עיתון ה"ניו יורק טיימס" חשף היום (שבת) כי ייתכן וארה"ב הפציצה למוות עשרה אנשים חפים מפשע כולל ילדים בקאבול בירת אפגניסטן.

זאת, בעוד שחשבה כי היא תוקפת סייען של דאעש הנוסע בכלי רכב המשויך לארגון הטרור, ומוביל פצצה שאיימה על הכוחות האמריקאים בשדה התעופה. 

למרות שהגורמים הצבאים אמרו כי זהות נהג המכונית לא הייתה ידועה, העיתון האמריקאי זיהה את הנהג כזמרי אחמדי, מהנדס חשמל ותיק בקבוצת סיוע אמריקאית לתושבי אפגניסטן. הראשונים הוסיפו כי הם חשדו בו בשל אופן התנהגותו באותו היום, טענו כי הוא ביקר גורמים של ארגון הטרור והעמיס את מה שהם חשבו כחומר נפץ למכוניתו.

מנגד, בטיימס הבהירו כי ניסעותיו באותו היום כללו למעשה הובלת עמיתים לעבודה וממנה. מניתוח שלהם, ייתכן שהצבא הבחין באחמדי מעמיס מיכלי מים לתא המטען כדי להביאם לביתו.

הצבא האמריקאי הודה עד כה רק בשלושה נפגעים אזרחיים, קרובי משפחתו של מר אחמדי סיפרו כי 10 מבני משפחתם, כולל שבעה ילדים, נהרגו.

בשיחה עם מנהלו של אחמדי, שנאלץ לדבר בעילום שם בעקבות הקשר האמריקאי שלו, הוא הזים את הטענות האמריקאיות כי אחמדי ביקר במתחם של דאעש: "אין לנו שום קשר לטרור או לדאעש. אנחנו אוהבים את אמריקה, ורוצים להגיע לשם".

האמריקאים, שעקבו אחר הרכב עם כלי טיס בלתי מאויש (כטב"מ), טענו כי קלטו שיחות בין הרכב לבין בית הכספים של דאעש לכאורה. אבל האנשים שנסעו עם מר אחמדי באותו יום אמרו שמה שהצבא פירש כסדרה של מהלכים חשודים הוא פשוט יום רגיל בעבודה.

"מכיוון שהיו פיצוצים משניים, יש להסיק כי היה חומר נפץ ברכב הזה", אמר בשבוע שעבר רמטכ"ל צבא ארה"ב, מארק מילי. אך בחינה של זירת השביתה, שנערכה על ידי צוות החקירות החזותיות של טיימס וכתבת טיימס בבוקר לאחר מכן, ולאחר מכן בביקור שני ארבעה ימים לאחר מכן, לא מצאה הוכחה לפיצוץ שני וחזק יותר.

מומחים שבדקו תמונות וסרטונים ציינו כי למרות שהיו עדויות ברורות להתקפת טילים ושריפת רכב לאחר מכן, לא היו קירות שהתמוטטו או התפוצצו, אין צמחייה נהרסת ורק שקע אחד בשער הכניסה, המעיד על פיצוץ יחיד.

"זה מטיל ספק ברצינות באמינות המודיעין או הטכנולוגיה שנוצלו כדי לקבוע שמדובר ביעד לגיטימי", אמר כריס קוב-סמית, יועץ ביטחוני מהצבא הבריטי.