"הכל עניין של ניסוי וטעייה": סובלים מרגישות בבטן אחרי האוכל? נפיחות, כאבים? זו בעיה שיש להרבה מאיתנו, וגם למאזינה בת ה-48 שביקשה את עזרתה של הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, שתייעץ לה מה לעשות כדי להימנע מכאבים ולהיזהר ממאכלים שיוצרים את הבעייתיות.

"בדקת? עשית בדיקות קולנוסקופיה, גסטרוסקופיה, הליקובקטר בדיקות נשיפה?", שאלה תחילה רוזמן את המאזינה. "אם לא עשית - אז ממליצה לבדוק אם יש בעיה רפואית בבטן שגורמת לבעיות להתרחש", המליצה.

ועד הבדיקה, מה עושים עם תחושת הנפיחות? רוזמן המליצה לנהל יומן אכילה: "את יכולה לעשות ניסוי וטעייה. אין משהו אחד שאני יכולה להגיד לך שאת יכולה או לא יכולה לאכול. אם יש דלקת בקיבה אז צריך לאכול ירקות רכים מאוד, בלי ירקות טריים. מבין הירקות המבושלים והאפויים אז לא כרובית או ברוקולי וכרוב. גם לא פלפלים, עדיף רק קישואים ודלעת. להפריד נוזלים ממותקים, לא לשתות בזמן האוכל, לא לאכול מרק ירקות. לא לאכול דברים נוזליים כי זה נשאר בקיבה המון זמן. צריך להיזהר מקפה, ממוצרי חלב שלוקח לעכל הרבה זמן".

כאבי בטן, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
כאבי בטן, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

אז מה כן מותר לאכול במצבים כאלה? רוזמן נתנה מספר פתרונות: "את יכולה למשל לחם רך עם גבינה צהובה, טחינה או אבוקדו. את יכולה ביצה חביתה, עדיף מביצה קשה כי זה מתעכל מהר יותר. את יכולה פירה בטטה ופירה תפוחי אדמה, פסטה קמח לבן. להיזהר מקפה בנשנושים, לא לשתות ולאכול ביחד".

"כדי לדעת מה עושה לך טוב או לא, זה פשוט לרשום על דף מתי את אוכלת ומתי מופיעה תחושה לא טובה", המליצה רוזמן. "אחרי כמה ימים כאלה את מסתכלת על הדף ואת יכולה למצוא קשר שלא חשבת עליו - למשל, על השעות. אולי אם את אוכלת אחרי 18:00, אולי אם את שותה בבוקר קפה זה לא עושה לך רע, אבל אחרי הצהריים זה כן עושה לך רע". לסיכום המליצה הדיאטנית: "הכי חשוב להימנע מירקות קשים, להפריד נוזלים מאוכל ולהימנע ממטוגנים וממוצרי חלב".