תמי קרישפין
גשר לעולם התעסוקה לבוגרים שלנו

“אני עוסקת כל חיי בתחומים של אנשים עם מוגבלויות. לפני כשלוש שנים הגשמתי חלום ישן והלכתי ללמוד בישול. כשסיימתי, חיפשתי דרך לחבר בין קולינריה לעולמות החברתיים. כאן נכנסה לתמונה עמותת בית הגלגלים, שהוקמה לפני 41 שנה על ידי מרים שוורץ המנוחה, ובתה ד"ר פנינה שור משמשת כיו"ר שלה, שאוכלוסיית היעד שלה הם ילדים וצעירים עם מוגבלויות פיזיות.

"לעמותה שישה בתים ברחבי הארץ. כל ילד מצטרף בגיל 8 לקבוצת הגיל שלו, ובמשך עשר שנים הקבוצה מגיעה פעם בחודש לסוף שבוע חווייתי עם המתנדבים שלנו באחד הבתים האלה - אם זה במושב אבן ספיר בהרי ירושלים, ואם זה בבוסתן הגליל בצפון, בקיבוץ אורים בדרום, בבאר שבע לילדים בדואים ויש גם לילדים חרדים.

“בשלב מסוים העמותה החליטה להקים עסק חברתי, וכשהגעתי עם הרעיון של ‘מעשה ב', זה התאים לה. מדובר במיזם אירוח חברתי־קולינרי שאחת ממטרותיו היא גשר לעולם התעסוקה לבוגרים שלנו. אנו מארחים קבוצות - ועדי עובדים, מפגשי גיבוש, ימי הולדת וכדומה - לכמה שעות של חוויות עם תכנים, כשהבוגרים לוקחים חלק חשוב בכל האספקטים: בישול, שיווק, אירוח, הדרכה ועוד. באותה הזדמנות אנו משנים עמדות ומעלים את המודעות בציבור הרחב לאנשים עם מוגבלויות. כאן, הם פוגשים בבוגרים שלנו בתור המארחים, ‘בעלי הבית', ומתרשמים מהיכולות ומהברק בעיניים.

“כרגע מועסקים במיזם שישה בוגרים מדהימים, ואנחנו מארחים שלוש־ארבע קבוצות בממוצע בשבוע. אחרי החגים נתחיל בתוכנית שבנינו עם משרד הרווחה והמרכז לבנקאות חברתית של בנק הפועלים, שמטרתה להכשיר 12 בוגרים נוספים במקצועות האירוח, ההדרכה והפקת אירועים. אז פתחנו בקמפיין לגיוס תרומות וההיענות נאה. חלקם יישארו כאן אחרי התוכנית וחלקם יפרשו כנפיים, תוך שאנו נלווה אותם ונעזור להם למצוא תעסוקה בתחומים שמדברים אליהם".

הכותבת היא המייסדת והמנהלת של מיזם “מעשה ב" של עמותת “בית הגלגלים".
מושב אבן ספיר. מ.א. מטה יהודה. טל': 02-6434990.

נויא ברעם
חוויית מחנה קיץ לילדים חולים

"עמותת כפר נהר הירדן הוקמה ב־2011 ביוזמתם של השחקן חיים טופול ועוד אנשים טובים, שגייסו 100 מיליון שקל מכספי תרומות וממשרדי ממשלה. הכפר שוכן ליד צומת גולני ומעניק חוויה של מחנה קיץ לאורך כל השנה לאלפי ילדים שמתמודדים עם מחלות כרוניות ומסכנות חיים בגילי 9־18 מכל קצוות החברה הישראלית, שמגיעים לנופש של שלושה־חמישה ימים, ללא עלות. יש כאן 245 דונם של מתקנים, בתי מגורים, תיאטרון מקצועי, פארק אתגרי עם אומגה של 180 מטר, באולינג, פיינטבול, בריכת שחייה וקמפינג שמתאימים לילדים על כיסאות גלגלים. יש גם מרכז רפואי משוכלל בראשות ד"ר הרצל גבריאל, שמאפשר להם לקבל את הצרכים הרפואיים הייחודיים של כל אחד מהם.

“יש בעולם 16 כפרים כאלה שהקים השחקן האמריקאי פול ניומן, מתוך הבנה שפעילויות כאלה תורמות לבריאות הנפשית של הילדים. את הכפר מנהל מ־2014 תא"ל במיל' יובל חלמיש, ואנו מקיימים בו כ־40 מחזורים בשנה, כשבכל מחזור 64 ילדים וכן מספר דומה של אנשי צוות - בוגרים ומתנדבים שלנו. השנה כבר השתתפו בפעילויות 2,200 ילדים, כשהמרכז לבנקאות חברתית של בנק הפועלים מלווה אותנו גם בתרומות וגם בהתנדבויות של עובדים.

