לאחר הפגישה: ראש הממשלה נפתלי בנט אמר הערב (שישי) לאחר פגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי הנושא האיראני אינו סובל דיחוי. בתדרוך לעיתונאים בנט ציין כי הזמין את ביידן לבקר בישראל לאחר המאבק בזן הדלתא של נגיף הקורונה וסיכם את הפגישה כ"מצויינת".

בנט ציין כי גם נשיא ארצות הברית וגם הוא נחושים שאיראן לא תוכל להגיע לנשק גרעיני אף פעם. "אני שמח שאנחנו מסכימים על היעד ובדרגי עבודה נעבוד יחד על שיתוף הפעולה בנושא. אין הרבה זמן. הנושא האיראני דחוף ולא סובל דיחוי", אמר בנט.

ראש הממשלה הוסיף כי מצא "מנהיג שאוהב את ישראל, יודע בדיוק מה הוא רוצה וקשוב גם לצרכים שלנו". לדבריו לאחר הפגישה נוצר קשר אישי בינו לבין הנשיא ביידן. "הזמנתי את הנשיא לישראל אחרי שנתגבר על הדלתא", אמר בנט.

גם הנשיא ביידן התייחס בחשבון הטווייטר שלו לפגישה וכתב: "זה היה כבוד לקבל את פני ראש הממשלה הישראלי נפתלי בנט לבית הלבן היום. חיזקנו את השותפות המתמשכת בין שתי מדינותינו והדגשנו את המחויבות הבלתי מעורערת של ארצות הברית לביטחון ישראל".

קודם לכן, נועדו לראשונה בנט וביידן בבית הלבן שבוושינגטון. בסיום הפגישה נשאו השניים הצהרה משותפת לתקשורת, במהלכה אמר ביידן כי הוא ובנט "הפכו לחברים קרובים". על איראן אמר הנשיא כי "אם הדיפלומטיה תכשל, נשקול אופציות אחרות", והדגיש, "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני".

ראש הממשלה בנט פתח את דבריו בהבעת תנחומים על הרוגי הפיגוע באפגניסטן: "אמריקאים איבדו את חייהם בעודם במשימה להצלת חיי אדם. זו ההגדרה של אומץ והקרבה. במיוחד ביום הזה, אני רוצה להדגיש שישראל תמיד תעמוד לצד ארה"ב". לצד זאת, בנט הודה לנשיא על המילים החמות. 

עוד אמר בנט כי הוא מביא עמו "רוח חדשה של רצון טוב, תקווה, כנות, אחדות ושיתוף פעולה של אנשים עם דעות פוליטיות שונות". הוא הוסיף כי "ישראל צריכה להיות חזקה כדי שנעשה טוב. אנחנו לא יכולים להתעלם מכך שאנחנו בשכונה הקשה בעולם, כל הארגונים רוצים להרוג אותנו, ולכן ישראל צריכה להיות חזקה מכולם יחד".

בהמשך, התייחס בנט לאיראן ואמר כי "היא יצואנית הטרור והפרת זכויות האדם מספר אחת בעולם. גיבשנו אסטרטגיה עם שתי מטרות: לעצור את התוקפנות האיראנית ולעצור את הפיכתה למדינה סף-גרעינית. ישראל מעולם לא ביקשה ולעולם לא תבקש מארה"ב להגן עליה. לא נעביר את ביטחוננו למיקור חוץ. זו אחריותנו לדאוג לגורלנו ואנחנו מודים לכם על הכלים ועל הגיבוי שאתם נותנים לנו".

לצד זאת, התקיימה פגישת עבודה בהשתתפות צוותיהם. מהצד האמריקאי השתתפו בפגישה מזכיר המדינה - אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי - ג׳ייק סאליבן, שגרירת ארה"ב לאו"ם - לינדה תומאס-גרינפילד, המתאם למזרח התיכון וצפון אפריקה במועצה לביטחון לאומי - ברט מקגורק, ממלא מקום שגריר ארה"ב בישראל - מייקל רטני, ומנהלת בכירה למזרח תיכון וצפון אפריקה במועצה לביטחון לאומי - ברברה ליף.

מהצד הישראלי השתתפו בפגישה היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל - ד"ר איל חולתא, מזכיר הממשלה - שלום שלמה, ראש הסגל של רה"מ - טל גן צבי, המזכיר הצבאי - אלוף אבי גיל, שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם - גלעד ארדן, והיועצת המדינית - שמרית מאיר.

זירת הפיגוע בקאבול (צילום:  WAKIL KOHSAR / Contributor)
זירת הפיגוע בקאבול (צילום: WAKIL KOHSAR / Contributor)

כזכור, בנט עתיד היה להיפגש עם ביידן אתמול בשעה 18:30 שעון ישראל, אך הפיגוע הקשה בשדה התעופה בקאבול, בירת אפגניסטן, שגבה את חייהם של 170 אנשים, בהם 13 חיילים אמריקאים, טרף את הקלפים וגרם לנשיא ארה"ב לדחות את הפגישה.

הנשיא ביידן שוחח אמש עם בנט, כשעתיים לאחר ההצהרה שנשא לתקשורת לעניין מתקפת הטרור באפגניסטן, כך על פי דיווח של ברק רביד ב"וואלה!". בשיחה, בנט הביע את תנחומיו לנוכח האירועים וציין כי ישראל משתתפת בצערה של ארצות הברית, ש-13 מחייליה נהרגו בפיגוע. 

"אנו עומדים לצידכם בשעה קשה זו, כפי שארצות הברית עומדת לצד ישראל לאורך השנים", אמר בנט לנשיא. ביידן מצדו, הודה לו על ההבנה שגילה לנוכח השינוי במועד הפגישה והוסיף כי הוא מצפה לפגישת השניים.