מקווים להצליח לחסן: גל הדלתא של הקורונה הגיע לרצועת עזה בדיוק בתחילת שנת הלימודים, שאצלם נפתחת ב-16 באוגוסט. עד כה, מבצע החיסונים ברצועה לא צלח במידה מספקת, כשרק 12% מהאוכלוסייה בקירוב קיבלו את שתי המנות. המטרה כעת בממשלת הרצועה - 70% מחוסנים עד סוף המבצע.

בדומה למערכת החינוך הישראלית, בעזה הנהיגו מערכת שעות היברידית לתלמידים, שכוללת גם למידה בבית הספר באופן דומה לשיטת הקפסולות וגם למידה מהזום. "אם המצב ימשיך להרע, נצטרך להתקדם לעבר אלטרנטיבות נוספות, כמו למידה אינטגרלית (מהזום ומהבית לסירוגין), או לימודי אונליין במתכונת מלאה, השיטה העדיפה פחות", אמר דובר משרד החינוך של עזה, אחמד אל-נג'אר. 

קורונה בעזה (צילום: רויטרס)
קורונה בעזה (צילום: רויטרס)

ללמידה וירטואלית יש חסרון משמעותי עבור תלמידים מעזה, הסביר אל-נג'אר לאתר "מדיה ליין": "אנחנו עדיין סובלים מניתוקי חשמל לכמה שעות בכל יום. זה דבר שמשפיע באופן ישיר על היעילות של למידה מרחוק. בנוסף, הסגר הישראלי שנמשך כבר קרוב ל-15 שנה, מונע את כניסתם של כמויות רבות של ציוד חשוב לתלמידים בלמידה מרחוק - מחשבים, טלפונים ניידים ועוד. במצב הזה, המחיר שלהם עולה בשוק החופשי והופך לנטל עבור משפחות התלמידים שמתקשות בקניית המוצרים".

עם זאת, ישנה הכנה משמעותית לקראת החזרה לכיתות, במידה ומבצע החיסון יצלח: "ערכנו בדיקות מקיפות בבתי הספר והחלנו משמעת ברזל כדי לשמור על בריאותם של התלמידים", סיפר עוד הבכיר במשרד החינוך העזתי. "שכרנו חברות מיוחדות שינקו ויחטאו את שטחי בתי הספר על פי פרוטוקול בטיחות". כמו כן, גם במשרד החינוך העזתי יחייבו את אנשי מערכת החינוך להתחסן. 

קורונה בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
קורונה בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

"בקרוב נתחיל לחסן תלמידים בכיתות י' עד י"ב, קבוצה קריטית שמונה כ-100,000 בני אדם", סיפר הממונה על הבריאות במערכת החינוך העזתית, עבדול קארים אל-מג'דלאווי. עם זאת, הסיכוי להגיע לשיאי תחלואה במהלך שנת הלימודים עדיין גבוה בשל אחוזי ההתחסנות הנמוכים באוכלוסייה הכללית. 

בסך הכל התחסנו 181,271 בני אדם נגד הנגיף ברצועת עזה מתוך כ-2.05 מיליון בני אדם. לעומת זאת, בשטחי הרשות הפלסטינית באיו"ש, התחסנו 36.7%, כמעט פי שלוש. "אם נצליח לחסן 70% מהאוכלוסייה הבוגרת ברצועת עזה, נוכל להגיע לחסינות עדר בלי צעדי כמו סגר והגבלות חמורות", אמר ד"ר מוחמד אבו-רייה, אפידמיולוג בכיר מרצועת עזה.