“עוֹד תִּרְאֶה, עוֹד תִּרְאֶה
כַּמָּה טוֹב יִהְיֶה
בַּשָּׁנָה, בַּשָּׁנָה הַבָּאָה"

כאשר אהוד מנור כתב את המילים הללו, אף אחד לא חשב על הקורונה והשפעתה הגדולה על העולם כולו, אבל השיר הזה מאחל לכולנו עתיד טוב יותר מההווה הפחות מלהיב של ימים אלה. ולמרות הקושי ואי־הוודאות כולנו נחגוג בשבוע הבא את ראש השנה.

באווירה של שנה חדשה יש נטייה להבטיח לעצמנו הבטחות: להיות הורים טובים יותר, להשקיע יותר בהורים המבוגרים שלנו, לפרגן לעצמנו, להקדיש זמן לתחביב, להגשים חלום ולפעמים גם... לעמוד ביעדים הקשורים לתזונה, שלא לומר לדיאטה. אופטימיות מציפה אותנו, ולפעמים מתפוגגת ומתחלפת בתחושת תסכול ואכזבה כשמסתבר כעבור זמן, שלא מגיעים ליעדים שהוצבו.

לכן רגע לפני שבוחרים מטרות, הנה מספר נקודות למחשבה שיכולות לסייע למקד את המטרות ואולי גם להקל את העמידה בהן. חשוב להסתכל ללא שיפוטיות על ההרגלים התזונתיים הטובים שיש לך, בטוח שיש כאלה. למשל, הקפדה על שתייה מספקת של מים, צריכה גדולה של ירקות או יותר בישול ביתי (עם או בלי קשר לקורונה). זרקור שמופנה לדפוסים טובים מעודד ומצדיק טפיחה על השכם.

מיפוי היעדים

הנה הצעה לשמונה רעיונות (ואולי עוד אחד) לקידום תזונה מאוזנת ובריאות בכלל. יש להניח שכל אחד יכול להוסיף רעיונות שמתאימים לו במיוחד. כמובן שיש להתייחס למצב המשפחתי, למצב התעסוקתי ולהיכרות עם המשימות הנוספות שיש לכל אחד מאיתנו בכל יום. כדאי לזכור שהאתגר של כל אחד הוא ביחס לעצמו בלבד ולא ביחס לאחרים - ביחס לנקודת הזמן הנוכחית ולא ביחס לעבר.

ציינו לצד כל משימה עד כמה היא תהיה קלה לאימוץ בסולם 5־1, לפי המפתח הבא: 1. אפשרי בקלות; 2. מאתגר ואפשרי; 3. מאתגר מאוד ואפשרי; 4. כמעט בלתי אפשרי; 5. בלתי אפשרי.

  • איפה לאכול? / ואין הכוונה להמלצות על מסעדות... אלא להקפדה על אכילה במקומות המיועדים לכך: מטבח, פינת אוכל, גינה או מרפסת. ולא במכונית, בסלון או בחדר השינה או מול מסכים למיניהם.
  • שילוב קטניות בתפריט / גרגירי חומוס, עדשים, סוגים שונים של שעועית, סויה, אפונה, תורמוס או פול - הם דוגמאות לקטניות שאפשר להוסיף לסלטים קרים, למרקים, לתבשילים ואף לאכול אותם כמו שהם לאחר בישול.
  • להפחית בצריכה של מזון אולטרה־מעובד /מזון אולטרה־מעובד הוא מוצר תעשייתי הכולל מרכיבים שמוצו מתוך מזון וכן תוספים היוצרים צבע, מרקם וטעמים תעשייתיים ומתוחכמים כמו נקניקים, נקניקיות, מאפים וחטיפים מתוקים או מלוחים. את ההצלחה וההעדפה של מוצרי מזון אולטרה־מעובדים קל להסביר. יש להניח כי בעיקר בגלל הטעם, מזונות אלה יכילו בדרך כלל רמות סוכר או נתרן גבוהות, ואולי גם תוספי טעם ומשפרי טעם. לרוב אלה מזונות זמינים, נוחים לאכילה שניתן לצרוך בכל מקום וזמן.
  • בישול ביתי / תבשילים ביתיים במקרים רבים מזינים יותר, מכילים חומרי גלם מוכרים ובדרך כלל גם זולים יותר. כדאי להעלות את תכיפות הארוחות שבושלו בבית. אפשר להתחיל בסופי שבוע בלבד, לאחר מכן תוספת של ארוחה מבושלת בבית במהלך השבוע, בהמשך שתי ארוחות וכך הלאה.
  • לצעוד, לשחות, לרקוד, להתעמל או לבצע פעילות ספורטיבית אחרת / להתחיל בפעמיים בשבוע 15 דקות ולהוסיף... להקדיש יותר דקות בכל פעם ולהעלות את מספר הפעמים בשבוע לביצוע פעילות גופנית. ככל שהפעילות הגופנית תהיה מהנה יותר, הסיכוי להתמיד בה יהיה גדול יותר.
  • ארוחות מסודרות / בחרו את הארוחה שאותה אתם מתקשים לאכול באופן מסודר, שקללו את התנאים הנדרשים כדי שתתבצע, ואת האפשרות להגדיל את הסיכוי שלא תדלגו עליה.
  • 2 או 3 או 4 או 5 ירקות שונים ביום / מי שצורך ירק אחד או פחות ביום, ישאף להתקדם לצריכה של שני ירקות ביום. מי שצורך שני ירקות ישאף להתקדם לשלושה וכן הלאה.
  • שתייה מספקת של מים / 10־8 כוסות ביום, אפשר לכלול בכמות זו מלבד מים גם סודה, חליטות צמחים, תה וקפה ללא סוכר ועל בסיס מים. למי שמתקשה לשתות מים, תוספת של פרי חתוך או פרוסות לימון יכולה להקל את אימוץ ההרגל.
  • משימה פרטית / משימה אישית שלי _____________

“אַתָּה חַיָּב אֶת זֶה לְעַצְמְךָ, אַתָּה חַיָּב לַמִּשְׁפָּחָה
אַתָּה חַיָּב לִשְׁפֹּךְ הַרְבֵּה זֵעָה
אָז שָׁלוֹשׁ אַרְבַּע וְלַעֲבוֹדָה"
("שלוש ארבע לעבודה", אריק איינשטיין)

ואחרי שמספרתם את המשימות:

כדי לעמוד ביעד בטווח הארוך ולהטמיע את הדפוסים החדשים הרצויים, חשוב שהשינויים יהיו הדרגתיים ולא קיצוניים ומיידיים. לכן כדאי לבחור באחת או בשתיים מהמשימות הקלות ביותר עבורך, ולנסות ליישם אותן במשך שלושה שבועות, כלומר 21 ימים ברציפות. נדרשת סבלנות והתמדה. לפעמים שוכחים, אז מיד כשנזכרים להמשיך - ורק אז להוסיף משימה נוספת, הבאה בתור בסולם ה"אפשרי" ולהתמיד שלושה שבועות נוספים. וכך להתקדם ולהוסיף משימות נוספות.

אם אימוץ השינויים לא מצליח כמצופה או שנדרש זמן רב יותר להטמעת הדפוס החדש, זו לא בעיה או סיבה לייאוש. אפשר לתת לתהליך יותר זמן או לבחור במשימה אחרת. כל שינוי גדול כקטן יהיה הצלחה. גם הצלחה חלקית היא הצלחה.

שנה טובה! 