4 EVA" ו"OTHERSIDE", כשבאחרון היא מגלמת דמות אם תנ"כית שמשליכה את התינוק שלה בסלסילה לנהר כדי למנוע אסון.

מרבית המבקרים שיבחו את הסרט, את הוויזואליה המרשימה שלו, את השילוב בין קולנוע, מחול, אופנה ומוזיקה, ואת הסימבוליזם העשיר שלו, והגדירו אותו בתור המגנום אופוס של מלכת הפופ הבלתי מעורערת של תקופתה. אך גם אלה שראו אותו כבומבסטי, פשטני, יומרני, חנפני כלפי אפרו־אמריקאים ובאופן כללי מגוחך, לא יכולים להכחיש את העובדה כי ביונסה שולטת ביד רמה בתרבות הפופולרית ויודעת להביע בצורה מזוקקת את הלך הרוח של ההווה.

"Black is King", למי שלא יודע, הוא כבר הסרט הרביעי שביונסה ביימה, והוא מצטרף לפילמוגרפיה המגלומנית שלה, שכוללת בין היתר סרט־הופעה בשם "Homecoming", שבו תיעדה את הופעתה בפסטיבל קואצ'לה ב־2018, שם הייתה הזמרת השחורה הראשונה שהופיעה כמופע מרכזי בפסטיבל.

כאמור, במועמדות לאוסקר ביונסה עוד לא זכתה, אבל זה לא שחסרים לה פרסים על המדף; היא כבר זכתה בגראמי, בבריטס, בפרסי המוזיקה האמריקאיים, בפרסי MTV, VH1, מובו, בילבורד, אייבור נובלו, ניקלודיאון, בפרסי teen choice, בפרסים של מגזיני מוזיקה, מגזיני אופנה, תחנות רדיו, חנויות מכולת ועוד ועוד. ביונסה מחזיקה בתואר האישה עם הכי הרבה מועמדויות לגראמי (היא צברה עד כה 79 מועמדויות, שזה רק אחת פחות מבעלה), ובתואר האישה עם הכי הרבה זכיות בגראמי, עם 28 כאלה. חוץ מזה, היא הגיעה למקום השני (בתיקו עם קווינסי ג'ונס) ברשימת האנשים עם הכי הרבה זכיות בגראמי, כשהיחיד שעבר אותה ואת קווינסי הוא מנצח התזמורת והאופרה המנוח גאורג שולטי.

ואף על פי שלא הוציאה אלבום כבר כמה שנים, היא הייתה הכוכבת הגדולה של טקס פרסי הגראמי האחרון, שהתקיים במרץ השנה: היא החזיקה בשיא המועמדויות השנה, עם תשע מועמדויות, וגם בשיא הזכיות, עם ארבע זכיות. אחת הזכיות שלה בטקס הגראמי האחרון הייתה על ביצוע האר־נ'־בי הטוב ביותר על שירה "Black Parade". "כאומנית אני מאמינה שזה מתפקידי, ומתפקיד כולנו, לשקף את הזמנים", אמרה בנאום התודה שלה. "זו הייתה תקופה כל כך קשה ורציתי לחגוג ולרומם ולעודד את המלכות והמלכים השחורים היפהפיים שממשיכים להעניק השראה - לי ולעולם כולו".