פחות משתי יממות לפתיחת שנת הלימודים, מתווה הלימודים בצל הקורונה טרם ברור עד סופו. קבינט הקורונה צפוי לאשר את המתווה שבמסגרתו התו הירוק יחול גם על עובדים במוסדות החינוך. האם עובדי הוראה שלא התחסנו ויסרבו להציג בדיקה שלילית לא יוכלו ללמד בבתי הספר? יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, הביעה היום (שני) את דעתה בסוגיה בשיחה אם ענת דוידוב, בתוכניתה "איפה הכסף?" ברדיו 103FM. לדבריה, יש הגיון מאחורי המתווה, אך התנתה את תמיכתה בו רק אם יוחל על כל המגזר הציבורי. 

בן דוד הסבירה את דבריה בהרחבה והבהירה: "הודענו בצורה חד משמעית שלא ניתן שהתו הירוק יחול רק על עובדי ההוראה. אי אפשר כל הזמן להחריג את עובדי ההוראה. יש עוד מגזרים שעובדים ומקבלים קהל. אנחנו מחכים לראות מה יצא בפועל היום בערב". עוד אמרה: "הקבינט צריך להחליט מה לעשות עם אותם הגורמים שלא רוצים להתחסן ולבצע את הבדיקות. אבל מעבר לכך - יש מורים ששואלים ובצדק, מתי יגידו להם ללכת להיבדק ואיפה. אלה דברים שאף אחד עדיין לא יודע".

"אין ספק שצריך לקבל היום החלטות ולהוציא אותן לפועל כבר ממחר בבוקר", הוסיפה מזכ"לית הסתדרות המורים, "זה דבר שאמור היה לקרות מזמן. צריך לומר דבר מאוד חשוב: למעלה מ־90% מצוותי ההוראה התחסנו לעומת 70% מחוסנים בחברה הכללית, ומתעסקים רק בקומץ הזה שלא התחסן". בן דוד הוסיפה: "9% מצוותי ההוראה כרגע לא מחוסנים, חלקם בגלל בעיות רפואיות, לכן הם יצטרכו לעשות בדיקות אחת לשבוע על חשבון המדינה. אלה שיסרבו גם להתחסן וגם לעבור בדיקה - הם ישבו בבית ולא יגיעו למקום העבודה".

בהמשך השיחה העבירה בן דוד ביקורת על כך שהתלמידים הלא מחוסנים אינם נבדקים לקורונה: "מה שמפריע זה שהשקיעו מיליונים בכל הנושא של הבדיקות הביתיות לילדים שלא יכולים להתחסן, ופתאום מסתבר שבכלל הם לא מחויבים לעשות את הבדיקות האלה. איפה האכיפה? לא יכול להיות שהשקיעו מיליונים ועדיין יהיו ילדים שיכנסו לבית הספר וידביקו את כולם". עוד אמרה וקבעה כי "ההורים צריכים לקחת אחריות ולשמור על הבריאות של הילדים שלהם ושל חבריהם".

בן דוד אמרה כי חרף המחדלים שהציגה, שנת הלימודים צריכה להיפתח כסדרה": אני לא חושבת שהמורים וצוותי ההוראה צריכים לבדוק את ענייני הבדיקות, דינו מספיק עמוסות בעבודה ולא צריך להטיל עלינו עוד", הדגישה והוסיפה: "בכל זאת, עמדתנו הייתה ונשארה שצריכים לפתוח את שנת הלימודים בתאריך המתוכנן. אנחנו קיבלנו ילדים שבורים רגשית מהלמידה מרחוק ואנחנו לא רוצים לחזור אחורה. מה שנעשה בימים אלה, זה להתמקד בנושא הרגשי והחברתי של הילדים - כי הם זקוקים בסדר יום ושגרה".

סייע בעריכת הידיעה: דוד זבולוני 103FM