האירוע החמור והטראגי במהלכו נורה למוות מטווח אפס בראל דחריה שמואלי, הצלף מיחידת המסתערבים של מג"ב שהצטרף יחד עם חיילים נוספים לפעילות צה"ל באזור הגבול ברצועת עזה, לא הסתיים בהלוויה הממלכתית בה השתתפו אלפים שבאו לחלוק לו כבוד אחרון. בתוך כך, גם חבר הכנסת איתמר בן גביר פנה לרמטכ"ל ולפרקליט הצבאי ודרש לפתוח בחקירה פלילית. 

במכתב ששיגר עו"ד רן כהן רוכברגר, פרקליטה של המשפחה אל מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי ואל הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי הוא העלה דרישה שתוקם ועדת חקירה אובייקטיבית ובלתי תלויה לנקיטת צעדים חריפים בעקבות פציעתו ומותו של הלוחם שמואלי ז"ל.

במכתב הדרישה מונה עו"ד כהן רוכברגר, 15 כשלים חמורים שלטענתו יש בהם כדי ללמוד על האירוע החמור ומחובתם של צה"ל והמשטרה להפיק לקחים לרבות כאלה שיגעו בדרג הפיקוד הבכיר. 

פרקליטה של המשפחה מתייחס להתבטאויות קצינים בכירים מיד אחרי האירוע באומרם כי הופתעו וזאת לדבריו, למרות הידע המודיעיני המוקדם, שהיה אמור להיות מנת חלקם של אותם קצינים וכן חרף העובדה שקודם הירי לעבר בראל, התחרש אירוע נוסף במהלכו נעשה ניסיון לחטוף נשק מצלף.

פלסטיני יורה דרך חור בגדר רצועת עזה (צילום: ללא קרדיט)
פלסטיני יורה דרך חור בגדר רצועת עזה (צילום: ללא קרדיט)

"המשפחה מבקשת לדעת כבר כעת מי הקצין הבכיר שפיקד על הכוחות בשטח בזמן אמת ומה הלקחים המערכתיים המיידיים שיושמו באוגדת עזה ובמג"ב דרום בעקבות האירוע. הקמת ועדת חקירה היא שתימנע את האסון הבא", סיכם עו"ד כהן וכברגר. לדבריו, המשפחה לא תשלים עם מסקנות שיפנו שוב את האחריות לש.ג בלבד: "דרישת המשפחה שתיערך בדיקה נוקבת , אובייקטיבית ובלתי תלויה , יוסקו כל המסקנות המתחייבות גם לגבי הדרג הבכיר".

פרקליטה של המשפחה ציין כי סימני השאלה הרבים שעולים מהאירוע מצביעים על מחדלים מערכתיים חמורים בכלל הדרגים ביחד לכל שלבי הפעילות באירוע, הן בהיערכות המבצעית בנוהל הקרב לפני האירוע, במהלכו והן גם אחריו. "הכאב של משפחתו של בראל, אינו כאבה הפרטי בלבד. הקושי שלה הוא נחלת הכלל ויש בו עניין ציבורי לכל בית ישראל ששולח את בניו ובנותיו להתגייס כלוחמים בצבא. הדברים נלמדים גם מהשיח הציבורי הנרחב שמלווה את האירוע". 

עו''ד רן כהן רוכברגר (צילום: אור פרבוזניק)
עו''ד רן כהן רוכברגר (צילום: אור פרבוזניק)

פרקליטה של המשפחה הסביר כי כיוון שלצה"ל אמור היה להיות את כל המידע לפני אותו אירוע ובכל דרגי הפיקוד בשטח לנוכח ההיערכות המקדימה , מסתמן כי המידע לא הועבר ללוחמים וכן הם לא נערכו בתרחישים לאפשרות התפרעות כה אלימה מצד הפלסטינים. לדבריו, ללוחמים ולחיילים ניתנו הנחיות עמומות ובכללן בקשה להכיל את האירוע ומשכך לא היתה תגובה הולמת. 

