לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ב הבוקר (רביעי) משרד החינוך מפרסם כי מספר התלמידים במערכת החינוך בשנה הקרובה יעמוד על 2,458,000. מדובר בגידול של כחצי מיליון תלמידים בעשור האחרון. בקרב גילאי הקדם־יסודי ילמדו 538 אלף ילדים, בבתי הספר היסודיים ילמדו 1,122,000, בחטיבות הביניים ילמדו 315 אלף ובחטיבות העליונות 483 אלף.

מספר עובדי הוראה במערכת החינוך יעמוד בשנה הקרובה על 219 אלף. מדובר בגידול של כ־65 אלף עובדי הוראה משנת תשע"א. מספר בתי הספר בשנת תשפ"ב יעמוד על 5,360, גידול של 1,000 מוסדות חינוך משנת תשע"א. גם מספר הכיתות גדל בהתאמה ויעמוד על 79 אלף כיתות לעומת כ־60 אלף בשנת תשע"א. בהתאמה לגידול הטבעי, תקציב משרד החינוך בשנת 2022 יעמוד על לא פחות מ־67.1 מיליארד שקל.

דנה מרום בת ה־6, שעולה הבוקר לכיתה א', אומרת בהתרגשות: "אני שמחה ללכת לבית הספר ולהצטרף לאחי אלמוג. קניתי תיק חדש וקלמר ואני מחכה לפגוש את החברות החדשות. היה לי משעמם בקיץ ואני מחכה להכיר את המורים".

אייל בר, שעולה לכיתה ז', מספר: "בשנה האחרונה לא ממש למדנו, אבל לפחות בסיום השנה עשינו מסיבת סיום בזכות החיסונים. אני כבר התחסנתי, ואני מקווה שעוד תלמידים בכיתה שלי התחסנו כדי שלא ניכנס שוב לבידודים ולבדיקות. נמאס לי כבר מהלימודים בזום. אני באופן אישי לא הצלחתי להסתדר ככה". עידו ברנר, תלמיד כיתה י' מפתח תקווה, מוסיף: "אחרי שנה וחצי של אי־ודאות וריחוק חברתי, אני מתרגש לפגוש את החברים".

עומר שחר, תלמיד כיתה י"ב מעפולה, המכהן כיו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, אומר: "אני מאושר שהיום נפתחת שנת הלימודים כרגיל. אחרי שנתיים קשות בין זומים ומסיכות הבינו שאין שום אפשרות אחרת חוץ מפתיחת שנת הלימודים כרגיל. פתיחת השנה הזאת מסמלת את החיים לצד הקורונה ואת המאבק המשותף של כולנו להצליח בהם. הידיעה שנתחיל כמו שצריך היא עוגן נפשי למיליוני תלמידים שבשנתיים האחרונות חוו רכבת הרים שלמה עם מערכת החינוך".

דבורה, מחנכת כיתה י"א מצפון הארץ, מספרת על ההיערכות לפתיחת השנה: "השנה התלמידים שלי נכנסים לתקופה הכי משמעותית במערכת החינוך והם צפויים להיבחן בבחינות הבגרות. האחריות שמוטלת עלינו המורים היא עצומה. דווקא עכשיו בתקופת הקורונה אנחנו נדרשים להביא את התלמידים, שבשנתיים האחרונות הלמידה שלהם ללא כל ספק נפגעה – להישגים לימודיים גבוהים. האתגר כאן הוא אדיר".

יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף: "אנו מאחלים לכולם שתהיה שנה מוצלחת ובריאה. שקטה היא לא תהיה, אבל השאיפה שלנו היא שכמה שיותר תלמידים יהיו במערכת החינוך לכמה שיותר זמן ולכך כולנו צריכים להתגייס, אחרת נחזור למה שהיה בשנה וחצי האחרונות.

"במתווה האחרון עשינו כל מאמץ לאפשר לתלמידים להגיע למערכת החינוך, ואנחנו שמחים שעכשיו אפשרו גם בערים אדומות בשכבות ח׳־י"ב לקיים מפגשים בחוץ. אנחנו קוראים לכל ההורים במדינת ישראל לבצע את בדיקת האנטיגן לפני יום הלימודים".

במקביל, במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא מדווחים על החלטה להקשיח - מעבר להנחיות משרד החינוך. "בשל האופי הייחודי של המוסדות הפנימייתיים תחול בהם חובת הצגת תו ירוק או בדיקה שלילית בכל כניסה למוסד", כתבו בהודעה מטעמם.

בנוסף, הרשת התחילה לפני כשבועיים בתחרות החיסונים "כולם מתחסנים - כולם זוכים". במסגרת התחרות נקראים התלמידים לדווח באופן אנונימי באתר ייעודי שהם מתחסנים, והכיתות ומוסדות הרשת עם אחוזי החיסונים הגבוהים ביותר יזכו בפרסים.