הכתובת הייתה על הקיר: שישה אסירים ביטחוניים המזוהים עם הג'יהאד האסלאמי, ביניהם זכריה זביידי, נמלטו באישון לילה מכלא גלבוע שבצפון. השישה הצליחו להשתחל דרך מנהרה שחפרו עד מחוץ לכותלי בית הסוהר, אחד מהשמורים במדינה, ונמלטו. ל"מעריב" נודע הבוקר (שישי) כי כבר לפני שבע שנים מחבלים מהג'יהאד האיסלאמי שריצו עונש מאסר בכלא חפרו מנהרה מתחת לשירותים באותו האגף, אך היא התגלתה וחפירתה נעצרה בשלב מוקדם.

לאחר מכן הנושא נבדק והופקו לקחים ומעבר לנהלי האבטחה, שירות בתי הסוהר קיבל הצעות להתקנת מערכת גלאים פשוטה בתאי הכליאה, אולם עם השנים נשכחו הדיונים והתקלות חזרו.

המנהרה דרכה בוצעה בריחת האסירים מכלא גלבוע (צילום: דוברות שב''ס)
המנהרה דרכה בוצעה בריחת האסירים מכלא גלבוע (צילום: דוברות שב''ס)

בכירים לשעבר בשב"ס טענו כי בכלא הותקנה מערכת לחסימת תקשורת סלולרית (טלפונים ניידים) בעלות של מיליונים כבר לפני יותר משנה. אולם, המערכת לא הופעלה לטענתם, לאור החשש שהדבר יגרום למהומות בכלא.

‏עוד נטען, כי שניים מהאסירים שברחו סומנו כבעלי סיכון גבוה לבריחה והיה צורך להפריד אותם, פעולה שבסופו של דבר לא בוצעה בשטח.

בכירה לשעבר בשב"ס הוסיפה כי המנהרה שחפרו האסירים שנמלטו הלילה לא נחפרה במשך יום וגם לא במשך חודש. לדבריה, בשעה 03:30 בוצעה ספירת הלילה של האסירים במתקן הכליאה. תחילה התקבל דיווח על שלושה אסירים חסרים ורק בהמשך התברר כי מספרם הוא שישה.

הבכירה הוסיפה כי "הטענה שלא חפרו היא טענה מגוחכת. אם יודעים שיש חלל למטה, איך משאירים אסירים בסיכון גבוה לבריחה במקום כזה? למה לא עשו בדיקה?", שאלה.

ל"מעריב" נודע כי גם בבית הכלא שטה הסמוך אירע בשנים האחרונות ניסיון להכין מנהרת מילוט. לפני כשנה וחצי השלימו בבית הסוהר שטה אגף ביטחוני מיוחד בתקציב ענק של עשרות מיליוני שקלים. מדובר ב‏אגף עתיר בטכנולוגיות מתקדמות, מערכת מיסוך סלולרי מיוחדת ועוד. קהל היעד היה הגרעין הקשה של האסירים הביטחוניים, עליו נמנים חמאס, הג'יהאד האסלאמי ומחבלים "כבדים" מכוויני טרור. הרעיון היה לנתק אותם מכלא גלבוע ומבתי כלא נוספים ברחבי הארץ, וגם זכריה זביידי, שנמלט הלילה מ"גלבוע" הועבר לאגף האמור ב"שטה".

‏לאחר כניסתה של נציבת שירות בתי הסוהר החדשה רב גונדר קטי פרי לתפקיד, פוזר האגף המיוחד ו"שבו בנים לגבולם". הביטחוניסטים, אותם מחבלים כבדים מכלא גלבוע הוחזרו אליו והשאר פוזרו בחזרה למתקני כליאה אחרים.

הנוהל המקובל בבתי הכלא הביטחוניים הוא שאחת לחצי שנה מעבירים את כל אסירי האגף לאגף אחר, זאת לאור אירועי החפירה הקודמים שהיו בשטה וגלבוע.

זביידי, שכידוע אינו חבר בג'יהאד האיסלמי, היה זה שביקש לעבור לתא עם חמישה מחבלים מהארגון, כאשר בדרך כלל המדיניות של השב"ס היא לא לערבב בין ארגונים. הדבר לא הדליק אצל אף אחד נורה אדומה, למרות שבאותו אגף כאמור נחפרה בעבר מנהרה.