סטרטאפ ישראלי בשם Ripe-Guard, חלק מחממת TerraLab ביקנעם, נוגע ברגע כואב ומבאס למדי שחווים צרכני הפירות והירקות - הרגע בו הפרי/ירק שרכשתם ונראה טרי מתברר כרקוב מבפנים, או לחלופין - לא בשל בכלל. מנכ"ל החברה, איתמר לופו המתגורר ברמת הגולן מתעסק בחקלאות מזה כ-15 שנה, סיפר על הפיתוח המיוחד: "בנינו מערכת לניבוי חיי המדף של פירות וירקות - כדי שנוכל לדעת מתי הם יהיו בשלים וטובים לאכילה, ומתי ירקיבו".

"זה יכול לעזור בהרבה מובנים בדרך, כאשר אנחנו מכוונים בעצם לקמעונאים - רשתות השיווק השונות - המקבלים סחורה למרכזים הלוגיסטיים שלהם, וצריכים בעצם לתכנן את השימוש בה", הסביר בראיון מיוחד, "בדרך כלל, המרכזים הללו מתנהלים בצורה של first in - first out, ואנחנו בעצם מציעים להם מודל פעילות אחר, שיאפשר להם לחסוך כסף ולהנגיש לצרכנים פירות וירקות איכותיים יותר. הלקוחות מצידם יוכלו לנהל את שרשרת הקניות שלהם בצורה נכונה יותר".

הוא הוסיף: "שורש הבעיה פה הוא שכיום, אין אף מערכת שיודעת להגיד מתי הפרי או הירק יהיו בשלים - וכולם די מהמרים על הפירות והירקות. בסופו של דבר, כולנו מכירים את המצב בו האבוקדו שקנינו פשוט מסרב להתרכך, או שאחד מתרכך והשני הופך בין רגע מקשה לרקוב. יכול להיות מצב שלמחסנים מגיעות שתי מכסות של אבוקדו - אחת תבשיל מחר והשנייה בשבוע הבא - אז עדיף לקמעונאי למכור את זו שתבשיל קודם. במצב כזה יותר סחורה תימכר ופחות תהפוך לא שמישה ותיזרק".

איתמר לופו (צילום: יח''צ)
איתמר לופו (צילום: יח''צ)

אז איך המערכת יכולה לסייע לחסוך כסף?
"כשהקמעונאי רוצה להרוויח אז הוא משית את העלויות על הצרכנים, וכשמדברים על סדר גודל של רשות גדולות - ככל שכמות המזון שלא נמכר תצטמצם, המחירים יירדו. יש פה פוטנציאל כלכלי ותעשייתי. אנחנו יודעים שזה מעניין את הסופרים השונים, קודם כל כי הם רוצים להיות יעילים יותר וגם כי הם רוצים לספק סחורה טובה יותר".

לופו סיפר על הניסוים שערכו: "עד עכשיו בדקנו מספר פירות - אפרסמון, קיווי, מנגו, אבוקדו, נקטרינה ואפרסק, וכעת אנחנו מצליחים לנבא בדיוק של חצי יום-יום אחד את המועד בו הפרי יהיה מוכן לאכילה. זה נראה מאוד מבטיח". הוא הוסיף כי "הספקנו כבר לשכוח את הטעמים של האמיתיים של הפירות והירקות, כאשר עשינו את הניסוי על קיווי גילינו מאות קילוגרמים של סחורה בשלה ומוכנה לאכילה. כל קיווי שפתחנו היה מושלם".

"המערכת שלנו בנויה כך שהיא יכולה לספק את טווח הימים בהם הפרי או הירק טובים למאכל, כך שגם אלו שמוכנים לאכילה היום יהיו זמינים", ציין, "הישראלים נוטים לקנות אוכל לשבוע שלם מראש, בעוד שבאירופה הם קונים מדי יום".

מצבי ההבשלה השונים של הקיווי - מבט מבחוץ
מצבי ההבשלה השונים של הקיווי - מבט מבחוץ

מצבי ההבשלה השונים של הקיווי - מבט מבפנים (צילום: ללא קרדיט)
מצבי ההבשלה השונים של הקיווי - מבט מבפנים (צילום: ללא קרדיט)

איך המערכת שלכם עובדת?
"מדובר במכשיר דומה למשקל, אשר עליו מניחים את הפרי או הירק שבודקים (למשל אפרסק). אחרי שמגדירים למערכת באיזה מוצר מדובר - היא מציינת את התאריך בו יהיה בשל והתאריך בו יהיה מקולקל".

המנכ"ל הדגיש כי קמעונאים לא יידרשו לבדוק את כל היחידות באותו המשלוח. "אנחנו מציעים שתתבצע בדיקה לכ-25 פירות בכל מכסה, דבר שאמור ללמד על שאר התכולה", הסביר, "פירות זו מערכת ביולוגית כך שתמיד יהיו קשים יותר ורכים יותר. אז המערכת שלנו נותנת בעצם חיזוי לכל יום ויום מרגע המדידה והלאה - כמה יהיו קשים, כמה יהיו רכים וכמה יהיו מקולקלים. כך גם הסופר וגם הלקוחות יוכלו לבחור בהתאם את מה שהם רוכשים".

מערכת השקילה של הסטרטאפ (צילום: ללא קרדיט)
מערכת השקילה של הסטרטאפ (צילום: ללא קרדיט)

מה החלום שלך?
"ליצור תוקף מוגדר לכל פרי וירק, להנגיש בעצם כל מכסה של גידולים חקלאיים לצרכנים - כדי שאלה יוכלו לבצע רכישה חכמה יותר, ובסופו של דבר פחות מזון ייזרק מדי יום".