ראש אמ"ן לשעבר, אלוף במיל' עמוס ידלין אמר הבוקר (חמישי) לגדעון אוקו ב103FM כי הוא "מעריך שעימות נוסף עם חמאס בדרך". "העימות יכול להימנע אם ישראל תוותר לחמאס בכל הדברים שהיא אמרה שלא תוותר. הפער הוא אדיר ואני לא רואה אותנו מגיעים להסדר", הסביר ילדין.

בפתח דבריו אמר האלוף במיל כי "מה שחשוב להבין הוא ששומר החומות הסתיים בשתי תפיסות שונות, בישראל תופסים את המבצע כהצלחה, יש הרתעה לפחות לחמש שנים על פי גורמים בכירים, אך אנו רואים שאין הרתעה אפילו לחמישה חודשים. מבחינת החמאס, למרות הפגיעה הצבאית, היו לו הישגים מדיניים, הוא מיצב את עצמו כגורם ראשי בזירה הפלסטינית, גרם להתפרצות של ערביי ישראל ויש לו הרגשה שהוא יצא מנצח מהעימות".

"כששני הצדדים חושבים שהם ניצחו, ההרתעה נחלשת", הסביר ידלין שהוסיף: "לכל צד יש ציפייה שונה לגבי איך ממשיכים. חמאס וישראל לא רואים אותו דבר את העובדה שיש המון נושאים לדיון: יחיא סינוואר דורש לחזור לסידורים ההומניטריים לפני שומר החומות – כסף קטארי, מרחב דיג וכו'. בישראל אומרים לו שהוא חייב לבוא לקראתנו בנושא גופות החיילים ושני האזרחים. הוא לא מתכוון לעשות את זה".

הכסף הקטארי ברצועת עזה (צילום: רויטרס)
הכסף הקטארי ברצועת עזה (צילום: רויטרס)

ראש אמ"ן לשעבר אף טען כי "בישראל גם טוענים שדין שדרות כדין ירושלים ולמרות זאת סינוואר רואה שהוא יורה על שדרות וישראל, בצדק, מתאפקת. את ההרתעה אפשר לבחון במספר ממדים – אסטרטגטית היא קיימת כי חמאס לא יורה רקטות בצורה משמעותית".

לאחר מכן, הוא התייחס לפגישתם של ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אשר תיערך מאוחר יותר היום ואמר:"הדרישה החשובה ביותר של בנט מביידן היא אמירה גלויה נוספת על הפודיום שבה הנשיא יחזור על ההתחייבות של כל קודמיו – שאיראן לא תהיה גרעינית. לא רק במשמרת שלו, אלא בכלל".

ישראל מעולם לא ביקשה שארה"ב תילחם עבורה. אם כל המהלכים שנעשה יחד עם העולם לא יצליחו, יש לנות את הזכות לפעול לבד. רצוי מאוד שארה"ב וישראל יפעלו יחד. אחרי ההצהרות על גלי האתר בבית הלבן, הם גם צריכים להגיד שההסכם הגרעיני עם איראן והמעצמות הוא לא טוב וצריך הסכם חדש, ארוך יותר והדוק יותר. זו אמירה של בלינקן שאני מקווה שביידן יחזור אליה", סיכם ידלין.