המשבר בבתי החולים: בעקבות שביתת צוותי הרפואה בבתי החולים הציבוריים שהחלה היום (ראשון), פרופ' יורם וייס, מנכ"ל ביה"ח הדסה בירושלים, שוחח עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים בתוכניתם ב-103FM והזהיר מפני החרפת המשבר: "אני מתחנן ומבקש שלא נצטרך להחמיר את השביתה, יש לנו חולים שאנחנו צריכים לטפל בהם".

"לצערנו, כוונות לא יכולות לפתור את בעיות בתי החולים", אמר וייס בפתח דבריו. "צריך צעדים מעשיים כדי שבתי החולים יוכלו לתפקד, גם לזמן הקצר וגם לטווח הארוך. יש כאן בעיה משמעותית שמדינת ישראל צריכה לפתור אחת ולתמיד. דרשנו את זה כבר לפני חצי שנה בינואר-פברואר מממשלת ישראל הקודמת. נחתם איתנו הסכם, אך לצערנו חלק ממנו עדיין לא קוים".

"חלק מהאנשים בממשלה הנוכחית מפרשים את ההסכם בשונה ממה שהוא פורש ע"י הממשלה הקודמת, ולכן יש עיכובים בהעברת הכספים", אמר עוד. "דבר שני, באותו הסכם נקבע שבהקדם תיקבע ועדה, שבזמן קצוב תקבע את הדרך שבה יוכלו בתי החולים האלה לתפקד בצורה לא שווה, אבל בצורה סבירה, כדי שהרפואה בירושלים, בנצרת, בנתניה ובבני ברק - תהיה בדיוק אותה רמת רפואה כמו שהיא ניתנת גם במקומות אחרים בארץ, שבהם יש בתי חולים ממשלתיים או בתי חולים של קופות החולים".

"במדינה יש חוק ממלכתי שקבע שלכל אזרחי ישראל מגיע לקבל רמת בריאות ושירותי בריאות", הסביר, "בנושא בתי החולים, מדינת ישראל כופה על בתי החולים לתת הנחות. ההנחות שבתי החולים הממשלתיים נתנו הן מראש נמוכות יותר מאלה שנותנים בתי החולים הציבוריים, כי הם יותר קטנים ויותר חלשים. הדבר השני, בסוף השנה, לבתי החולים הממשלתיים המדינה מכסה את ההפסד שנגרם להם בגלל ההנחות האלה. לבתי החולים הציבוריים אומרים, 'תמצאו אתם את מקורות המימון למלא את החסר'".

"לא רק זה שבתי החולים הממשלתיים מקבלים בסוף השנה החזר על הלוואות שהם נתנו, בנוסף לזה, הם מקבלים תמיכות עקיפות נוספות. אנחנו לא מבקשים אותן", הוסיף וייס. "אנחנו מבקשים שאת החזר ההנחות שנכפה עלינו ושגורם לנו להפסד, נוכל לקבל מממשלת ישראל ושלא נבקש מהתורמים שלנו. התורמים שלנו עוזרים לנו בשמחה, אבל מטרתם היא לפתח את בית החולים ולשמור על תשתיות בית החולים. מדינת ישראל כמעט לא השקיעה בתשתיות רפואיות. נשות הדסה תרמו מיליארדים של שקלים כדי לפתח תשתיות רפואיות, ועושים את זה עד היום".

"גם מבקר המדינה וגם החשב הכללי של משרד הבריאות מצאו שאנחנו בצורה משמעותית הרבה יותר יעילים (מבתי חולים פרטיים", אמר וייס. "אנחנו יותר יעילים גם בגלל שיש לנו פיקוח של מועצות מנהלים ששומרות עלינו ודואגות שלא נתבדר. לכן, אני חושב שדווקא המודל שלנו הוא מודל נכון להפעלה של בתי החולים, משום שהוא הוכיח את עצמו. בסיוע קטן יחסית, אפשר להמשיך לשמור על אותה רמת רפואה שקיימת היום בירושלים ובמקומות אחרים בארץ. קצת לשפר אותה, לשמור על רמה, שאני חושב שבסה"כ תושבי ירושלים, עד היום, בזכות מאמץ שלנו ושל התורמים שלנו - מקבלים שירותי רפואה מעולים".

"אני רופא, ולפני 8 שנים אם היית אומר לי שאהיה במקום הזה, הייתי אומר לך שזה פשוט לא נשמע סביר. הייתי רופא קליני, ניהלתי טיפול נמרץ, ניהלתי את בית החולים הזה בתקופת הקורונה, וראיתי עד כמה אנשי הרפואה שלנו תרמו בטיפול בהכי הרבה חולים במדינת ישראל", סיפר. "4,600 חולים ויותר של קורונה, מהם 150 חולים, כ-40 מהם בטיפול נמרץ, מונשמים ועל אקמו, בשלב מסוים שבעה חולים על אקמו – טופלו בבית החולים ע"י הצוותים והצוותים קרעו את עצמם כדי לטפל בחולים האלה, במקביל להמשך הפעלה של בית חולים שלם מלא ונוסף שטיפל בכל החולים האחרים של אזור ירושלים. אני רוצה לקוות שממשלת ישראל תבין שאנחנו לא רק נכס בבעיה".

וייס סיכם: "אני מתחנן ומבקש שלא נצטרך להחמיר, כי אני לא רואה את עצמי פוגע בחולים. גם עכשיו הפעולות שלנו הן מאוד מדודות, ואנחנו נזהרים שבעתיים שלא לפגוע בחולים ואני לא רואה את עצמי פוגע בחולים. אני מקווה מאוד שאנשים ששומעים אותנו בממשלת ישראל, מנכ"לי המשרדים, יעזרו לנו כדי באמת אחת ולתמיד לפתור את הבעיה הזו. היא לא גדולה. היא באמת לא כזו גדולה".