"בראל ז"ל עצמו צורף לכוח רק בשלב מאוחר יותר בשישי והאירוע התרחש בשבת, זאת למרות שהתדריכים וההיערכות הועברו בחמישי. הוא צורף כממלא מקום ולא קיבל פרטים מלאים. כל השילוב הזה נראה שהיו רווי בלקויים מבניים בהעברת המידע והפעלת הכוחות. כל המעטפת שניתנה כל ההנחיות שהועברו היו באחריות צה"ל ונראה כי לא עבר כל המידע הנכון. אני רוצה להאמין שצה"ל ראה באמצעים העומדים לרשותו את שעלול להתחרש איך הפרת סדר הופכת להפרת סדר אלימה בצורה חמורה ביותר", אמר הפרקליט. 

עוד הוא הוסיף כי "היה מתחייב להורות לכח לדלג לאחור ולתפוס מחסות מאחורי סוללת העפר המיועדות לצלפים וזה לא קרה. מה שהתרחש שם זה שהצלפים והכוח של מג"ב נשאר שם בזמן נקודת תורפה של האירוע וזאת במקום להיות במצב מתקפה. זמן קצר קודם לכן היה אירוע של ניסיון חטיפת נשק מצלף ולכן היה צורך להבין את האירוע ובמקום כך האירוע גלש לאירוע הטראגי. צריך לכן לקיים ועדת חקירה עם מסקנות שיגעו גם בדרג הפיקודי הבכיר וזאת כדי למנוע חלילה אירוע דומה נוסף".  

ח"כ בן גביר לרמטכ"ל ולפרקליט הצבאי: "פתחו בחקירה פלילית"

יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר, פנה במכתב לרמטכ"ל, אביב כוכבי, ולפרקליט הצבאי, שרון אפק, ודרש "לפתוח בחקירה פלילית מהירה ולוודא העמדה לדין של מי שהפקיר את החייל בראל הי"ד מול מאות המחבלים שהתפרעו".

במכתבו ציין בן גביר כי בעת האירוע התקרבו מאות מחבלים מתפרעים לגדר המערכת, כאשר חיילי צה"ל ובתוכם בראל הוצבו בצמוד לגדר המערכת בגבול עזה. ח"כ בן גביר טען כי "למרות שבשנים האחרונות אירעו מספר תקריות של זריקת מטענים וירי לעבר חייל צה"ל, מאן דהוא בשרשרת הפיקוד ו/או הפרקליטות הצבאית הורה לחיילים שהוצבו בעת האירוע הנ"ל שלא לפתוח באש חיה לעבר המתפרעים ולאפשר את הגעתם בצמידות לגדר המערכת וכתוצאה מכך, התקרב מחבל בן עוולה וביצע ירי חי לעבר הכוח, ממנו נפצע בראל הי"ד, ולצערנו הרב נפטר אמש מפצעיו בבית החולים".
 
ח"כ בן גביר הדגיש במכתבו כי "אין ספק שמדובר בכשל מבצעי, אך בראש ובראשונה מדובר בכשל ערכי, נורמטיבי, מוסרי וחוקי, כאשר לא ניתן האישור המיוחל לחיילי צה"ל לפתוח באש ולמנוע את הגעת המחבלים לגדר", והוסיף כי "לפי סעיף 301ג לחוק העונשין הקובע מפורשות, כי מי שגרם למותו של אדם בקלות דעת, דינו – מאסר שתים עשרה שנים. אין כל ספק, כי אי מתן אישור לפתוח באש לעבר מחבלים על מנת למנוע הגעתם לגדר, עולה כדי המתה בקלות דעת".
 
ח"כ בן גביר ביקש בסיום מכתבו לפתוח בחקירה פלילית מהירה ולוודא העמדה לדין של מי שהפקיר את החייל בראל הי"ד מול מאות המחבלים שהתפרעו, ובין היתר על מנת למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד.

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ בן גביר מסר בתגובה: "כדי להפיק לקח ולמנוע מקרים דומים בעתיד, צריכים לחקור את האירוע לעומק ולבדוק איך הגענו למצב בו חייל מופקר בשטח עם ידיים כבולות ולא יכול להגן חייו. אסור לנו לעשות הנחות לטרור ורק ביד קשה ונחישות נבטיח את שלום חיילנו ומי שפוגע בחיילנו דינו מוות וזו ההוראה שצריכים בצה"ל להעביר בשטח".