האופוזיציה עלולה למצוא עצמה החל מהיום (ראשון) ללא נציגים בוועדות הכנסת השונות, לקראת הדיונים על חוק התקציב וחוק ההסדרים, לאחר שלא העבירה כנדרש את שמות נציגיה הקבועים בוועדות. יו"ר ועדת הכנסת ח"כ ניר אורבך אמר בפתח הדיון: "מבחינתנו היום הוא דיון חשוב לעבודת הממשלה והכנסת, צר לי, שגם הבוקר אנחנו פותחים את הועדה ללא יכולת של האופוזיציה להצביע איתנו. נתבקשתי ע"י יו"ר הקואליציה להגיד שוב שככל שימסרו השמות לועדות השונות יו"ר הכנסת יפתח את המליאה לפי הצורך. אבל, זו הייתה בחירה של האופוזיציה".

הוא הוסיף: "שבנו וביקשנו, וחזרנו וביקשנו אבל לא נעננו. יש עוד חלק מחברי האופוזיציה שעדיין חושבים שיצליחו להפיל את הממשלה הזו, אם לא ייקחו חלק בהליך הדמוקרטי אבל הממשלה הוקמה והכנסת מתפקדת, ואתם כרגע נשארים מאחור. אני מבקש לחזור ולציין מה שאני חוזר ואמר כבר ימים ארוכים - האופוזיציה בוחרת, במודע, לא להשתתף בעבודה הפרלמנטרית החשובה של הוועדות".

מליאת הכנסת אישרה את תקציב המדינה בקריאה ראשונה (צילום: ערוץ הכנסת)

בתוך כך, יו״ר הקואליציה, ח״כ עידית סילמן, קראה לחברי האופוזיציה: ״תביאו שמות לוועדות, ונפתח את המליאה היום בכל שעה כדי להסדירם״.

סילמן הציעה לאופוזיציה להעביר שמות עוד היום על מנת להשפיע על סדר יומה של הכנסת באופן כללי, וכן להצביע בדיוני ועדת הכנסת המתוכננים להיום בעניין ניתובי הוועדות. לשם כך, התחייבה כי אם יועברו שמות, תיפתח המליאה, בכל שעה היום, לעדכון על השמות והסדרתם.

יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד), ויו"ר ועדת הכנסת, יחד עם סילמן ביקשו מנציגי האופוזיציה להעביר עד סוף השבוע את שמות חברי הכנסת שייצגו אותם כחברים בוועדות הכנסת השונות. לוי הסביר כי ממלאי מקום בוועדות יכולים לכהן רק עד תום תקופת 60 הימים שחלפו ממועד הקמת הוועדות, כלומר עד שלשום, והפציר במרכז האופוזיציה ח"כ יריב לוין (ליכוד) להעביר אליו את שמות הנציגים הקבועים של האופוזיציה בוועדות.

"אני מביא לתשומת לבך כי המועד האחרון למסירת שמות החברים בוועדות יחלוף בקרוב ומשכך, לא יהיו רשאים חברי הסיעות להצביע בישיבות הוועדות", כתב לוי. "על־מנת לאפשר סדרי דיון תקינים בדיונים הקרובים של ועדות הכנסת השונות, לרבות בעניין הצעות החוק הנוגעות לתקציב המדינה וחוק ההסדרים, אודה אם תפעל לשיבוץ חברי הכנסת כחברים", הוסיף היו"ר במכתבו.

גם יו"ר ועדת הכנסת ח"כ ניר אורבך הבהיר כי בהתאם לסעיף 102 לתקנון הכנסת, סיעות שלא יודיעו על נציגיהן הקבועים לוועדות הכנסת לא יוכלו החל מהיום, יום ראשון, בחלוף 60 יום מהקמת הוועדות, להצביע בוועדות הכנסת למעט בוועדת החוקה שהוקמה קודם לכן, וקרא לליכוד "לעשות את הדבר הנכון".

יו''ר הכנסת מיקי לוי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו''ר הכנסת מיקי לוי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)


יו"ר הכנסת מיקי לוי הודיע כי יהיה מוכן לכנס את מליאת הכנסת באופן חריג היום כדי למסור בה כנדרש הודעה על ההרכבים הקבועים של הסיעות השונות בוועדות, אולם מרכז האופוזיציה ח"כ יריב לוין דחה את כל הפניות. בפוסט שפרסם בפייסבוק כתב ח"כ לוין כי "ברגע האמת" ח"כ סילמן וח"כ אורבך שמו בצד את כל מה שהבטיחו לבוחריהם.

"רק אתמול מיניתם את ח"כ ואליד טאהא ליו"ר ועדת הפנים", כתב לוין. "רק אתמול המשכתם להחריב עד היסוד את הכנסת, למנות ראשי ועדות וחברי ועדות בלי קשר לגודל הסיעות בכנסת, באופן ששובר את כל השיטה הדמוקרטית שנהוגה מקום המדינה. ועכשיו אתם עוד מעיזים לקרוא לאופוזיציה לעשות את הדבר הנכון".

לדבריו "הדבר הנכון הוא לתת לאופוזיציה את הייצוג המגיע לה על פי תוצאות הבחירות, כפי שהיה תמיד. ויש עוד דבר נכון שאתם יכולים לעשות מיד: להסיר את תמיכתם מממשלת השמאל הרעה הזו שנמצאת בשלטון רק בגלל הקולות של שניכם ויפה שעה אחת קודם".