האם אכילת ממתקים וחטיפים עוזרת להתגבר על דיכאון?
“רובנו רגילים להטביע את התסכול והדיכאון בגלידה, שוקולד וצ’יפס. אולי לכמה שניות זה באמת טעים ונחמד, אבל לטווח הארוך המזונות האלה לא באמת גורמים לכם להרגיש יותר טוב. מחקרים מראים קשר בין אכילת מזונות מעובדים, מתוקים ותעשייתיים לבין דיכאון. אז מה הקשר בין ג’אנק פוד לדיכאון? ייתכן שמדובר ברגשות אשם ותסכול על כך שאכלנו משהו שהוא כביכול אסור, ואולי גם מדובר בהרגשה פיזית לא נעימה כמו כבדות, עייפות, גזים ונפיחות. לצד זאת, ישנם גם הסברים מדעיים לכך: במחקר אנגלי חקרו במשך חמש שנים את הרגלי צריכת המזון של 3,500 משתתפים, ובדקו אם הם סובלים מדיכאון. תוצאות המחקר הראו שמי שהרבה לאכול ירקות, פירות וקטניות היה בעל סיכויים נמוכים יותר לדיכאון, לעומת מי שהרבה לאכול מזון מעובד, ממתקים וחטיפים. ההסבר היה שבירקות ובפירות יש הרבה נוגדי חמצון שמפחיתים דיכאון, ולעומת זאת המאכלים המעובדים, הממתקים והחטיפים מגדילים מצבי דלקת בגוף, מחלישים את מערכת החיסון ומשפיעים על מערכת העצבים”.

אני סובלת מנטייה לסוכרת, אך מתקשה מאוד להפסיק לאכול ממתקים ונשנושים באופן מוחלט. האם ישנם נשנושים שאני יכולה לאכול בלי לגרום לעלייה ברמת הסוכר בדם?
“סוכרת היא המחלה הנפוצה ביותר כיום באוכלוסייה המערבית. ברור שהיא נובעת מתזונה לא נכונה ומעודף פחמימות, ועדיין רוב הסובלים מסוכרת מתקשים לוותר על נשנושים מתוקים ואפילו על פירות. כדי לשלב אותם בכל זאת בתפריט, צריך להפחית את האינדקס הגליקמי שלהם. המשמעות היא שצריך לשלב יחד עם המתוקים מאכלים שיעכבו את ספיגת הסוכר שלהם, כאלה שמכילים חלבונים או שומנים ושהעיכול שלהם יחד עם הסוכר עושה את העבודה היטב. במילים אחרות, אם רוצים פרי, כדאי לאכול אותו יחד עם שקדים או יוגורט. אם רוצים עוגייה, עדיף שהיא תכיל גם שקדים ואגוזים. בגלידה, לדוגמה, יש כבר חלבון ושומן, ולכן היא מתאימה, רק צריך להיזהר בקלוריות - כדור אחד של גלידת שמנת מכיל מעל 100 קלוריות. לגבי שוקולד, מומלץ לאכול שוקולד מריר שמכיל מעט סוכר בדרך כלל, וגם השומנים בו מעכבים את ספיגת הסוכר. בנוסף לכל זה, יש נשנושים עם אינדקס גליקמי נמוך מראש: ארטיקים וגלידות דיאט אפשריים ומתאימים, חלווה ללא סוכר מצוינת, וגם נשנושים לא מתוקים כמו כוס גרגירי חומוס עם פלפל שחור ומיץ לימון (בריא, לא מקפיץ סוכר ומלא בסיבים תזונתיים וברזל), פולי הסויה אדממה (האינדקס הגליקמי אפסי, והם מלאים בחלבון איכותי וברזל), ושאר הפיצוחים כמו פיסטוקים (נשנוש דיאטטי שמשביע לזמן ארוך ולא מקפיץ את הסוכר בדם)”.

האם דילוג על ארוחת בוקר עלול לפגוע בבריאות ולגרום להשמנה?
“ארוחת הבוקר עדיין נחשבת לארוחה החשובה ביותר מבין כל הארוחות. כאשר מדובר בילדים, אין ספק שארוחת בוקר חשובה ויותר מכך, היא מספקת אנרגיה למוח, משפרת חשיבה וזיכרון, מונעת הפרעות קשב וריכוז ונותנת אנרגיה לשעות הבוקר החשובות. אבל כשמדובר במבוגרים, עם הרגלים שונים ושעות קימה שונות, האמירה הזאת לא בהכרח תקפה באותה מידה. במחקר שפורסם בירחון האמריקאי לתזונה קלינית, בדקו את הרגלי התזונה בקרב יותר מ־2,000 מבוגרים. המשתתפים חולקו לכאלה שאוכלים ארוחת בוקר באופן קבוע וכאלה שלא אוכלים ארוחת בוקר. בדקו את הרכב הארוחות, כמות נשנושי הביניים, צריכת הקלוריות ואיכות התפריט מבחינת ויטמינים וחלבונים. התוצאות הראו שלא היה הבדל, מכל הבחינות - לא בצריכת הקלוריות, לא באיכות התזונה וגם לא בכמות הנשנושים בקרב מי שאכל ארוחת בוקר לבין מי שלא. לדעתי, וזה מתיישב עם מסקנות המחקר, חשוב להקשיב לגוף. אם רעבים בבוקר, אז כדאי לאכול ארוחה טובה בבוקר, אבל אם לא רעבים, אז אין סיבה לדחוף מזון בכוח כי כתוב כך באיזה מקום. להפך, אפשר לחסוך את הקלוריות האלו לשעות הקשות יותר מבחינת נשנושים או מבחינת רעב”.