אז היכן נמצא את הפירות והירקות המשתלמים ביותר לקראת החג? נתחיל דווקא בבעיה - ולא - אנחנו לא מתכוונים למחירי הפירות והירקות, אלא עוד קודם לבדיקה. כאשר יוצאים להשוואת מחירים על מוצרים מבורקדים, הבדיקה היא פשוטה יותר: אנו משווים (למשל) גבינה לבנה 250 גרם 5% אחוז של תנובה מול מוצר זהה ברשת אחרת. אך מה קורה בעולמות החי והצומח?

כאן כבר עלולים להתקיים פערי איכות בין מוצרים זהים-לכאורה: קילו אנטרקוט למשל, יכול להיות מתומחר באופן שונה לגמרי, לרוב על פי איכות הבשר. אין דין בקר שרעה ברמת הגולן כבקר שהגיע במשלוח מפולין (למשל). הוא הדין, אם כי במידה פחותה, כאשר משווים מחירים של פירות וירקות: האם כל העגבניות זהות? לא צריך להיות אייל שני בכדי לדעת מראש שהתשובה היא "לא".

סופרמרקט (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
סופרמרקט (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

לכן רוב צרכני הפירות והירקות מביאים אתם למחלקת הפירות שני שיקולים עיקריים: הראשון הוא המחיר כמובן, יקר או זול. אך חשובה לא פחות היא גם האיכות, שכן בניגוד לשתי אריזות זהות של קורנפלקס או שימורים, בפרי וירק ההבדל האיכותי עשוי להיות דרמטי. לכן אפילו בעידן המרכולים הגדולים וחנויות הדיסקאונט, נמצא במרכזי הערים קצבים וירקנים שלרוב יהיו יקרים משמעותית מהמחירים בסופרמרקט, אבל מפצים על הפער באמצעות איכות גבוהה יותר.

במקרים קיצוניים מתקיימות אפילו כמה רמות מחיר בתוך אותה חנות קטנה: כמה פעמים שילמתם מחיר שונה עבור הירקות והפירות שנמצאים במעמדים בחזית החנות - ומחיר אחר עבור הסחורה המובחרת שמביאים "במיוחד" עבורכם מהמחסן "הסודי" שמאחור, זה שמשרת רק לקוחות טובים שכמותכם?

כאשר משווים את סל הקניות בירקות ובפירות חשוב לדעת שיש עוד אלמנטים מעבר למחיר ולאיכות, ובמקרה הזה הגודל בהחלט קובע. כך למשל בתפוחים אין הבדל בין "דלישס מוזהב" ל-"פינק ליידי", אלא גם גדלים שונים שיש להם השפעה על המחיר. הוסיפו לכך עוד פרמטרים כמו גידול מקומי מול יבוא, מקרר מול טרי ועוד - ובכלל, כמה פעמים כבר ראיתם פירות יפים וגדולים, אבל תפלים?

קניות בסופרמרקט (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
קניות בסופרמרקט (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

לא באה ההקדמה הארוכה אלא כדי לומר שלמרות פערי המחירים העצומים בין רשתות השיווק השונות, הלקוחות לא מבצעים קניה עיוורת, רובנו מוכנים לשלם קצת יותר עבור תוצרת איכותית יותר. השבוע ערכנו סיורים ורכישות ברשתות השונות ולמרבה השמחה התרשמנו שמחיר נמוך לא מביא עימו בהכרח תוצרת באיכות ירודה. כך למשל המלפפונים שרכשנו ב 0.80 שקל לקילו ברשת ויקטורי לא היו פחות איכותיים מהמלפפונים שרכשנו ביינות ביתן בעלות של 5.90 שקל לקילו.

הוא הדין לגבי תפוח האדמה שרכשנו ברמי לוי ב- 0.80 שקל לקילו, שלא נפל בטיבו מתפוח האדמה שרכשנו ב 3.90 שקל לקילו בשופרסל דיל. למרות זאת, כאשר עוברים מירקות לפירות, ניכרת הלימה גבוהה יותר בין המחיר לאיכות. ובכל זאת ההבדל הוא לעתים עצום, משפחה שרוכשת ברשת ויקטורי או רמי לוי, שהיו הזולות ביותר בבדיקה שלנו, סל בפחות מ-300 שקל, עלולה לשלם 40% יותר על אותו סל בדיוק באחת הרשתות היקרות, פער שאצל משפחה ממוצעת עשוי להצטבר למאות שקלים בחודש.

מבחן עגלת הסופר לשנת 2021 (צילום: עיבוד גרפי: דניאל מאלאחובסקי)
מבחן עגלת הסופר לשנת 2021 (צילום: עיבוד גרפי: דניאל מאלאחובסקי)

כדאי גם לזכור שבניגוד לשיר המפורסם, ברשתות הקמעונאיות אין "יום יום חג". כלומר, חלק מהמחירים המפתים הם בכדי להכניס אותנו אל אותה הרשת כדי שנרכוש בה גם מוצרים אחרים ונבצע בה את הקנייה הגדולה של לפני החג. לכן, רגע לפני החג חשוב להיות ערניים וליהנות מהמבצעים ברשתות השיווק. לעיתים פיצול הקנייה ורכישה חכמה תוביל אותנו לחיסכון משמעותי.


מרכיבי הסל: מלפפון במשקל, עגבניות טריות במשקל,פלפל אדום במשקל, בצל יבש במשקל, פלפל ירוק בהיר טרי במשקל, חסה ערבית יחידה, גזר טרי ארוז בשקית במשקל, בטטה טרי במשקל, תפוח אדמה לבן ארוז במשקל, תפוח אדמה אדום ארוז במשקל, בצל יבש אדום במשקל, בצל ירוק יחידה, דלורית במשקל, דלעת במשקל, חציל טרי במשקל, כרוב אדום במשקל, בזיליקום יחידה, כרוב לבן במשקל, נענע טריה יחידה, כוסברה טריה יחידה, סלק אדום במשקל, קולורבי במשקל, קישוא במשקל, תירס טרי במשקל, סלרי אמריקאי יחידה, סלרי ראש יחידה, פטרוזיליה יחידה, שמיר יחידה, מלפפון בייבי יחידה, עלי מנגולד יחידה, שומר במשקל, אבוקדו במשקל, אפרסק במשקל, נקטרינה במשקל, בננה במשקל, לימון במשקל, מנגו טרי במשקל, קיווי במשקל, רימון אדום במשקל, תפוח עץ מוזהב במשקל, תפוח עץ גרני סמיט במשקל, תמר ברהי במשקל, תפוז במשקל, רוזמרין יחידה, אבטיח במשקל, צנונית ארוזה יחידה, קורנית טימין טרי 1 יחידה, תפוח עץ חרמון / סטרקינג במשקל, מרווה טריה יחידה, צמד פטריות שמפיניון יחידה, עלי בייבי מיקס 120 - 150 גרם.

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות.

המחירים מבוססים על דיווחי הרשתות למשרד הכלכלה ובאתר פרייסז ונכונים ליום 30.8.2021