גישה אלטרנטיבית להוראת מתמטיקה (אלינה קולטון)

“שותפתי מיכל גונן ואני הקמנו את המיזם Blob Quest, שזו אפליקציה שמציעה גישה חדשה ואלטרנטיבית להוראת מתמטיקה. אנו מכסים את ארבע פעולות החשבון באמצעות גיימינג - ללא מילים, ללא סמלים מתמטיים או כל הסברים. הילדים מגלים את עקרונות החשבון בצורה עצמאית ואינטואיטיבית. זה כלי שעוקף חרדות, קשיים שפתיים והפרעות קשב, תוך שהוא חושף בפני הילדים את יכולותיהם האמיתיות. גם המורים חופשיים לעשות שימוש באפליקציה במהלך השיעורים בכיתה. אפקטיביות הלמידה באופן המותאם אישית לכל תלמיד, במונחים המוכרים לו מעולם הגיימינג, היא גבוהה עשרות מונים מן החלופות הקיימות.

“את החברה הקמנו במרץ השנה, לאחר עבודת הכנה של שנתיים. מיכל היא מומחית בתחום הקריאייטיב, ואני המנהלת הפדגוגית של המיזם. יש תהליך ארוך עד הפקת המוצר שכולל ‘מועצה' של ילדים בגילי 7־16 שצריכה לאשר אותו - ורק אז הוא עולה לחנות האפליקציות. המוצר פתוח לשימוש חינמי בגרסה חלקית, והורדת גרסת הפרימיום כרוכה בתשלום חד־פעמי.

"ההשקה הקרובה של המוצר בעידוד המרכז לבנקאות חברתית של בנק הפועלים מוסיפה פיצ'ר חדש למשחק. לאורך המשחק התלמידים מרוויחים מטבעות וירטואליים, וכל שחקן בוחר לאיזו מטרה של תרומה למען הקהילה הוא רוצה לתרום את המטבעות שהרוויח - בעלי חיים, ילדים במצוקה, הנגשה ושוויון וסובלנות - כשהבנק מתרגם את התרומות לכספים. באמצעות הבנק אנו גם מעניקים עד 40 אלף רישיונות מלאים לשימוש במשחק ללא עלות לטובת ילדים ביישובים מעורבים, הואיל והמשחק כאמור הוא נטול שפה. כך מקבל ילד במתנה כלי שבאמצעותו הוא מתחזק בחשבון, בונה ביטחון עצמי ויכול ממש לתרום כסף אמיתי. במהלך החגים יעלה שדרוג מסעיר של המשחק, ובתקופה זו אנו גם מאפשרים שיתופי פעולה מיוחדים עם חברות הייטק וגופים גדולים המעוניינים לקבל רישיונות שימוש במשחק בהנחות גדולות לטובת עובדיהם ולקוחותיהם".

הכותבת היא בעלים משותפת של חברת “ארקדיה מת׳" ושל המיזם Blob Quest. טל': 050-8442646.

תעסוקה איכותית לצעירים בפריפריה (חנה רדו)

“אני מגיעה מתחום הפרסום ואף הקמתי וניהלתי בעבר את השלוחות של משרד הפרסום ‘מקאן' במצפה רמון ובעמק המעיינות. אחרי המחאה החברתית הבנתי שהתפקיד שלי בעולם הוא לייצר מקומות של תעסוקה איכותית לצעירים בפריפריה הרחוקה. אז המיזם שלי עוסק בהענקת שירותי משרד ועוד במיקור חוץ ללקוחות במרכז הארץ - משרדים, חברות, חנויות, רשתות ועוד. אני קוראת לזה ‘תקע, שקע - אור'. מנהל רוצה מזכירה אישית? למחרת כבר יש לו. אותו דבר עם שירות לקוחות, בניית אתרים ועוד.

“יש לנו ארבעה משרדים ברחבי הארץ שהעובדים ובעיקר העובדות שלנו יושבים בהם, שכל אחד מהם מתמחה בתחום אחר. המשרד בצפת מעניק שירותי הנהלת חשבונות וחשבות שכר; המשרד במצפה מתמחה במזכירות אישית, בשירות לקוחות לרשתות וחברות ובשירותי אדמיניסטרציה; במשרד בשדרות עוסקים בשיווק דיגיטלי - בנייה ואחזקת אתרים ופעילויות ברשתות החברתיות. למשרד באופקים יש מומחיות בגיוס משאבי אנוש ובבקרה תפעולית על מערכות מידע, ובקרוב נפתח משרד נוסף גם בנתיבות. אני אומרת שרבים מהלקוחות מגיעים אלינו בגלל הקטע החברתי, ונשארים בגלל המקצועיות.

