לראשונה בשיתוף פעולה בלעדי עם "מעריב" מציגה עמותת "חדו"ש – לחופש דת ושוויון" את פרויקט הדגל השנתי שלה, כמדי ערב ראש השנה, "מדד הדת והמדינה", זו השנה ה-13.

השנה האחרונה הביאה אתה שינוי במנהיגות המדינה והממשלה החדשה הוקמה תוך עימותים חריפים עם המפלגות החרדיות בנושאי דת ומדינה, אבל המדד מצביע על כך שלא זו בלבד שרוב הציבור תומך במהפכים בנושאים אותן יוזמת הממשלה החדשה, אלא שגם רוב מצביעי הליכוד תומכים בהם.

"אין מדובר במהפך בעמדות הציבור, המדד מלמד על יציבות נמשכת מזה מספר שנים בעמדות אלה, אשר הממשלה החדשה מייצגת באופן נאמן יותר לרצון הציבור", אומרים בחדו"ש. ואכן רוב הציבור, 59%, מתנגד לצרף את המפלגות החרדיות לקואליציה.

אחד המהלכים שנוקטים ראשי הממשלה כדי לקדם את השותפות החרדית היא שמירה על תקצוב הישיבות העומד על כמיליארד ורבע שקלים, אבל הציבור היהודי הבוגר גורס ברובו הגדול [73%] כי יש לבטל מימון זה מקופת המדינה לחלוטין או באופן ניכר. בכך תומך רוב עצום של מצביעי כל מפלגות הקואליציה, כולל ימינה [82%]. 75% סוברים כי יש לחייב את מוסדות החינוך החרדים, הפועלים במימון המדינה, בלימודי ליבה ואם יסרבו יפגע תקציבם.

אור ירוק לממשלת השינוי – לשנות את הסטטוס קוו 

59% תומכים בהפרדת הדת מהמדינה ו-41% מתנגדים לכך. 64% מבעלי הדעה במדד תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת על פי שיקול דעת הרשויות המקומיות. לעמדה זו שותפים גם רוב גדול של מצביעי כל מפלגות הקואליציה – כולל יש עתיד [96%] וימינה [69%], וגם 54% ממצביעי הליכוד.

61% אינם מודעים לזכות שהוקנתה בחוק לקבורה אזרחית ש-44% מעדיפים אם תהיה זמינה בבוא יומם, בהם 73% מהציבור החילוני. 63% תומכים בכך שישראל תכיר בכל סוגי הנישואים ו-49% מהציבור היהודי הבוגר היו בוחרים להינשא בנישואים לא אורתודוכסיים אם הדבר היה מתאפשר להם.

רוב הציבור היהודי אינו תומך ואינו מעונין בהמשך המונופול של הרבנות הראשית על אישורי הכשרות ו-22% בלבד יאכלו רק בבתי אוכל המחזיקים בכשרות של הרבנות הראשית. גם בקרב 41% המעידים כי הם מקפידים על שמירת כשרות על פי ההלכה, פחות ממחצית [47%] רואים עצמם מחוייבים לצרוך רק מזון בהשגחת הרבנות. רק 35% היו מתנים בגיור אורתודוכסי הכרה של המדינה ביהדות העולים. 

מהמדד, שנערך על ידי מכון סמית למחקר עבור חדו"ש, עולה כי 48% חושבים שהקרע בין המחנות הפוליטיים שנוצר לאורך השנים שלפני ממשלת האחדות הוא הקונפליקט הקשה ביותר בחברה הישראלית, יותר מ-34% שהעמידו במקום הראשון את הקיטוב בין חילונים וחרדים. רק 4% הצביעו על סכסוכי מזרחים-אשכנזים וכמספר הזה על פערים בין עשירים לעניים.

מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, אומר למעריב: "הציבור מאס ב'סטטוס קוו' בנושאי דת, ומפריך את הטענות של פוליטיקאים בדבר 'הרוב הדתי והמסורתי' התומך בשימורו ובהמשך הכפייה הדתית בנושאי שבת, נישואין, כשרות, מיהו יהודי ועוד. הציבור כמה לקואליציה אזרחית רחבה ורובו מזדהה ומקווה ליישומה המלא של הבטחת מגילת העצמאות לחופש דת ושוויון".