אף אחד לא אוהב לקבל דו"ח על מהירות ובוודאי שאף אחד לא אוהב ורוצה להיענש בגללו; בין אם מדובר בקנס ובין אם מדובר בנקודות שעלולות לגרום  לעונשים משמעותיים יותר של שלילת רישיון נהיגה ל 3-9 חודשים. יש לכן למצוא דרכים כיצד אפשר להימנע מכך.

לפני שנסביר האם וכיצד ניתן לערער על דוחות מהירות וכיצד עו"ד תעבורה יכול לסייע בכך, חשוב להבהיר כי מדובר בהליך פרוצדוראלי מול המשטרה. ראוי לכן שהבקשה לביטול הדו"ח תעשה ע"י עו"ד תעבורה בעל ניסיון רב בתחום, ועדיף עו"ד שייצג בעבר את התביעה המשטרתית וצבר ניסיון משני צידי המתרס.

כמו בכל תהליך מול המשטרה או גורמים אחרים, בהחלט ייתכן שהבקשה שלנו תתקבל, אך ייתכן גם שלא, לכן אנחנו צריכים להיות מוכנים לכך שהתוצאה לא בהכרח תהיה לרוחנו. בכל מקרה, אם אנחנו שוכרים עו"ד תעבורה עם ניסיון, אז יש לנו סיבות טובות להיות אופטימיים. 

מתי וכיצד אנו עלולים לקבל דוח מהירות?
באופן טבעי, דוחות מהירות ניתנים כאשר נהג נתפס נוהג במהירות הגבוהה מן המותר וכאשר החריגה עולה על 20 קמ"ש בדרך עירונית ו 25 קמ"ש בדרך שאינה עירונית הנהג צפוי בנוסף לקנס בשיעור 750 ₪ לחיוב ב-8 נק' או 10 נק' ו 1500 ₪ קנס אם המהירות עולה על 40 קמ"ש בדרך עירונית ו 50 קמ"ש בדרך שאינה עירונית.

הנהג יהיה צפוי לזימון למשפט וחיוב בשלילת רישיון הנהיגה למס' חודשים, בהתחשב במידת החריגה מהמהירות המותרת. דוחות מהירות נרשמים בעקבות לכידה ע"י אקדח לייזר, מכשיר הדבורה או ע"פ צילום במצלמת א/3 העומדת היום למבחן משפטי לגבי קבילותה.

כמובן עורך דין תעבורה המתמחה בתחום ידע לתקוף כל דו"ח מהירות בהתאם לסוג המכשיר. יצוין גם שמכשיר הדבורה טרם נבחן בשורה של הכרעות דין ולכן אין עדיין מסה קריטית שעל פיה ניתן לקבוע מראש שאמינות המכשיר הוכחה.  

הדוחות נרשמים בעקבות מדידה באמצעים אלקטרוניים שיכולים לבחון את מהירות הרכב, למשל מצלמות מהירות שמותקנות בצידי הכביש, מכמונת מהירות ידנית (כזו ששוטר תנועה שנמצא בשטח מחזיק בידיו) או מכמונת מהירות שמותקנת על גבי ניידת שעומדת בשולי הכביש ובוחנת את מהירות הנהגים. 

אף על פי שמדובר באמצעים אלקטרוניים, עדיין אין הדבר מלמד בהכרח שהם תמיד מדייקים, וגם אם כן הדבר לא אמור למנוע מאיתנו אפשרות לערער על קבלת הדוח. לשם כך אנחנו נפנה אל עורך דין תעבורה שמתמחה בנושא ויכול לייצג אותנו. 

כיצד יוגש הערעור?
בעיקרון, על מנת להגיש ערעור על דוח מהירות אנחנו צריכים לבקש להישפט תוך 90 יום ממועד קבלת הדוח או לחילופין להגיש בקשה לביטול הדו"ח למרכז לפניות נהגים ארצי (מפנ"א). יחד עם זאת חשוב לציין שאם לא תוגש בקשה להישפט תוך 90 יום לא ניתן אחרי זה לערור על אמיתות הדו"ח. אפשר לבקש גם בקשה להמרה באזהרה אך מדובר במס' מצומצם של עבירות ונהג שצבר ותק ללא הרשעות קודמות.

בכל מקרה אסור לשלם את הקנס כי תשלום הקנס מהווה הודאה על פי החוק. יש להיזהר מלהתפתות ולשלם את הקנס ע"פ תזכורת המשוגרת ע"י המרכז לגביית קנסות ובתזכורת מומלץ לשלם את הקנס למניעת חיוב בתוספת פיגורים תוך שלא מצוין כי תשלום הקנס יוצר הרשעה וחיוב בנק', רק עו"ד תעבורה ששוחה בים התקנות ידע לכלכל צעדיו בתבונה כך שיוכל לגרום לביטול הדוח או למצער לביטול החיוב בנק' ולעיתים אף להתגונן תוך חקירת השוטר רושם הדו"ח בחקירה נגדית לגרום לזיכויו של הנאשם. 

יודגש, כי אם נשלם את הדוח, נוותר על הזכות לערער והנקודות יספרו לחובתנו. אפשר גם לבקש להמיר את הדוח באזהרה, אך אז נפסיד את הזכות להישפט. 

הערעור יכול להתבסס על כמה נקודות, בהתאם כמובן למצב שהיה בשטח. הנה מספר דוגמאות:

  • ראשית, אם התמרור על המהירות המותרת מוסתר. 
  • שנית, אם יש טענה שמכמונת המהירות או המצלמה אינן מדייקות. 
  • שלישית, אם אכן נסענו מהר מדי אך היתה לנו סיבה טובה לכך (למשל סיבה רפואית). 
  • רביעית, אפשר גם לערער בטענה שאנחנו נהגים ותיקים וזה דוח ראשון שקיבלנו אי פעם. 

כאמור, גם אם אנחנו מקבלים דוח מהירות, יש לנו תמיד אפשרות לערער על כך, ולא לשלם את הקנס הכרוך בכך. חשוב שנזכור זאת ונפעל בהתאם. 

הכתבה בשיתוף משרד עו"ד תעבורה אורון.