חבר הכנסת עמיחי שיקלי שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וניסים משעל בתוכניתם ב-103FM על האירוע הקשה בו נהרג לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי ז"ל ומתח ביקורת קשה על התנהלות הממשלה ובנט בראשה מול ההתפתחות הביטחונית: "במבחן התוצאה זה בלתי נסבל, היה אירוע חמור בגדר, נהרג לוחם ואיפה התגובה? בנט מממש מדיניות שמאל על מלא". 

בפתח דבריו התייחס שיקלי למכתב שהפיץ אתמול הרמטכ"ל אביב כוכבי ללוחמי צה"ל בו העניק להם גיבוי מלא ברקע הטענות הנשמעות כלפי צה"ל ואמר: "אני חושב שהמכתב של כוכבי הוא מכתב חשוב, עם רוח נכונה וכיוון נכוון. הביקורת לא ביקורת פרסונלית כלפי כוכבי, ברמה אישית שלי אני חושב שהביקורת היא נקודתית ,יש אירוע, האירוע בו נהרג בראל הוא אירוע חמור מאוד מבחינת המציאות אליה נקלעו הלוחמים, מצב בו איש חמאס מגיע לטווח של סנטימטר מלוחם ויורה בו מטווח אפס הוא מצב לא הגיוני מבחינה מבצעית, ויש שאלות מאוד קשות שצריכות להישאל איפה טווח הבטיחות".

כשנשאל האם השאלות הקשות צריכות להיות מופנות כלפי הדרג המדיני או המפקדים בשטח אמר: "לא נתתי את ההנחיות ללוחמים, ולא קראתי ראיתי תחקיר שהופץ, אני לא יודע מה גרם למה שראינו בשטח אבל מה שראינו הוא חמור, כי לוחם לא אמור להיות בסיטואציה שהוא מנהל קרב ג'ודו עם המון זועם שמנסה לחטוף לו את הנשק ובסוף יורים בו. אני מעריך שהייתה הוראה ממעלה וזה מתכתב עם מה שראינו שבוע קודם שהחליטו לא להגיב לירי רקטה שהייתי הוראה לנסות להכיל, מדרג מדיני מרה"מ ועד למטה להכיל, לנסות להכיל, להימנע ממצב שיש נפגעים. זה חלחל עד ללוחמים בשטח, הלוחמים אמרו שההוראות לא היו ברורות שלא מאפשרים להם לירות".

כשעומת עם הטענות לפיהן שמואלי ז"ל דווקא ירה במחבלים לפני שנפגע ונשאל מדוע הוא תוקף את הדרג המדיני כשכלל אין לו את התחקיר ענה: "אין לי את התחקיר. יש מבחן תוצאה, במבחן התוצאה זה בלתי נסבל. אני יכול לומר שירו רקטות מעזה ולא הייתה תגובה, היה אירוע חמור בגדר, נהרג לוחם ואיפה התגובה? פותחים מעברים ומזרימים לראשונה מלט לעזה ומרחיבים את מרחב הדיג. בד"כ כשיש אירועים כאלה אז צמצמו את מרחב הדיג".

כשעומת עם העובדה שמושג ההכלה הומצא בממשלת נתניהו, שלאורך השנים בחרה שלא להגיב למתיחות בגבול הרצועה, ענה בכעס: "הנה הגענו לנתניהו, מה זה קשור? אני חושב שאתם טועים, תלכו אחורה בהיסטוריה. אם חמאס הורג לוחם או יורה טילים יש תגובה, מרחב הדיג מצטמצם לא מכניסים סחורות פה רואים הפוך ככל שחמאס יותר לוחמני, תראו את התגובה".

כשנשאל האם בכוונתו להקים מפלגה חדשה אמר: "אני לא אדם של לבד, אני מאמין בחבורה חזקה. לא החלטתי מה יהיה דפוס הפעולה בבחירות הבאות, זה מוקדם לומר. יש שני תרחישים אפשריים – האחד, ללכת למפלגה קיימת במחנה הלאומי. והשני זה מסגרת חדשה. כשנתקרב ונגיע למועד נחליט". עם זאת, הוא ציין: "אני מעולם לא עשיתי סקר מטעמי, אני לא מתעסק בדברים האלה. מי שכן עשה וזה פורסם היה מטעם הליכוד".

