לזכור את הקורבנות, לשמור על האחדות – זהו המסר שליווה את הטקסים שהתקיימו היום בארה"ב לציון 20 שנה למתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה, כאשר מחבלים של אל-קאעידה ריסקו מטוסים חטופים בניו יורק בוושינגטון ובשדה בפנסילבניה והותירו קרוב ל-3,000 קורבנות.

פעמוני הכנסיות צלצלו ברחבי העיר ניו יורק בעת שהתקיימה דקת דומיה בשעה 8:46 בבוקר, בדיוק עשרים שנה אחרי שטיסה 11 של אמריקן איירליינס פגעה במגדל הצפוני של מרכז הסחר העולמי (בנייני התאומים) בניו יורק. אחריה התקיימו עוד חמש דקות דומיה לציון הפגיעה במגדל הדרומי, הפגיעה בפנטגון, ההתרסקות של טיסה 93 בפנסילבניה במהלך מאבק בין הנוסעים לחוטפים ולציון קריסת שני המגדלים.

הטקס המרכזי התקיים ברחבה הגדולה ליד בריכת הזיכרון, שם עמדו המגדלים, אחרי הפסקה של שנה בשל מגבלות הקורונה. בני המשפחות הקריאו את שמותיהם של 2,977 הקורבנות במתקפת הטרור, בנוסף לששת הקורבנות בפיגוע הראשון בבנייני התאומים בפברואר 1993.

במקום נכחו הנשיא ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל, שבהמשך הניחו זרי זיכרון גם בשני אתרי הפיגועים הנוספים – בניין הפנטגון ואתר הזיכרון לטיסה 93 בשדה בשנקסוויל שבפנסילבניה. ביידן לא נאם באף אחד מהטקסים שבהם השתתף, אולם לקראת יום השנה הוא פרסם אמש הודעה מוקלטת שבה הוקיר את זכר הקורבנות.

"זה קשה, ולא משנה אם מדובר בשנה הראשונה או בשנה העשרים", אמר ביידן, שכיהן בסנאט בזמן הפיגועים והיה ברכבת מדלוור לוושינגטון בעת שהמתקפה החלה. "ילדים גדלו בלי הורים והורים סבלו בלי ילדים. בעלים ורעיות היו צריכים למצוא דרכים להתקדם בלי בני הזוג. אחים ואחיות, דודים ודודת, אהובים וחברים היו צריכים לחגוג ימי הולדת ואבני דרך עם חור בלב".

הנשיא גם קרא לאחדות לאומית. "אחדות היא מה שהופכת אותנו למה שאנחנו, אמריקה במיטבה. עבורי, זה המסר המרכזי של 11 בספטמבר", הדגיש. "האחדות היא הכוח הגדול ביותר שלנו. אחדות לא אומרת שאנחנו צריכים להאמין באותו דבר, אלא שאנחנו חייבים שיהיו לנו כבוד בסיסי ואמונה זה בזה ובאומה הזו".

בטקס בניו יורק נכחו גם הזוגות הנשיאותיים לשעבר, ביל והילרי קלינטון וברק ומישל אובמה, ראש העיר ביל דה בלזיו וקודמו מייקל בלומברג, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, מושלת ניו יורק החדשה קתי הוקול, מושל ניו ג'רזי פיל מרפי, שר המשפטים מריק גרלנד ומנהל הבולשת כריסטופר ריי.

בטקס הזיכרון לנוסעים האמיצים של טיסה 93 בשנקוויל השתתפו סגנית הנשיא, קמלה האריס, והנשיא לשעבר, ג'ורג' בוש, שכיהן בזמן מתקפת הטרור. האריס ציינה כי הנוסעים האמיצים של טיסה 93 "נלחמו עבור העתיד שלהם ושלנו" והדגישה את מסר האחדות באמריקה, כפי שהפגינו אותו גם הנוסעים על הטיסה. "אני מאמינה, שהגיוון שלנו באמריקה הוא העוצמה שלנו", אמרה. "ראינו אחרי ה-11 בספטמבר, כיצד ניתן להשתמש בפחד כדי לזרוע פילוג באומה שלנו".

בוש הצהיר כי הוא היה "גאה להוביל עם מאוחד, אמיץ ונחוש" אחרי ההתקפה, אולם הודה כי מאז התגבר הפילוג בתוך אמריקה. "בכל הנוגע לאחדות של אמריקה, הימים האלה נראים כה רחוקים משלנו", אמר. "נראה שיש כוח זדוני שפועל בחיינו המשותפים כדי להפוך כל מחלוקת לוויכוח וכל טיעון לעימות בין תרבותיות. חלק נכבד מהפוליטיקה שלנו הפך לפנייה עירומה לזעם, פחד והסתה. זה גורם לנו לחשוש לגבי האומה שלנו והעתיד שלנו יחד".

בוש הוסיף כי "אמריקאים רבים התקשו להבין מדוע יש אויב שכה שונא אותנו". "ראינו עדות גוברת לכך שהסכנות למדינה שלנו יכולות להגיע לא רק מעבר לגבולות שלנו, אלא גם מאלימות שמתכנסת בתוכנו", הוסיף הנשיא לשעבר ברמז ישיר למתקפה על הקפיטול בינואר האחרון. "יש מעט חפיפה תרבותית בין קיצונים אלימים בחו"ל וקיצונים אלימים מבית. אבל הטינה שלהם כלפי פלורליזם, חוסר הכבוד שלהם לחיי אדם והנחישות שלהם להפיל סמלים לאומיים, הם הילדים של אותה רוח עכורה".

בטקס שהתקיים ליד הפנטגון, התייחס מזכיר ההגנה, לויד אוסטין, לחשיבות של המלחמה באפגניסטן, בצל הנסיגה שהחזירה את הטליבאן לשלטון, 20 שנה אחרי הפלישה האמריקאית בעקבות הפיגועים. "אני רוצה להדגיש את העובדה שאף אחד לא תקף מאז את ארה"ב, ובמיוחד מהאזור הזה", אמר. "זו עבודה של מקצוענים שפועלים יחד כדי להבטיח שהם עוקבים אחרי איומים ומשתפים מידע זה עם זה. זה הישג אדיר". הוא הוסיף כי גם בלי נוכחות על הקרקע, ארה"ב תמשיך לעקוב אחרי איומים אפשריים מכיוון אפגניסטן.

מי שלא נכח באף אחד מהטקסים הוא הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, שהלילה אמור לשמש פרשן בהתמודדות אגרוף בשידור חי. במקום זאת, הוא פרסם סרטון שבו תקף את יורשו בתפקיד. "זו תקופה עצובה עבור הדרך שבה המלחמה במי שפגעו בנו הסתיימה בשבוע שעבר", התריס. "המנהיג של המדינה שלנו נראה כמו אידיוט, ואסור שדבר כזה יקרה. זו השנה העשרים של המלחמה הזו וזו הייתה צריכה להיות שנה של ניצחון וכבוד ועוצמה. במקום זאת, ביידן והממשל הלא יעיל שלו נכנעו בתבוסה. אנחנו נחיה, אבל למרבה הצער, המדינה שלנו תהיה פצועה עוד זמן רב. ניאבק להשתקם מהמבוכה שחוסר האונים הזה גרם לנו".