עובדים מהבית? לכם זה אולי מתאים, אך יכול להיות שהחתול שלכם בהחלט לא מרוצה. בעוד ההולכים על שניים שמחים לעבוד מהבית ולשים קץ לשגרה של שהות במשרד חמישה ימים בשבוע, חתולים רבים דווקא משוועים לקצת זמן איכות לבד עם עצמם וחלקם אף נלחצים כשהבעלים שלהם בבית כל היום.

מומחים לבעלי חיים אומרים כי חתולים יכולים להיות לחוצים וחרדים כאשר בעליהם נמצאים כל היום בבית. הסיבה לכך היא שהבעלים שלהם בבית משבש את אורח חייהם הבודד בדרך כלל של החתולים, והמצב אף החמיר במהלך מגיפת הקורונה, שגרמה לכך שיותר אנשים עובדים מהבית ושוהים בו במשך ימים שלמים.

ג'ואנה פאזו, מנהלת עמותה לרווחת החתולים, אומרת כי לאחר 18 חודשים של המגיפה היא ראתה חתולים רבים שצריכים "זמן לעשות את הקטע שלהם". חלקם מראים סימנים רציניים של מתח, החל מתוקפנות מוגברת ועד מצבים המחייבים ביקור אצל הווטרינר כמו שלפוחית שתן חסומה, הנגרמות בין השאר כתוצאה מהפרעה באורח חייהן הבודד.

בעלי חיות המחמד היו מקווים שבעלי החיים שלהם ישמחו מתשומת הלב המוגברת - אך למרות שרוב הכלבים יאהבו את זה, לחתולים יש לא פעם רצונות מנוגדים. זו אולי קלישאה, אבל חתולים באמת שונים מאוד מכלבים. "כשהתחילה המגיפה לראשונה, החשש לגבי האופן שבו חיות מחמד יושפעו התמקדו בעיקר בכלבים", הסבירה פאזו. "חששנו מדברים כמו איך כלבים יתמודדו עם דברים כמו חרדת נטישה ברגע שבני האדם יחזרו למשרד. לא חשבנו כיצד החתולים מושפעים, לא רק משינוי השגרה, אלא גם מכך שהבעלים שלהם באמת נמצאים בסביבה הרבה יותר".

חתול תל אביבי (צילום: רשתות חברתיות)
חתול תל אביבי (צילום: רשתות חברתיות)

קלייר סטאלארד, מומחית להתנהגות בעלי חיים בעמותת הצלב הכחול, הסבירה כי "לרוב, חתולים הם בעלי יכולת הסתגלות והם יכולים להתמודד עם כמות סבירה של מתח. אבל תקופת הסגר, במיוחד כאשר בתי הספר נסגרו, הייתה קשה במיוחד. היו הרבה ילדים משועממים ומתח מהמון אנשים בבית אחד שאפילו לא הצליחו להימלט אחד מהשני, שלא לדבר על לתת לחתול זמן שקט".

סטאלארד סיפרה כי עד מהרה התברר כמה בעלי החיים מראים תסכול מכך שהם מטופלים יתר על המידה. "חתולים בדרך כלל אוהבים לקיים את האינטראקציות עם בני האדם בתנאים שלהם, כך שהם עשויים לרצות לתקשר איתנו מספר פעמים ביום, אך לפרקי זמן קצרים", היא אומרת. 

"חלק מהחתולים אוהבים כשהבעלים שלהם עובדים מהבית כי זה מתאים לדפוס ההתנהגות החברתית שלהם, הם קופצים לראות אותך מדי פעם, במקום שתחזור הביתה בסוף היום ואז תשפוך את כל האהבה והתשומת לב שלך על החתול בבת אחת. עלינו להיות קשובים לאותם חתולים שבאמת רגילים לפרטיותם ולבדידותם במהלך היום ולהתייחס לזה".

דניאל קאמינגס, חבר בארגון Cats Protection, מייעץ לאנשים לא להניח שחיית המחמד שלהם מאושרת רק בגלל שהם לא גורמים לבעיות. "לעתים קרובות אנשים אומרים 'החתול בסדר', ובעצם מתכוונים 'החתול אינו עושה דבר שמפריע לי.' אבל אם חתול מסתתר שעות, הוא עשוי להימנע מבני אדם מכיוון שהוא לחוץ. הדבר החשוב הוא: האם אתה רואה שפת גוף מאושרת וחיובית מהחתול? האם החתול נכנס לחדר שלך לקבל תשומת לב? האם החתול עוסק במשחק? אל רק תניח שהחתול שמח".

קאמינגס אומר שהדרך הטובה ביותר לתת לחתולים שלנו את האפשרות לזמן יותר לבד היא לאפשר להם להתרחק מאיתנו אם הם רוצים. הם עשויים להרוויח מהיכולת להסתתר בתוך קופסאות קרטון או מיטות איגלו, ולכן טוב להשאיר כמה כאלו בסביבה. כדאי גם לספק לחתולים מרחבים גבוהים שאליהם הם יכולים לברוח. "כאשר חתולים מרגישים קצת לחוצים או לא נוחים הם אוהבים להתרחק מהאדמה ולמצוא מקום גבוה. בין אם אתה קונה מתקן משחקים לחתולים או רק מפנה מקום על המדף ושם עליו שמיכה, חתול עשוי ליהנות מזה". 

הוא גם מעודד אנשים למצוא אמבט פרספקס שקוף או קופסת קרטון חסונה ולהניח אותו הפוך כדי שהחתול יוכל לעמוד עליו. "יכול להיות שחתול הולך במסדרון", הוא אומר, "ופתאום שלושה ילדים וכלב מגיעים מהקצה השני של המסדרון, ולחתול אין לאן ללכת. אם הם יוכלו לקפוץ לקופסה ולתת לכלב ולילדים לעבור על פניהם מבלי להפריע להם, הם ירגישו בטוחים יותר".

בבית ממש עמוס, קאמינגס ממליץ גם על שימוש בצעצוע למתן מזון במקום שקט, והוסיף: "כמובן שהדבר הטוב ביותר שאנו יכולים לעשות הוא לצאת מדי פעם מהבית ולתת לחתול את המרחב האישי שהוא משתוקק אליו במשך 18 חודשים. אתה אף פעם לא יודע, אולי אפילו ישמח לראות אותנו כשנחזור".

חתול  (צילום: רויטרס)
חתול (צילום: רויטרס)

איך לדעת אם החתול שלך רוצה שתחזור למשרד

קשה לקרוא חתולים מכיוון שהם יכולים להיות פחות אקספרסיביים מכלבים, אך הם עדיין בעלי חיים רגישים מאוד. אם אתה מודאג, פנה לוטרינר כדי לשלול בעיות רפואיות שעלולות להשפיע על התנהגות החתול. אלו כמה מהסימנים של חתול לחוץ:

  • ישן יותר מהרגיל
  • פרווה עמומה, מכוסה קשקשים
  • מבלה הרבה יותר זמן בחוץ, הרחק מהמקום שבו מתרחשת ההפרעה לשגרת חייו
  • מסתתר בבית יותר מהרגיל
  • מגיב באופן מבוהל באופן מוגזם, למשל קפיצה בתגובה לרעש הקטן ביותר
  • "שינה מעושה" - כאשר חתול מעמיד פנים שהוא ישן כדי להמנע מסטרס
  • שינוי בתיאבון, טיפוח יתר או אכילת יתר
  • מתן שתן או עשיית צרכים מחוץ לארגז החול