שר החוץ יאיר לפיד נחת הבוקר (חמישי) למוסקבה, ונפגש עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב. לאחר הפגישה, מסרו השניים הצהרה משותפת, ובה הובהר: "המסר לאיראן חייב להיות חזק וברור. איראן גרעינית תוביל למרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון". 

"ההתקדמות של איראן ליכולת גרעינית היא לא רק בעיה ישראלית – היא בעיה של העולם כולו", כך נאמר בהצהרה המשותפת לצדדים. "העולם צריך לעצור את איראן מיכולת גרעינית, לא משנה המחיר. אם העולם לא יעשה זאת, ישראל שומרת לעצמה את הזכות לפעול", הוסיף.

כשנשאל לברוב האם עלה בשיח בין השניים נושא התקיפות הישראליות בסוריה, השיב בחיוב, וציין: "המצב מורכב והשיפור בינתיים לא נראה לעין, בזירה פועלים יותר מדי שחקנים. כולם בעלי אינטרסים בזירה הסורית. יש להבדיל בין האינטרסים הלגיטימיים, כמו האינטרס של ישראל לשמור על ביטחונה".

"אנחנו תמיד מדגישים כי עבורנו ביטחון ישראל נמצא בין העדיפויות העליונות, לא רק בסוריה. עם זאת, ישנם אינטרסים לא לגמרי לגיטימיים, בלשון הרכה , כגון הכיבוש האמריקאי  הלא חוקי של שטחי סוריה, ניצול משאבי טבע , התמיכה האמריקאית בבדלנים כורדיים", הוסיף. 

שר החוץ הרוסי נשאל לעמדתו לגבי התקיפות הישראליות בשטחי סוריה, ואמר :"אנחנו לא רוצים ששטחי סוריה ינוצלו נגד מדינת ישראל או נגד כל מדינה אחרת. כל השאלות שעולות בעניין זה, נידונות על בסיס יום-יומי בין נציגי הדרג הצבאי שלנו ( של רוסיה ושל ישראל). הנוהל הזה של התיאום הביטחוני השוטף, בהחלט הוכיח את יעילותו , היום סיכמנו שהוא יימשך.


בסיום הפגישה, לברוב טען כי הוזמן על ידי לפיד לביקור בישראל, ובנוסף סוכם על פגישת פסגה בין הנשיא פוטין לבין ראש הממשלה בנט, שאמורה להתקיים בתקופה הקרובה.

בחודש שעבר קיים השר ביקור במרוקו, אשר היה ביקור ראשון של שר חוץ ישראלי בממלכה מאז 2003. במהלך הביקור חנך לפיד את נציגות ישראל ברבאט ונפגש עם מקבילו נאסר בוריטה. לביקור הצטרפו שר הרווחה מאיר כהן, יליד מרוקו, יו"ר ועדת החוץ והביטחון רם בן ברק ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. בנוסף הצטרפה למשלחת ד״ר ענבר צוקר, סגנית ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות.

יאיר לפיד בקבר החייל האלמוני במוסקבה (צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)
יאיר לפיד בקבר החייל האלמוני במוסקבה (צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)