חנה רדו, היזמית והבעלים של “קבוצת תשעשרה – שירותי משרד'' (צילום: באדיבות קבוצת תשעשרה)
חנה רדו, היזמית והבעלים של “קבוצת תשעשרה – שירותי משרד'' (צילום: באדיבות קבוצת תשעשרה)


“כששואלים אותי: איך את יכולה להקים מיזם עם סניפים במקומות כל כך רחוקים - וגם לישון טוב בלילה, אני מסבירה שזה בגלל שיש לנו את המנכ"ליות הטובות ביותר, מקצועית ואנושית. כל משרד הוא קהילה תומכת לעובדים בו. אני יזמית חברתית, ולמרבה המזל קיבלנו יום אחד טלפון מהמרכז לבנקאות חברתית של בנק הפועלים שהחליט לתמוך בנו כספית וסייע בהקמת לב 19 בצפת, לינק 19 באופקים, וכעת מקים יחד איתי ועם עיריית ירוחם את ירוחם 19. הכל במטרה לייצר מקסימום מקומות תעסוקה.

"אנחנו עובדים לפי תוכנית, כשאני מתחייבת על מספר המועסקים, כי זה הדבר שהכי מעניין אותם. לפני שנה העסקתי 25 עובדים והיינו בסכנת סגירה, והיום אני כבר מעסיקה 80 איש. בחגים הקרובים נמשיך לעבוד כמו רוב הלקוחות, בידיעה שתקופות כאלה צריך לעבור ולשרוד".

הכותבת היא היזמית והבעלים של “קבוצת תשעשרה – שירותי משרד". טל׳: 052-6383363

בעולם הדיגיטל אין משמעות למרחק (שלומי לחנה)

"הרעיון של אלינה ומיכל לגיימיפיקציה של תחום הוראת החשבון הוא מבריק. אין ספק שלימוד תחומי ידע בכלל, וחשבון בפרט, במוד של הנאה ומִשחוק עשוי להיות אטרקטיבי יותר מההוראה הפרונטלית, אשר די משעממת את בני הנוער המבלים המון שעות במשחקים בסלולר. יחד עם זאת, חשוב לזכור שהאתגר הגדול ביותר של הורים הוא לנסות לצמצם את שעות המסך של ילדיהם, כך ששילוב של שני העולמות באפליקציה אחת עשוי להיות מנצח. במילים אחרות - יש לעודד אותם לבצע משימות המשלבות גם יציאה מהמשחק לעולם האמיתי, ובכך לעודד גם האינטרקציה החברתית שלהם.

"הפרויקט היזמי שמובילה חנה הוא ערכי, חברתי ומיוחד. בעולמות הדיגיטל אין משמעות לגיאוגרפיה ולמרחקים, כך שאין שום סיבה שצעירים בפריפריה לא יוכלו לקבל הזדמנות שווה של תעסוקה, ומנגד - עסקים במרכז יכולים ליהנות מפתרונות זמינים, גמישים ומקצועיים לצורכיהם המשרדיים. בכך גדולתו של מיזם קבוצת 19, המוביל בין השאר לצמצום פערים חברתיים".

הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי ומרצה במכללה למינהל ובמרכז לצמיחה פיננסית.

תחום התעסוקה כמחולל שינוי (נעמה הלוי פאר)

"אחת מההשלכות הבולטות של משבר הקורונה הייתה ועודנה על שוק התעסוקה, כשרבים - שכירים ועצמאים, צעירים בתחילת דרכם ומבוגרים מעל גיל 45 - מצאו עצמם ללא פרנסה, ללא כיוון וללא רשת ביטחון. זו הסיבה שהמרכז לבנקאות חברתית בחר את תחום התעסוקה כמיקוד חברתי וכמחולל שינוי שיכול לייצר מנוף ואימפקט של שנים עבור אלפי אנשים. אנו משקיעים בקידום עשרות פרויקטים לתעסוקה לרוחבה ולאורכה של ישראל ובמתן כלים למאות אלפי מחוסרי עבודה, במטרה לסייע להם לשוב במהרה למעגל התעסוקה.

"הכלים כוללים, בין היתר, ליווי אישי, כלים לשיפור מיומנויות וניידות בשוק העבודה, סיוע במיפוי סט היכולות והרצונות של הפרט, קווי תמיכה לייעוץ קריירה, פיתוח יזמות ותמיכה במעבר בין פעילות כשכיר לעצמאי, וכן הקמת מקומות תעסוקה חדשים ותמיכה במיזמי אקדמיה והכשרות לתעסוקה. בעת הזו, הכלים החשובים ביותר לדורשי עבודה הם להמשיך ללמוד, להתפתח, ולרכוש מיומנויות חדשות - כאלו שמתאימות לשוק העבודה המתחדש, ומהצד השני - לייצר מקומות פרנסה ותעסוקה חדשים בדגש על הפריפריה. כך שייווצר מפגש בין עובדים מיומנים לבין מעסיקים שמחפשים בדיוק אותם".

הכותבת היא מנהלת המרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים.