תכנית פיתוח מתקני הנפט של קצא"א באשקלון, במסגרת הסכם החברה עם איחוד האמירויות הערביות על הפיכת ישראל לנמל תעבורת נפט מרכזי לאירופה, היא אחת התכניות היותר שנויות במחלוקת באשר להשפעתה הדרמטית האפשרית על הסביבה ובריאות הציבור.

בתוך כך, איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון מדווח כי הדיון האחרון בתכנית שנערך בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) של מינהל התכנון נערך בדלתיים סגורות ולא ניתנה לאיגוד, כמי שמייצג את הרשויות המקומיות ואת התושבים באזור, אפילו ההזדמנות להופיע בו. הוועדה דנה בימים אלה באישור ההרחבות למתקני קצא"א באשקלון לצורך מימוש ההסכם עם האמירויות בהן בין היתר מסוף כימיקלים, אסדות, יצור קיטור, מעגנה לכימיקליים ועוד. האיגוד פנה לות״ל מספר פעמים בבקשה להשתתף בדיון אך כלל לא נענה.

"לפני שמפקידים את התוכנית חשוב לתת את הדעת וכך גם לספק הסברים על תכנית אשר מוסיפה מתקני תשתיות משמעותיים ופעילויות חדשות למתחם קצא"א, פעילות שבחלקה אף לא התקיימה עד היום", אומרים באיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון. "מתקנים ופעילויות אלה מגדילים בצורה משמעותית את החשיפה של תושבי העיר אשקלון והאזור לסיכונים סביבתיים ובטיחותיים, ועל כן מחייבת בחינה מעמיקה ועדכנית של כל בעלי העניין".

מיטל אמיתי, מנכ״לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, מסרה: "מעמדה היחודי של קצא"א, וההליך התכנוני הנדרש לצורך הכנסתה תחת כנפיה של מערכת התכנון הקונבנציונאלית, בניגוד לתקופת הזיכיון, אינה מצדיקה הקלה כלשהי בדרישות הרגולטוריות והסביבתיות החלות עליה. ההיפך הוא הנכון".

היא הוסיפה כי "אישורה של התוכנית מחייב ביתר שאת ניהול הליך תכנוני מקיף, מקצועי ומלא, לנוכח העובדה שהיא כוללת פעילויות חדשות במתחם קצא"א אשקלון, אשר כרוכות ביצירת סיכונים סביבתיים משמעותיים, בקירבה ניכרת לריכוזי אוכלוסייה במתחם אשקלון ובתוך רגישות ביטחונית תמידית החלה באזור. אנו מבקשים להבטיח כי כל הגורמים והשיקולים הרלוונטיים יהיו חלק מההליכים התכנוניים, בניגוד למציאות ששררה בתקופת הזיכיון, מציאות שהחוק התיימר לשנות, ולא בכדי".

זיהום קרקע נרחב בחוף אשקלון (צילום: באדיבות איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון)
זיהום קרקע נרחב בחוף אשקלון (צילום: באדיבות איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון)

800 טונות קרקע זוהמו בנפט גולמי שדלף הלילה

התרעות איגוד ערים נפת אשקלון מפני אי שקיפות הרחבת פעילותה של קצא"א באזור רק התחזקו נוכח מה שנראה הבוקר כמו דיווח חסר של החברה למשרד להגנת הסביבה על זיהום קרקע נרחב כתוצאה מפעילותה הקיימת. אמש (ראשון) קיבל המשרד להגנת הסביבה עדכון מחברת קצא"א על איתור דליפת דלק שהתרחשה באזור משען שבמועצה אזורית חוף אשקלון.

במהלך הלילה התבצעו פעולות הנדסיות להחלפת קטע קו הדלק שדלף, באורך של כ-12 מטרים במהלכן התברר היקף הזיהום - נשאבו כ-100 מטר קוב נפט גולמי ועד שעות הבוקר פונו כ-800 טונות קרקע מזוהמת שהשתרעו על שטח של כ-3 דונם. הבוקר פתחה המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה בחקירה פלילית של נסיבות האירוע.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הגיעה למקום האירוע בסמוך למושב משען, והבהירה: "מדובר באירוע חמור ביותר, שממחיש לנו שוב עד כמה מסוכנת ומזיקה עשויה להיות ההובלה של דלק פוסילי בלב מדינת ישראל. האירוע הזה מחדד שתקלות קורות, כל הזמן, ואסור בתכלית האיסור לאפשר לתקלות לקרות בסמיכות לאזורים רגישים, ביבשה או בים".

מנכ"לית איגוד ערים נפת אשקלון, מיטל אמיתי, הוסיפה: ״אנו עוקבים בדאגה אחר האירוע. כרגע לא נשקפת סכנה לתושבים, אך יחד עם זאת אנו עם היד על הדופק לוודא את ממדי הפגיעה בסביבה ולמנוע כל פגיעה אפשרית בתושבים כתוצאה מהאירוע. אנו פועלים מול חברת קצא״א לדאוג לכך שכלל המתקנים כולל צינורות תת קרקעיים שנמצאים תחת אחריותם, עוברים טיפול תקופתי ומוחלפים בחדשים בעת הצורך, וזאת על מנת למנוע הישנות של אירועים כמו זה שקרה הלילה. כעת מתבצעת חקירה להבין את הסיבות לדליפה ובדיקת כלל ההשפעות כתוצאה מהאירוע״.

מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר: "דיון בעניין הכנת התוכנית (תת"ל 95 א) התקיים בות"ל ב-25.3.19.  דיון זה היה דיון פתוח לציבור ונציגי איגוד ערים יכלו להשתתף בו, אף שבחרו לא להגיע. דיון נוסף התקיים ב-29.6.21. מדובר בדיון פנימי בהשתתפות חברי הוועדה בלבד בו דנו בעניינים משפטיים בדבר תיקון החוק העוסק בקצא"א ולא נדונו התוכניות עצמן. בהמשך לבקשת איגוד ערים,  נקבעה עימו לפני כשבוע ישיבת עבודה שתתקיים בחודש הבא. צר לנו שהאיגוד בחר להציג מצג שווא לציבור".

מקצא"א נמסר כי "אתמול בשעות הערב, במסגרת הפעילות השוטפת של קצא״א, זיהה חדר הבקרה דליפה בכמות קטנה בשטח פתוח בקו לחיפה שבסמוך למושב משען. על פי הנהלים, מיד עם היוודע הדבר הופסקה ההזרמה בצינור באופן מיידי. כמות קטנה של דלק שדלפה נשאבה והחברה פועלת לניקוי הקרקע. קצא״א עדכנה את כלל הגורמים הרלוונטיים, ובהם המשרד להגנת הסביבה".