מה הקשר בין סוכרת לגיל המעבר? תקופת גיל המעבר מתחילה בערך בגיל 50, לעיתים אף קודם לכן, נשים חוות את גיל המעבר כשנתיים לפני הפסקת המחזור החודשי לצמיתות. בתקופה זו, הגוף עובר שינויים הורמונליים רבים, בין היתר, בעקבות הפסקת ייצור של אסטרוגן ופרוגסטרון.

לא רבים יודעים, אך תסמינים נוספים שכיחים של תקופת גיל המעבר הם עלייה במשקל וכן עמידות לאינסולין – שינויים אלו יכולים לגרום לסוכרת גיל המעבר. חשוב לציין כי גם נשים אשר לא שינו דבר באורח חייהן והמשיכו להתנהל כרגיל, ללא שינויים של תזונה, כושר או כדורים יוכלו לחוות בכל זאת עלייה במשקל ושינויים פיזיולוגיים. למעשה, ככל שתקופת המעבר מוקדמת יותר והוסת נגמרת כך, הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2 הולך ועולה.

התסמינים של גיל המעבר

1. שינויים ברמת הסוכר בדם - במהלך גיל המעבר הגוף חווה שינויים פיזיולוגיים רבים ביניהם גם ההורמונים משתנים וגורמים לתנודות ברמת הסוכר. כאשר כמות הסוכר בגוף אינה מאוזנת בהתאם לגיל יש סיכון לסיבוכי סוכרת.  

2. עלייה במשקל - בתקופת גיל המעבר נשים רבות מעידות על שינויים במשקלן, מה שעלול להגביר את הצורך באינסולין.

3. זיהומים - לאורך החיים ובכל גיל, דלקות בדרכי השתן ובנרתיק יכולות להיגרם מתוצאה של זיהומים. לכן, לאחר גיל המעבר, השינויים ההורמונליים מגבירים את הסיכויים להיווצרות בקטריות וזיהומים בדרכי השתן ובנרתיק.

4. בעיות שינה - נדודי שינה, בעיות בשינה וחוסר הירדמות יכולים גם כן לגרום לרמת סוכר לא מאוזנת בגוף.

אשה על משקל  (צילום: אינגאימג)
אשה על משקל (צילום: אינגאימג)

מה ניתן לעשות

1. שמירה על אורח חיים בריא - הקפדה על אכילה נכונה ופעילות גופנית באופן קבוע הם הטיפול הטוב ביותר לסוכרת ולמניעה שלה. התמדה בשמירה על אורח חיים בריא תסייע לעבור את גיל המעבר בצורה חלקה יותר.

2.  מעקב אחר רמת הסוכר באופן קבוע - בגיל המעבר, במיוחד במצב טרום סוכרתי, יש לעקוב אחרי רמת הסוכר בגוף לעיתים תכופות יותר, למשל גם בלילה. ניתן להשתמש במד סוכר רציף ללא דקירות או לנהל יומן תיעוד כדי שהרופא המטפל יוכל להתאים את הטיפול הטוב ביותר עבורכם.

3. התאמת תרופות - בהנחה ואישה סובלת מסוכרת, יש לברר עם הצוות הרפואי אילו תרופות מומלצות באופן אישי. כל שינוי פיזיולוגי שקורה בגוף עלול להשפיע על צריכת הכדורים. לכן, יש להיוועץ עם רופא עם כל שינוי שכזה. 

4. כולסטרול - יש להיות במודעות מתמדת בנושא רמת הכולסטרול בדם. אם חליתם בסוכרת הסיכוי לחלות במחלות לב וכלי דם גבוה יותר. על מנת להפחית את הסיכויים למחלות אלו, יש לאכול מאכלים בריאים ולבצע פעילות גופנית.

5. בקשת עזרה - תסמיני גיל המעבר אינם קלים. חלקנו אף חווים את התסמינים באופן קשה, עלינו לדעת  כי יש טיפולים לכל בעיה שנוצרת בעקבות גיל המעבר. סוכרת גיל המעבר משלבת בתוכה שינויים רבים ולכן ההתמודדות היא כפולה – טיפול בסוכרת עצמה וכן טיפול בשינויים הפיזיולוגים וההורמונליים שנשים חוות.

בדיקת סוכרת (צילום: אינגאימג)
בדיקת סוכרת (צילום: אינגאימג)

לסיכום, הפעולה הנכונה ביותר לעשות על מנת למנוע את סוכרת גיל המעבר או לפחות לדחות אותה בכמה שנים היא שמירה על אורח חיים בריא - הימנעות מעישון, אכילת מזון בריא וביצוע פעילות גופנית באופן שוטף. בצמוד לגיל המעבר קיימים סיכויים גבוהים להתפרצות הסוכרת ולכן, גם מי שעד כה לא שמרו על אורח חיים בריא צריכים להתחיל לעשות זאת כאשר גיל המעבר מתקרב. בהנחה וכבר סובלים מסוכרת, יש לזכור לשמור על איזון בגוף ולהיוועץ עם רופא בכל שינוי והחלטה. מחקרים שונים חוזרים ומראים שאפילו הפחתה צנועה במשקל בשילוב עם פעילות גופנית מתונה מביאה לתוצאות דרמטיות באיזון הסוכרת.

הכותבת היא רופאת סוכרת ואנדוקרינולוגית במרכז DMC לטיפול בסוכרת