היום (שלישי) הוא המועד האחרון לפרסום הדוחות הכספיים של החברות הבורסאיות לרבעון השני ולמחצית 2021. רוב החברות כבר פרסמו את הדוחות, בראשן הבנקים וחברות הביטוח. אתמול פרסמו הראל (ראה ידיעה בתחתית העמוד) ומנורה את הדוחות.

מנורה מבטחים בניהול יהודה בן אסייג עברה מהפסד לרווח של 438 מיליון שקל במחצית 2021. את הרבעון השני סיימה החברה ברווח של 238 מיליון שקל לעומת 314 מיליון שקל ברבעון המקביל. החברה מנהלת נכסים בהיקף 263 מיליארד שקל.

תוצאות הרבעון השני הושפעו באופן חיובי בכל החברות מרוח גבית שנשבה מכיוונה של הבורסה לני"ע ושוק ההון, שהביאו לרווחים חד־פעמיים ולהכנסות מדמי ניהול. גם נתוני הצמיחה והצריכה במשק, כמו גם הריבית האפסית - השפיעו לחיוב. יצוין כי במהלך הרבעון השני לא הופעל סגר בשל הנגיף.

מי שנהנה בעיקר מתנאים אלו היו הבנקים. המערכת הבנקאית סיימה את מחצית 2021 ברווח מצטבר של כ־9 מיליארד שקל, כאשר בולט במיוחד היה בנק לאומי בניהול חנן פרידמן, שהרוויח ברבעון השני 1.67 מיליארד שקל ובמחצית השנה למעלה מ־3 מיליארד שקל.

עוד בלטו ברווחיות השנה חברות הנדל"ן, שנהנו מהתעוררות המכירות בשוק. כל חברות הנדל"ן, ובהן אזורים, אפריקה מגורים, י.ח. דמרי, שיכון ובינוי נדל"ן, חנן מור, רוטשטיין ופרשקובסקי, הכפילו את קצב מכירת הדירות ואת רווחיותן. על פי הנתונים, גם כעת "חגיגת המכירות" בשוק הנדל"ן אינה נבלמת, וכך גם עליות המחירים.

עוד עולה מהנתונים כי הרבעון השני השנה עמד בסימן של רווחיות משופרת גם בקרב יבואני המכוניות. הסיבה לכך היא הביקוש הגובר לנסיעה ברכב עקב הקורונה והמחסור במכוניות חדשות עקב קשיי ייצור (מחסור בצ'יפים) ועלויות הובלה. כך לדוגמה חברת קרסו מוטורס שבבעלות משפחת קרסו, שהרוויחה ברבעון השני סכום שיא של 80 מיליון שקל. ההכנסות שלה ברבעון השני זינקו ב־95% ל־1.3 מיליארד שקל.

גם ענף המלונאות הרוויח הודות למחירים הגבוהים באילת ובים המלח, כאשר הרווחים ניכרו בדוחות הכספיים של קבוצת פתאל ושל קבוצת ישרוטל. גם מלונות דן, שעדיין לא פרסמה דוחות, תשפר משמעותית את רווחיותה.

חברות האנרגיה נהנו אף הן מהבום בשוק ההון. חברת רציו, המחזיקה 15% מקידוח לוויתן, שיפרה את רווחיותה בזכות הגידול בתפוקת הקידוח.
הבשורה הגדולה ביותר הגיעה מקבוצת דלק שבבעלות יצחק תשובה. החברה בבעלותו הרוויחה במחצית 2021 רווח שיא של 581 מיליון שקל. נתון מרשים נוסף מגלה כי ברבעון השני הצליחה דלק לעבור מהפסד לרווח של 302 מיליון שקל. הגידול ברווח מוסבר בשיפור רווחי חברת הבת איתקה, הפועלת בים הצפוני, וכן בגידול בהיקף המכירות של קידוח לוויתן.