נכון לשעה זו, לא חלה התקדמות בשלושת הסוגיות שבגינן חוק ההסדרים בשלב זה לא יעבור מחר: גיל פרישה לנשים, רפורמת החקלאות, והרשות לרגולציה, כך מסרו גורמים בקואליציה ל"מעריב".

בתוך כך, יועמ"שית הכנסת, שגית אפיק, המליצה לחברי הכנסת להוציא את שלושת הרפורמות השנויות במחלוקת מחוץ לחוק ההסדרים ולקדם בחקיקה רגילה.

לדברי גורם המעורה במו"מ הפגישה האחרונה שהייתה אחר הצהריים במשרד החקלאות נגמרה ללא הסכמות. עם זאת במשרד אופטימיים ואומרים כי "הרפורמה תצא לדרך, לא קיים תסריט אחר".

בתוך כך, ח"כ אפרת רייטן, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ביטלה לבקשת משרד האוצר את כל פגישותיה והצטרפה בשעה זו למומ הקדחתני בירושלים במטרה להגיע לסיכום בנושא מתווה העלאת גיל הפרישה לנשים. עם זאת, טרם מסתמנת אפשרות ריאלית לפתרן הסוגייה.

ראשי הסיעות רם שפע (העבודה), מיכל רוזין (מרצ) ואיתן גינזבורג (כחול לבן) מובילים בשם הקואליציה בכנסת את המאמצים מול האוצר. בשעה הקרובה צפויות השיחות עם ראשי הסיעות להתחדש.

ממרצ נמסר כי "הנהלת מרצ מגבה את חברות וחברי סיעת מרצ בכנסת להוציא את העלאת גיל הפרישה לנשים, הרפורמה בחקלאות והקמת רשות הרגולציה מחוק ההסדרים, או למצער לשנות אותן באופן שלא יפגע בציבורים מוחלשים בישראל, ובהסרה לא אחראית של פיקוח משרדי ממשלה על התחומים עליהם הם מופקדים. כמו כן קוראת ההנהלה לוודא שציבור הנכים יזכו לתנאים שיאפשרו להם להתקיים בכבוד".

"במידה ולא יגיעו נציגי מרצ לסיכום שיהיה מקובל עליהם עם האוצר, מגבה ההנהלה את חברות וחברי הכנסת לעשות כל פעולה שתידרש לרבות אי תמיכה בחוק ההסדרים. מתוך מחוייבות לשלמות הקואליציה - הנהלת מרצ קוראת לחברי הסיעה להמשיך את ההדברות במטרה להגיע להסכמות", הוסיפו.

כזכור, הממשלה הניחה אתמול על שולחן הכנסת את חוק תקציב המדינה לשנים 2021־2022 ואת חוק ההסדרים, לקראת ההצבעה מחר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. גם אתמול התקיימו לאורך כל היום שיחות אינטנסיביות בין חברי כנסת ממרצ והעבודה לבין פקידי האוצר בניסיון להגיע להבנות.

חה''כ רם שפע  (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
חה''כ רם שפע (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

כאמור, חברי הכנסת דורשים להוציא מחוק ההסדרים את העלאת גיל הפרישה לנשים, הרפורמה בחקלאות וגם את רפורמת הרגולציה לפיה תוקם רשות רגולטורית תחת משרד ראש הממשלה. ח״כ מוסי רז ממרצ מסר כי "אנו ממשיכים להבהיר - לא ניתן ידינו לחוק הרגולציה ולא ניתן לו גם את האצבע לצורך חקיקה. אנו משוכנעים שגם שותפינו לקואליציה יבינו זאת בהקדם".

בעבודה מאיימים שלא לתמוך בחוק ההסדרים אלא להימנע בהצבעה מחר, אם לא יושגו עד אז סיכומים - ולתמוך רק בחוק התקציב. יו"ר סיעת העבודה ח"כ רם שפע הדגיש כי יש להגיע לסיכומים לפני ההצבעה ולא לאחריה. 

יו"ר מפלגת העבודה שרת התחבורה מרב מיכאלי, השוהה בארה"ב לרגל הולדת בנה בלידה פונדקאית, שוחחה שלשום בטלפון שיחה ארוכה עם ראש הממשלה נפתלי בנט והציגה בפניו את עמדות המפלגה בשורה של סוגיות העומדות על הפרק, ובכלל זה עמדת המפלגה לגבי חוק ההסדרים וחוק התקציב. ההערכה היא שהמגעים עם שר האוצר ובכירי משרדו יימשכו עד בסמוך להצבעה מחר במליאת הכנסת.