עם המקצועות הנחשבים עיקריים או יוקרתיים במערכת החינוך שלנו נמנים מדעי המחשב ותחומי הנדסה שונים. כולם מבוססים על מתמטיקה, אשר מרגילה להפשטה, למהלכים לוגיים. חשוב ללמד אותה מגיל צעיר ולהקנות באמצעותה דרכי חשיבה.

מול בעיה חדשה שואלים לפעמים הסטודנטים: “מה אני צריך לעשות?”, אך זו השאלה הלא נכונה. מה שצריך לשאול הוא: “על מה מדובר?”. כך היה פותח מרשל מקמהון הצרפתי כל ישיבת מטכ”ל. אחר כך אפשר לשאול: “איך ניגשים לפתרון?”.

בכל תחום כגון מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, אלקטרוניקה וביולוגיה דרוש פיתוח חשיבה. מתוך חשיבה מעמיקה, דרך ניסויי מעבדה וניתוחם, רוכש הסטודנט דרכי חשיבה, לומד להסיק מסקנות מבוססות ולחבר תחומי ידע. כך מפתחים יצירתיות.

אז עוברים ליכולות ליישם, להמציא, לפתח. שם המשחק הוא STEM - ראשי תיבות של Science, Technology, Engineering and Mathematics. בשנים האחרונות גם אמנות מתחברת, מה שיוצר STEAM. הקיטור הזה מניע חשיבה עמוקה קדימה. כך מכשירים מהנדסים יוצרים ופוריים, בעלי ראייה רב־תחומית.

על מנת ליישם את התפיסה הזו, דרושים מורים ומרצים בעלי ידע רחב וראש פתוח, המסוגלים לזהות אצל תלמידיהם את הפוטנציאל לקידום ופיתוח. המורים צריכים להיות רב־תחומיים ויצירתיים. כבר לפני מאות שנים, גדולי החכמים והרבנים היו מתמטיקאים או רופאים או שניהם.

בנוסף, מהגיל הרך ועד המוסדות להשכלה גבוהה, המסגרות צריכות להיות בנויות היטב ולשאת חזון, לא ראייה קצרת מועד. על כתפי המדינה וקברניטיה מוטלת החובה לאפשר לדור הבא להתחנך למידות אנושיות חיוביות, לכושר עבודה בצוות ולמעוף מדעי, לטובת הכלל.

מדינת ישראל זקוקה לחוקרים בתחומים יסודיים ולמהנדסים מעולים שיתרגמו את המדע הבסיסי להמצאות ולפיתוחים. כך יתאפשר למדינה להיות תמיד שני שלבים לפני המצאות האויב.

לצערי, קרה שהאויב הפתיע אותנו. זה לא צריך לקרות. מערכות הייטק מעולות יחד עם אנשים מעולים ביותר מאפשרים לדעת מה קורה אצל האויב בזמן אמת, להקשיב לו ולהבין מהר לאן פניו מועדות. הפסקנו לשמוע על מנהרות התקפיות מרצועת עזה כי מהנדסים מעולים המציאו את הכלים הדרושים לצמצמן, בשיתוף פעולה ביניהם ועם אנשי צבא. הרתעה דורשת חזון, רצון, יכולות טכנולוגיות.

מדי פעם אנו שומעים בכלי התקשורת שלמדינה חסרים אלפי מהנדסים. יש לפתח דורות של אנשי מדע וטכנולוגיה מעולים, לתת להם מרחב פעולה והתפתחות. למה שנסבסד את האוניברסיטאות ואת מכוני המחקר הזרים בעזרת הדוקטורים שלנו העוזבים את ישראל ומשתקעים בנכר? אנשי מדע וטכנולוגיה מעולים הם חלק בלתי נפרד מהחוסן הלאומי. 

הכותב הוא חבר ב"מבטחי" – פורום מפקדים לאומי