יממה לפני ראש השנה תשפ"ב, רעיית נשיא המדינה מיכל הרצוג, אירחה היום (חמישי) בבית הנשיא דבוראים מרחבי הארץ ונציגי מועצת הדבש שהוזמנו על ידה. המפגש הוקדש לתופעת היעלמות הדבורים עקב משבר האקלים. עוד השתתף בפגישה מנכ"ל מועצת הדבש אופי רייך. 

הדבוראים סיפרו להרצוג על אהבתם למקצוע מגיל מינקות, ועל הקשיים הכרוכים בו. רבים מהם דור שלישי ואף רביעי למקצוע. חלקם הביאו למפגש את ילדיהם, העובדים גם הם בענף הדבוראות. בהמשך, הצטרף לאירוע הנשיא יצחק הרצוג, בירך את הדבוראים, שמע מכל אחד על עבודתו והשתתף בצילום הקבוצתי עמם לצידה של מיכל. המפגש כלל חלוקת תפוחים בדבש. המשתתפים טעמו דבש מסוגים שונים ותפוחים מרמת הגולן.

בתום המפגש מסרה רעיית הנשיא: "אמנם אני לא חקלאית אבל החקלאות זורמת בעורקיי. המשפחה של אמי הייתה מראשוני עפולה וזיכרונות הילדות שלי הם עם סבא על הטרקטור". עוד אמרה הרצוג: "גם אחרי שכבר עברה העירה, אמא שלי תמיד הייתה מודאגת מהגשם. זה כנראה משהו שעובר בגנים, כמו שהדבוראות היא עסק משפחתי."

מנכ"ל מועצת הדבש אופי רייך הדגיש את חשיבות השמירה על ענף הדבוראות ואמר: "צריך לציין שהדבורה איננה רק יצרנית דבש וחשיבותה אינה מסתכמת ביצור דבש, אלא גם ובעיקר בפעולת ההאבקה שהיא מבצעת". רייך הסביר כי הדבורים מאביקות חלק ניכר מצמחי ארץ ישראל ובכך מאפשרות חקלאות יציבה, יצור מזון ובטיחות מזון לכל תושבי העולם בכלל ולמדינת ישראל בפרט.

הדבוראים בבית הנשיא  (צילום: מארק ניימן, לע״מ)
הדבוראים בבית הנשיא (צילום: מארק ניימן, לע״מ)

יותר טבעי, יותר בריא 

בתוך כך, ד"ר רלי אבל, דיאטנית בכירה בשירותי בריאות כללית הסבירה אודות היתרונות התזונתיים הבריאותיים שישנם בדבש. לדבריה, הדבש הטהור הגולמי מורכב מ-80% סוכר מגלוקוז ופרוקטוז וכ-20%  מים. עוד אמרה כי הסוכר הוא הספק העיקרי של אנרגיה הזמינה לגוף: "הדבש מתוק פחות מסוכר וכך גם מכיל קצת פחות קלוריות בהשוואה לסוכר", היא הסבירה והוסיפה," דבש טוב צריך להיות טבעי גלמי ורצוי אורגני. זהו דבש שמיוצר על ידי דבורים שניזונים מצוף ואבקות".

ד"ר אבל המליצה שעדיף להשתמש בדבש גלמי שלא חומם לטמפרטורה של מעל 40 מעלות: "מעל טמפרטורה זו נהרסים האנזימים והויטמינים שבו החשובים כל כך לתגובות כימיות שונות הנוצות בגוף האדם", ציינה. עוד היא הוסיפה כי מחקר שיצא לפני מספר שנים הוכיח שהדבש יעיל נגד שיעול לילה טורדני בפעוטות מעל גיל שנה.

בשירותי בריאות כללית ציינו עוד כי מחקרים הראו שלדבש יש תכונה אנטי בקטריאלית, שעוזרת להתמודד עם וירוסים וחיידקים, כאשר ריכוז הסוכר הגבוה אינו מאפשר התפתחות של חיידקים. בנוסף אמרו כי הדבש יעיל לנטרול רעלנים מהגוף, מחטא ואף יעיל נגד פטריות.