עוד סוף שבוע קטלני, עוד הרוגים בחברה הערבית, ומספר בלתי נתפס של 78 מתים מתחילת השנה: ד"ר סמיר מחאמיד, ראש עיריית אום אל פחם, מתקשה לעמוד מנגד. אל מול הנתונים המאמירים, קורא מחאמיד בשיחה עם בן כספית וינון מגל ב-103FM לשינוי כולל בחברה הערבית - ובתפיסה שלה מצד ההנהגה.

"שלומי לא טוב. אפילו אצלנו, בחברה הערבית, הדברים כבר נתפסים כשגרה. לצערי הרב, אני חושב שאתם בין היחידים שמתייחסים לנושא הזה. במקום נורמלי, שהשפיות הו היא שם דבר, הייתה מתכנסת כבר ישיבת ממשלה והיו עושים מעשה", אמר מחאמיד.

את עיקר החיצים הפנה ראש העירייה למשטרה. "אמרנו את זה מפורשות: לא יכול להיות שאחוז הפיענוחים בחברה הערבית שואף ל־0 ובחברה היהודית ל־80-70 אחוזים", טען, והוסיף: "נמאס לי, למשטרה יש את הכלים. בואו תעשו את העבודה. שמע, 'מי שנרצח לו בן ירצה לדעת מי רצח את הילד שלו'. תעזוב אותך מהקלישאות האלה. אלה הקלישאות שמשטרת ישראל משתמשת בהן כל הזמן, עזוב אותי מהשטויות האלה".

זירת החיסול בלוד (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
זירת החיסול בלוד (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

כספית טען שמוקד הבעיה והקושי לפענח פשעים במגזר נובע מהיעדר תשתית משטרתית וכוח אדם. לדבריו, צריך לתעדף את הנושא ולאפשר זמן היערכות לכך. על כך השיב מחאמיד:

"יש כבר ממשלה כמה חודשים. בואו, חבר'ה, עשו מעשה. מספיק עם הדיבורים. בואו לא נחכה אפילו דקה אחת ונכריז על מצב חירום. יש בעיות שורש, גם בחינוך וגם ברווחה. אצלי באום אל פחם כמחצית מהנערים, 45 אחוזים, מוגדרים נוער בסיכון. אני חסר מעש עם ילדים כאלה כי אין לי את המשאבים הכספיים והאנושיים לזה".

כשנשאל האם לחברה הערבית אין אחריות במצב שלה, ענה: "אם תשאל אותי מי אחראי - אתחיל מאצלנו. אנחנו צריכים לעשות ולעבוד גם אצלנו בבית ולעשות חושבים איך לפתור את הבעיות. לכן, כאיש חינוך, אני מסכים איתך. מצד שני, בכל הכבוד, יש אחריות ממשלתית ואחריות של ממשלת ישראל".

"ינון, אל תקטין אותי"

ד"ר מחאמיד הסכים כי בעיית המשילות מתחילה גם בדברים קטנים יותר, כמו נהיגה פראית ברחובות הערים. "אני רוצה את המשילות, בואו נסגור את הפערים ותוך כדי נטפל באותם נושאים", אמר.

מחאמיד הבהיר שמבחינה פוליטית הוא "חבר של כולם", וציין כי "נטל ההוכחה" של מהלכיו של מנסור עבאס, יו"ר רע"מ, "הוא עליו".

כשינון מגל שאל את מחמאיד האם יש חוק וסדר באום אל פחם, השיב בתקיפות: "חוק וסדר יש. אני עושה הכול על פי החוק. אל תקטין אותי ותגיד שבגלל שאני ערבי אין חוק וסדר".

ממשטרת ישראל נמסר: "האלימות בחברה הערבית היא נגע חברתי פסול ואנו פועלים למגרה ולהיאבק בה בכל האמצעים הקיימים ברשותנו למען שלום הציבור ובטחונו. לצערנו בד"כ המשטרה זוכה לשיתוף פעולה נמוך משמעותית מצד קורבנות עבירה ועדים לעבירות אלימות ורצח בקרב החברה הערבית. בנוסף תרבות פסולה של נקמת הדם מייצרת מעגל דמים, בד"כ על רקע סכסוכי עבריינים או בתוך המשפחה. מציאות זו שאנו פועלים בצלה – מייצרת אתגר משמעותי ולאומי במניעה ופענוח מקרי רצח ואלימות בחברה הערבית, ופרדוקס מובנה לפיו בחקירת מקרי רצח בחברה הערבית מושקעים דווקא מאמצים גדולים יותר בשל שת"פ נמוך, השמדת ראיות בזירה וכיו"ב".

"נציין כי מאז תחילת השנה המשטרה פענחה מקרי אלימות רבים שהתרחשו בקרב החברה הערבית ואנו נמשיך לפעול בכדי להעמיד לדין את כל העבריינים המעורבים במעשי רצח ואלימות באשר הם. יחד עם זאת, המאבק באלימות אינו נחלת המשטרה לבדה, ורק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה יובילו לשינוי המיוחל".

סייע בעריכה: יניב מורוזובסקי