זרוע הים ערך היום (שלישי) לראשונה תרגיל צבאי יחד עם  הצי החמישי של חיל הים האמריקאי בים האדום. במהלך התרגיל בוצעו תרחישי הגנה, חילוץ והצלה ותרחישים נוספים, והינו השלב הראשון  בעבודה המשותפת של זרוע הים עם הצי החמישי, כחלק ממעבר צה״ל להשתייכות פיקוד המרכז של צבא ארה״ב. 

כזכור, ב-15 לינואר פורסמה החלטת ממשל טראמפ להעביר את ישראל מאחריות פיקוד אירופה לפיקוד המרכז של צבא ארצות הברית,  בעקבות 'הסכמי אברהם' וכחלק ממאמץ לקדם סידורי ביטחון אזורי נוכח איומי איראן. פיקוד מרכז הוא אחד מהפיקודים של מחלקת ההגנה והכוחות המזוינים האמריקאים. בראשו עומד גנרל קנת' מקנזי.

בעקבות פיגועי 11 בספטמבר, מרכז הפיקוד את קואליציית בעלות הברית למלחמה בטרור שהורכבה תחילה מ-15 מדינות ונכון ל-2020 כוללת 47 מדינות. קואליציה זו השתתפה במלחמת אפגניסטן, במלחמת עיראק ובמבצע 'נחישות טבועה', נגד דעאש בעיראק ובסוריה.

חיילי צה''ל וחיילים אמריקאים (צילום: דובר צה''ל)
חיילי צה''ל וחיילים אמריקאים (צילום: דובר צה''ל)


מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "שיתוף הפעולה בין הציים נועד להביא לחיזוק שמירת הביטחון וביניהם שמירה על נתיבי הסחר הימיים למען היציבות האזורית". 

מדברי ראש מספן ים, תא״ל דניאל הגרי מסר כי ״השותפות עם הצי החמישי היא שותפות אסטרטגית לבטחון האזור ובטחונה של ישראל. תרגיל זה הוא התחלה של שיתוף פעולה אשר ירחיב ויגדיל את מעגלי ההגנה והבטחון במרחב הימי למניעת פעולות טרור״.