ראש הממשלה נפתלי בנט אמר לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפגישתם אתמול (שישי) בבית הלבן כי למרות שהוא מתנגד לחזרה אמריקנית להסכם הגרעין, הוא אינו מתכוון לנהל קמפיין פומבי בנושא כפי שעשה קודמו בתפקיד בנימין נתניהו - כך אמרו שני גורמים אמריקנים לכתב המדיני של וואלה! ברק רביד, שעודכנו בפרטי הפגישה.

פסגת ביידן-בנט הייתה אירוע מוצלח, אך עדיין רה"מ פספס בשני היבטים חשובים

הגורמים ציינו כי בנט העביר את המסר הזה גם בפגישותיו עם שר החוץ אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ביום רביעי. לדבריהם, בנט אמר שהוא מאמין שהידברות בין ישראל לארצות הברית תביא לתוצאות טובות יותר. בבית הלבן העריכו מאוד את ההבטחה של בנט בנושא ואת נכונותו לנהל את הדיונים בנושא האיראני בשיח אינטימי.

הנשיא ביידן ובכירי ממשלו הם בוגרי העימותים החריפים בין ראש הממשלה לשעבר נתניהו לבין נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה בנושא הפלסטיני ובנושא האיראני. המחלוקות בין הצדדים הפכו פעמים רבות לקרבות בוץ תקשורתיים שהגבירו את המתיחות בין הצדדים ופגעו ביחסים. הדברים הגיעו לשיא במהלך הקמפיין שניהל נתניהו נגד הסכם הגרעין בשנת 2015 והנאום שנשא בקונגרס האמריקני.

לפתור דברים באופן ישיר

במהלך פגישותיו עם הנשיא ושאר בכירי הממשל הסביר בנט כי הוא רוצה לנהל את היחסים עם ארצות הברית כפי שהוא מנהל את היחסים בתוך ממשלתו, ולפתור את המחלוקות בדיונים ישירים ולא בהודעות ותדרוכים באמצעי התקשורת. "למרות שיש מחלוקות, אני רוצה שנעבוד לפי כללים של כנות והגינות", אמר בנט לביידן לפי בכיר ישראלי שהשתתף בפגישה ביניהם.

נפתלי בנט, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)
נפתלי בנט, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)

בפגישה עם בלינקן סיפר בנט על האווירה בממשלתו וביקש גם כן ללבן מחלוקות בשיח ישיר ולא בתקשורת. "לא חשבתי שאמצא את עצמי בממשלה עם מרצ ועם מפלגה מוסלמית", אמר בנט לשר החוץ האמריקני. "זה קשה לתפעול אבל זה עובד. הפילוסופיה שלי היא שכאשר משהו מרגיז או מעצבן לא הולכים לתקשורת אלא מרימים טלפון ומדברים. ככה אני ארצה שאנחנו נעבוד. אם יש משהו שמרגיז אותכם או מפריע לכם - אל תלכו לתקשורת, אלא תרימו אלינו טלפון".

בכיר ישראלי אמר כי בנט הבהיר בשיחותיו עם בכירי הממשלה כי הוא מתכוון לעמוד בתקיפות על עמדותיו ועל האינטרסים הישראלים בנושא האיראני - אך לעשות זאת בשיחות שקטות ואינטימיות.

מפלגת הליכוד הגיבו לפרסום וכתבו: "בשביל תמונה בבית הלבן בנט התקפל לחלוטין מול ביידן ופגע בביטחון ישראל, כשהתחייב שלא להילחם פומבית נגד חזרת איראן להסכם הגרעין. זו החלטה מסוכנת שמשלבת חוסר ניסיון, חוסר אחריות וחוסר מנהיגות. איראן דוהרת לפצצה והממשלה החלשה בישראל הוכיחה שהיא לא מתכוונת להילחם נגדה".

בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לפרסום.