הרמטכ"ל אביב כוכבי צפוי לסכם ביממה הקרובה את התחקיר המבצעי שבוצע בפיקוד הדרום ובדק את התנהלות והערכות כוחות צה"ל להפרות הסדר האלימות, במהלכן בוצע פיגוע הירי שפצע אנושות את סמל ראשון בראל חדריה שמואלי ז"ל, שלאחר מאבק נפטר בבית החולים "סורוקה" בבאר שבע.

אם לא תהיינה השלמות נוספות שיבקש הרמטכ"ל ישנה סבירות כי התחקיר יוצג כבר היום למשפחתו של שמואלי. למרות הטענות שהועלו בדבר שינוי בנוהלי הפתיחה באש, בצה"ל טוענים בתוקף כי לא היה שינוי כזה וההנחיות ללוחמים לא היו שונות מאלו הניתנות באירועי הפרות סדר אחרים שהתנהלו על גדר הגבול עם רצועת עזה בשנים האחרונות.

מהתחקירים הראשונים עולה כי כבר שהחלה עצרת חמאס מאות פלסטינים רצו לעבר הגבול והחומה שהוצבה במקום כחלק מלקחים מהפרות סדר קודמות בנקודה. בצה"ל מודים כי בשלב הזה של הריצה לחומה הכוחות היו צריכים להפעיל יותר כוח ואגרסיביות, אבל כבר בשלב הזה נעשה שימוש בצלפים ולפחות 15 פלסטינים נפצעו.

מפגינים פלסטינים ברצועת עזה (צילום: אעבד ראים קביט פלאש 90)
מפגינים פלסטינים ברצועת עזה (צילום: אעבד ראים קביט פלאש 90)

עוד עולה מהתחקירים, כי חומת הבטון שאמורה להגן על הלוחמים מפני ניסיונות של ירי צלפים ונ"ט מעזה, הפכה בפועל לנקודת תורפה לכוחות. זאת, משום שברגע שהגיעו המחבלים למרחק של עשרות סנטימטרים מהלוחמים למרות חומת הבטון שהפרידה ביניהם, בכירים בצה"ל אמרו כי נכון היה להרחיק את הלוחמים מהגדר ולא לסכן אותם. בכך הם היו נשמרים מפני השלכת מטעני חבלה ומפני הירי שבוצע בשמואלי באמצעות אקדח מתוך החרך.

צה"ל, כך נראה, לא נערך נכון בשטח לאפשרות שבמסגרת האלימות המוכרת שמופעלת בהפרות הסדר, יעשו מחבלים שימוש גם בנשק חם כמו אקדח, ועוד מטווח אפס.

בימים האחרונים גלשה התקרית גם לוויכוח ציבורי ופוליטי נוקב. צה"ל, כך נראה, מתקשה להתמודד וגולש אף הוא למחאה של חיילים בסדיר ובמילואים ברשתות החברתיות תחת הטענה כי המפקדים הבכירים "כובלים את הידיים".

בחלק מהמקרים אף הצהירו חיילי מילואים כי הם יפסיקו לשרת בעקבות האירוע. למרות ההשלכות האפשרויות של התקרית על צה"ל, הרמטכ"ל אביב כוכבי בחר עד לשלב זה שלא להתייחס באופן פומבי לאירוע והשלכותיו, וגם בתוך הצבא יש לא מעט קצינים שסבורים כי מדובר בטעות חמורה: "צה"ל לא יכול להתעלם מהשיח הציבורי והטענות על הפקרת לוחמים, כאילו דברים אינם נאמרים ולא מייצרים נזק. הרמטכ"ל או בכירים אחרים היו צריכים לעמוד מול המצלמה ולייצג את צה"ל באופן בהיר אל מול הציבור".