הפיגוע הקטלני בנמל התעופה בבירת אפגניסטן שבו נהרגו 72 בני אדם ונפצעו 14, טלטל את העיר. גבר מקומי, ששמו לא נחשף, עובד בקבוצת פיתוח בינלאומית, הגיע יחד עם עוד אלפי האנשים לנמל התעופה בתקווה שיצליח לעלות לאחת מטיסות החילוץ. הוא המתין במשך כ-10 שעות בסמוך לאחד השערים ובסמוך לשעה 17:00 אירע פיצוץ חזק. 

"זה הרגיש כאילו הקרקע נשמטת מתחת לרגלי. חשבתי שהאוזניים שלי התפוצצו, איבדתי את חוש השמיעה", סיפר היום (שישי) לרויטרס והוסיף, "ראיתי גופות ואיברים עפים באוויר, כמו בטורנדו. גברים, נשים וילדים פצועים ומפוזרים לכל עבר". אותו אדם סרב לחשוף את זהותו כיוון שבבירה קאבול הנמצאת כזכור תחת שלטון הטליבאן, אנשים המזוהים עם הממשל הקודם או כאלה שעובדים יחד עם 'גורמים מערביים', חוששים לחייהם. 

פצועים מהפיגוע בשדה התעופה בקאבול (צילום: רויטרס)
פצועים מהפיגוע בשדה התעופה בקאבול (צילום: רויטרס)


בהמשך סיפר כי לאחר הפיגוע, לא היה מי שיפנה את הפצועים לבית החולים או יטפל בגופות. "גופות ואנשים פצועים שכבו על הכביש ובתעלת ביוב. המים שזרמו בתוכה, הפכו במהרה לנהר של דם". בהתייחס למצבו, סיפר כי "פיזית אני בסדר, אבל הפצע הנפשי וההלם שספגתי מהפיצוץ לא יאפשרו לי לחיות חיים נורמליים". 

מילאד, עד ראייה לפיגוע בקאבול סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "גופות, איברים ואנשים הושלכו לתעלה בקרבת מקום. זה היה פיצוץ עוצמתי". עד נוסף תיאר כי הייתה בהלה המונית עם שמיעת הפיצוץ הראשון. "הטליבאן התחילו לירות באוויר כדי לפזר את ההמונים, ראיתי אדם עם תינוק פצוע בידיו". עד ראייה אפגני שהיה יחד עם אשתו ובני משפחה נוספים בהמתנה לטיסת החילוץ והוסיף כי "אנשים נשרפו בחיים, נחנקו למוות. אנשים מתים שכבו בכל מקום. ראיתי אישה מגואלת בדם, עטופה בשמיכה". 

עד ראייה נוסף שפונה מנמל התעופה עם אישתו למרכז הפיקוד של הצבא הבריטי סיפר לוושינגטון פוסט כי "אנשים רצו לעבר חומות נמל התעופה בניסיון להימלט. כיבו את האורות, אסרו עלינו לצאת או לעמוד. אנחנו עדין מחכים לאישור לחזור הביתה". 

מנהלת עמותת חירום רפואית המסייעת לקורבנות מלחמה, רוזה מיצ'יו, סיפרה לוושינגטון פוסט כי "בית החולים בקאבול כבר היה בתפוסה של 80 אחוז לפי הפיגוע. הוספנו מיטות נוספות על מנת לקלוט את הפצועים הקשים". רכז העמותה, אלברטו, הוסיף: "אלה שהגיעו לבית החולים לא יכלו לדבר, רבים מהם היו מבועתים, מבטם היא ריק. מצבים כאלה ראינו לעיתים רחוקות"

מוקדם יותר, הפנטגון עדכן כי מבצעי הפיגוע הם שני מחבלים מתאבדים שלפי, אשר לפי ההערכות חברים בארגון המדינה האיסלאמית (דאעש). בכיר בצבא האמריקאי הדגיש כי דעאש לא ימנע מארה"ב לבצע את משימתה והעריך כי צפויות מתקפות נוספות. "ארצות הברית מוכנה לפעול כלפי האחראים לפיצוץ בקאבול", הדגיש.

דגל ארה''ב מעל הבית הלבן הורד לחצי התורן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
דגל ארה''ב מעל הבית הלבן הורד לחצי התורן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)


בתוך כך, הטליבאן גינה בעמוד הטוויטר הרשמי שלו את הפיגוע, והוסיף כי: "האיחוד האסלאמי מקדיש תשומת לב לביטחון והגנה על אנשיו, ומעגלי הרוע ייעצרו בהחלט". בנוסף, גורם מטעם הארגון אמר בראיון לטלוויזיה הטורקית כי "ההתקפה על שדה התעופה היא מעשה טרור שכל העולם צריך לגנות", והוסיף: "נוכחותם של כוחות זרים במדינה אשמים".