"זה לא הוגן שנציבת השב"ס רב־גונדר קטי פרי, שהיא בסך הכל דקה ורבע בתפקיד הזה, היא שתישא על כתפיה אחריות ותשלם על מחדל מתמשך במשך שנים", כך אומרת דמות שעסקה בעבר בשב"ס בתחום הביטחון ואף הייתה חברה בצוות שבדק את אירוע חפירת המנהרה הקודם בכלא גלבוע בשנת 2014. 

החלטתה של הנציבה פרי שלא להתפטר ולהמשיך במשימה העומדת בפניה, שהיא לא פשוטה בכלל, מובילה גל תגובות ברשתות החברתיות. אותה דמות טוענת כי מדובר בארגון עם נורמות התנהלות בעייתיות מאוד.

"גם אם המחבלים עשו צעד אחד מחוץ לכותלי הכלא, זה נקרא בריחה", היא מבהירה. "הסוהרת נרדמה? אז מה? אם היא הייתה ערה היא לא הייתה מונעת את הבריחה, אלא רק מפעילה כוחות. אבל כל מה שקרה קודם מהווה בעיה מסוכנת. הבריחה היא תוצאה, והפעם התוצאה קשה ללא ספק. איך חוצים את קו החומה הפיזית האחרונה מבלי לעורר התרעות? כל הנושא נמצא תחת אי־בהירות".

מה נמצא לדעתך תחת אי־בהירות?
"למשל, ראיתי את קוטר החור שדרכו נמלטו, ואני תוהה איך. אסירים בתא הרי רק תופחים במשקל, ואם יש אסירים שפתאום יורדים במשקל והם לא חולים, זה אמור להציב תמרור אזהרה, זה סימן מעיד. אומרים שהסירו את פלטת הבטון. איך? עם כפית? שיספרו מעשיות. זה משהו שאפשר לעשות רק עם פטיש ואיזמל. הכלא הרי בנוי על קונסטורקציית ברזל, ובכל זאת איך הם הצליחו לחמוק?".

זכריא זביידי עבר יום לפני הבריחה לאותו תא, האם זה מועדון חברים כאן?
"מדובר בסיפור קשה מאוד. בשנת 2014, בעקבות איתור מנהרה בכלא גלבוע, נעשו ביקורות בכל בתי הסוהר ברחבי הארץ. ואני תוהה, אם זה קרה שם כבר אז, אז איך זה שלא עשו שום תהליך למניעת סיפור שחוזר על עצמו? ידעתם שהכשל של המבנה קיים ולא ביצעתם שום פעולה? למרות שאני כבר לא בארגון, אני יודעת שרוב אנשי שב"ס עושים את העבודה שלהם נאמנה, ועשירים הם לא יוצאים משם. יש נורמות שנהוגות במשך עשרות שנים לגבי אסירים ביטחוניים, בניגוד לאסירים פליליים. יש להם קנטינה משלהם ויש להם דובר בכל אגף, שבדרך כלל זה אסיר עולם. גורמים מדיניים מעורבים במה שקורה שם, כך שאף אחד לא יכול עכשיו להתייפייף".

הנציבה קטי פרי צריכה להתפטר?
"אני מכירה את פרי, ואני בטוחה שהיא סופר־מקצועית ושהיא לא אחראית ישירה למה שקרה. עבור מי שגדלה בשב"ס כמעט שלושה עשורים, הסיפור הזה הזוי מבחינתי. צריך להבין שבכל שביתת רעב של האסירים הביטחוניים, רצים אליהם בתחנונים להפסיק את השביתה - והכל תוך התחייבות להטבות. מכאן מתחילה כל הבעיה, מהיחס הזה שניתן להם במהלך השנים. הם תפסו שיש להם בידיים כוח מיקוח, ועכשיו מסתבר שגם כוח בריחה".

סוהר לשעבר בכלא גלבוע הוסיף: "מה חשבו שם? שהם יישבו בחיבוק ידיים? שהם ימשיכו בחייהם? לא סתם באותו אגף נחפרו שתי מנהרות בפרק זמן של שבע שנים. האסירים הביטחוניים בעיקרון שולטים בשב"ס. מחזיקים אותם בביצים, מה שנקרא, ואי אפשר לשלול את העובדה שסיכוי גבוה שהאסירים הללו ביקשו להיות באותו תא כדי לנסות לתכנן בריחה כלשהי. הרי יש להם מספיק זמן ביום לתכנן ולבדוק כל חריץ בכלא".

בעקבות הודעת גונדר פרי כי אין בכוונתה להתפטר, אמר ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית): "אירוע הבריחה בפני עצמו לא בהכרח צריך להביא למסקנות אישיות, אבל הכשל ארוך הטווח בטיפול באסירים הביטחוניים ובניהול בית הכלא גלבוע מצדיק ניקוי אורוות יסודי בצמרת שירות בתי הסוהר ובמשרד לביטחון הפנים".