יבול תפוחי העץ יעמוד השנה על כ-110 אלף טון, כאשר עונת השיא היא בתקופת חגי תשרי, עם צריכה של כ-14 אלף טון, כך מעריכים בחברה לפיתוח הגליל. בשבוע שלקראת ראש השנה זינק הביקוש לתפוחי עץ בשיעור של כ-68%, לעומת הממוצע לאורך ימות השנה.

הצריכה הממוצעת לנפש בישראל עמדה אשתקד על כ-15.5 ק"ג תפוחים בשנה. בנוסף לייצור המקומי, מתקיים ייבוא תפוחים בהתאם להסכמי סחר בינלאומיים ויבוא פרטי של סוחרים, שצפוי לעמוד השנה על כ-40-35 אלף טון.

על פי נתוני מועצת הצמחים, שטחי התפוח בישראל משתרעים על פני כ-32 אלף דונם, כאשר 95% מהמטעים נטועים בהרי הגליל והגולן, בגבהים של לפחות 600 מטר מעל פני הים. מנות הקור בגבהי ההרים, מטיבים עם איכות הפרי ומראהו.  

עמוס לוין, מרכז תחום החקלאות בחברה לפיתוח הגליל ויו"ר שולחן התפוח במועצת הצמחים אמר: "ענף התפוח מהווה נדבך משמעותי בכלכלת הגליל והגולן ומרבית מטעי התפוח צמודים לגדר הגבול הצפוני". לוין, החבר בשולחן התפוח במועצת הצמחים הוסיף כי "אנו שמים דגש על מימון וביצוע מחקרים יישומיים, העוסקים בעיקר בשיפור זנים, כנות ועיצוב עצי התפוח לקטיף עתידי, במינימום כוח אדם, הגנת הצומח וטיפול בפרי לאחר קטיף".

לדבריו, המחקר והפיתוח מבוצע בשיתוף עם הרשות לחדשנות, משרד החקלאות וקק"ל. כמו כן, אמר לוין כי "אנו מסייעים לנוטעים בגולן ובגליל להגיש בקשות למנהלת ההשקעות במשרד החקלאות, על מנת לזכות במענקי נטיעה למטעים צפופים במתכונת מודרנית של 'קיר פירותי'". 

חוקרי מו"פ צפון הציגו שיטות גידול שונות מהעולם, הנבחנות כבר בחלקות מודל אצל חקלאים בגליל ובגולן, בניסיון להגיע לעץ שהוא אב-טיפוס, אשר ישפר את היבול הארצי.

העצים יינטעו צפופים – 300 עד 350 עצים לדונם , בעיצוב של ציר מרכזי ,ענפים צדדיים יקוצצו, כך שיווצר כעין קיר שיניב לשני כיווני העץ והקטפת המשוכללת תוכל לקטוף ללא סיוע יד אדם את התפוחים בעתיד.  

"כיום תנובת עצי התפוח, כחמישה-שישה טון לדונם בשנה, נמוכה ומושפעת גם משינויי מזג האוויר. הפרי לא תמיד עומד בדרישות המסחר ומחזיר את עלות ההשקעה של החקלאי", ציינה מנהלת מו"פ צפון במכון המחקר מיגל, חיה רק-יהלום

רק יהלום הוסיפה כי "מכיוון שרוב הפרנסה בענף החקלאות בגליל ובגולן הינה ממטעי התפוח, עוסקים חוקרי מו"פ צפון בשיפור היבול ואיכות התוצרת. מטרת בחינת העיצובים החדשים היא להעלות את היבול לשבעה-שמונה טון לדונם בשנה. מטעים אלו יאפשרו בעתיד הלא רחוק שימוש במיכון מתקדם, לרבות רובוטים לגיזום וקטיף".