“במהלך סגרי הקורונה הפעלנו את מיזם ‘כפר על גלגלים', שבא לתת מענה לילדים שלא יכלו להגיע לכפר. מכיוון שכדי להחזיק כפר כזה, שמעניק שירות לאלפי ילדים, אנו צריכים כל שנה מיליוני שקלים, אז לאחרונה הקמנו עסק חברתי בליווי חברת GREAT MINDS של עופר פלין, שכל הכנסותיו מממנות את פעילות הכפר. בימים שהילדים לא נמצאים בכפר, אנו מקיימים בו סדנאות בנושאים שהתמחינו בהם: כמו חוסן, התמודדות עם שחיקה וממשק בית־עבודה, לאנשי מקצוע בתחומים שונים - רפואה, חינוך וכדומה, שאותן מעבירים המומחים שלנו בנושאים אלה".

הכותבת היא מנהלת המחלקה לפיתוח משאבים בעמותת “כפר נהר הירדן". גבעת אבני, מ.א. גליל תחתון. טל': 04-6608999.

נויא ברעם (צילום: מייקל מן)
נויא ברעם (צילום: מייקל מן)

איתי צור
לחבר את המתנדבים לחזון

"עסק חברתי הוא עסק מיוחד, ששונה מאוד בהתנהלותו מעסק רגיל ועומדים בפניו אתגרים לא פשוטים בכלל. בניגוד לעסק רגיל שהמטרה שלו היא להרוויח, עסק חברתי צריך לדעת לאזן בין הרצון שלו לתת ערך חברתי לבין הצורך לממן את הפעילות שלו בצורה תקינה ללא הפסדים. לכן עסק חברתי צריך קודם כל שיהיה לו מודל עסקי ברור, שיכלול מקורות מימון ארוכי טווח וניהול תקציב מאוזן, שיאפשרו את הגשמת החזון של אותו עסק חברתי.

"בנוסף, חלק משמעותי מהעסקים החברתיים בנויים על כוח אדם מתנדב שמצד אחד גורם לחיסכון כספי רב, ומצד שני מהווה אתגר ניהולי רב בשימור המתנדבים לטווח הארוך. על עסק חברתי לדעת להשקיע משאבים באותם מתנדבים, לחבק אותם ולחבר אותם לחזון של העסק החברתי. אנחנו רוצים לראות יותר עסקים חברתיים בישראל שמצליחים לשלב ולאזן בצורה יעילה וחכמה בין מתן מענה לצרכים חברתיים, שנותן גם מענה לצורך עסקי ממשי שקיים בשוק".

הכותב הוא מומחה בייעוץ ובהדרכת מיומנויות עסקיות ומרצה במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים

איתי צור (צילום: ללא קרדיט)
איתי צור (צילום: ללא קרדיט)

סמר בשארה
חברות מגוונות מצליחות יותר

"קולינריה ישראלית בהרי ירושלים או חופשה משפחתית בכפר נופש בגליל. נשמע מצוין, לא? כשהיוזמות האלה מחוברות גם למשמעות ולעשיית הטוב - כולם מרוויחים.

זה בעל ערך אדיר ברמה החברתית, ומייצר הזדמנויות צמיחה ברמה העסקית. כפר הנופש למשפחות של ילדים עם מחלות ומוגבלות, שמפעילה עמותת כפר נהר הירדן, ובית האוכל המשובח ‘מעֲשֶה בּ...' של בית הגלגלים - הם עבורי כמנהלת “פועלים בקהילה" הגשמה של חזון - חברתי ועסקי כאחד. חשוב מכך, הם יכולים לשמש השראה למיזמים ומעסיקים רבים במשק.

"גיוון תעסוקתי הפך בשנים האחרונות לאחד הנושאים המדוברים בשוק העבודה ולא במקרה. מחקרים בעולם ממחישים כי חברות מגוונות יותר - גם מצליחות וצומחות יותר.

זו הסיבה לכך שבשנים האחרונות אנו משקיעים יותר ויותר, באמצעות תרומות ומתן סט כלים מגוון, בשותפים חברתיים דוגמת עמותות, יזמים וארגונים חברתיים שפועלים להגשמת מטרות חברתיות ובמקביל - מייצרים מוקדי הכנסה, שהופכים אותם בני קיימה ואיתנים יותר פיננסית.

פחות תלויים, ויותר עצמאיים ויוזמים. אנו מאמינים שחיזוק החברה והקהילה תורם לא רק לשוויון הזדמנויות אלא גם לשיפור הפריון והתוצאות העסקיות".

הכותבת היא מנהלת “פועלים בקהילה" במרכז לבנקאות חברתית של בנק הפועלים 

סמר בשארה (צילום: ללא קרדיט)
סמר בשארה (צילום: ללא קרדיט)