כשנשאל מדוע בחר שלא לפרוש אמר: "כי אני מייצג בוחרים אמיתיים, זה המשמעות של ח"כ, חשבו שאחזק את המפלגה לכן ביקשו ממני להצטרף. המחויבות שלי היא למה שהבטחנו לבוחר". כשנשאל מדוע הוא מצפה שאנשים ילכו איתו למפלגה חדשה אחרי ש"בגד" בבנט, אמר: "אני כופר בדבריך מכל דבר, אני תקעתי סכין? בנט תקע סכין למחנה הלאומי. הוא תקע סכין".

כשעומת עם העובדה שבלעדי בנט היה נותר אדם לא ידוע חסר כוח פוליטי אמר: "מה זה הייתי אדם לא ידוע? הייתי בימין החדש, השארתי מאחוריי מפעל חיים, אבל למה הגעתי עם בנט? בגלל העיניים היפות שלו או כי הוא הציג אידיאולוגיה שהאמנתי בה?". כשנשאל האם בראייה מרחוק, יכול להיות שטעה פוליטית אמר: "אני לא מעוניין בשום תפקיד וצ'ופרים אם זו ממשלה שחוטאת לאג'נדה שבשמה נבחרנו, שמפנה עורף לכל אותם ערכים. אני חושב שהזירה הפוליטית היא זירה שבה אנחנו באים לממש השקפת עולם ורעיונות".

כשנשאל במה בנט סטה מהאידיאולוגיה שלו ועומת עם כך שממשלת נתניהו החזיקה בדעות דומות, אמר: "במה לא סטה? בחאן אל אחמר, בהתיישבות הצעירה. אני אומר רק אמת, האמת היא כזו. בנט הבטיח מפלגה שהיא מימין לליכוד, הוא אמר שמחויב למחנה הלאומי במאת האחוזים. הביקורת על הליכוד הייתה מימין הוא הוביל את הביקורת על נתניהו על חאן אל אחמר, על המדיניות מול חמאס שהיא מדיניות רפה. אולי זה לא נוח לך אבל זו האמת. אין הבטחת בחירות אחת שהוא עומד מאחוריה, הוא מממש מדיניות שמאל על מלא ואני חושב שלא נכון היה עבורי ללכת למהלך הזה".

כשנשאל על מה הוא מתלונן, בצל הכרזתו של בנט כי לא תהיה מדינה פלסטינית או מאמציו להילחם בקורונה, אמר: "מדינת ישראל נמצאת בצמרת הנדבקים ברמה העולמית, לא התקבלו החלטות קשות בעניין הזה, אני חושב שההחלטה לפתוח את הלימודים לא בטוח שהייתה נבונה אבל ימים יגידו. יש מדינות בכל רחבי אירופה שמונעות מישראלים להיכנס אליהן בגלל מה שקורה כאן בתחום הקורונה, אז על מה אתה מדבר? תסתכל - מהחמישייה המובילה בעולם לתחתית הטבלה. מדינת ישראל לא מתנהלת כמו שצריך בנושא הקורונה, בנט לא מנהל את האירוע. שר האוצר לא נוכח בקבינט, שר החוץ לא נוכח בקבינט, איזו החלטה משמעותית קשה התקבלה כדי לנסות לבלום את המגפה בזמנו של בנט? שום דבר, היה לנו תו שמח".

כשנשאל האם לדעתו בנט מנהיג פחות טוב מנתניהו, ענה: "בעיניי הוא לא מנהיג. הוא אכזב קשות, אני הפצרתי בו - תקבל את העובדה שהבוחר לא נתן לנו את הכוח כדי לקבל את תפקיד רה"מ. אני חושב שבקורונה, בביטחון, במדיני, הביצועים חלשים מאוד. זה לא ראש ממשלה שיכול להנחות שרים כי הם חזקים יותר".

כשנשאל אם לדעתו נתניהו צריך לעמוד בראשות הליכוד אמר: "שהליכוד יעשה פריימריז ומי שייבחר ייבחר. אני לא שם, ממש לא רוצה להתייחס לזה". כשנשאל איך יצביע על תקציב המדינה אמר: "לא יודע לומר, נחיה ונראה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm