אומדן נזקים: בחודש מרץ התמודדה העיר אילת עם סערה דרומית חריגה בעוצמתה אשר זרעה הרס רב בחופיה. המשרד להגנת הסביבה מפרסם הבוקר את דוח הניטור הלאומי של מפרץ אילת לשנת 2020, שממצאיו שופכים אור לראשונה על היקף הלחצים שבהם מצויה הסביבה הימית במפרץ, כולל הנזק הרב שנגרם בעקבות הסערה הגדולה.

עיקרי הממצאים מצביעים על פגיעה בשוניות האלמוגים, הן בשל שבירת אלמוגים והן בשל פגיעת פסולת וחלקי תשתית שנסחפו מהחופים אל הים בעקבות הסערה. הנזק לשונית לא היה אחיד ובסקר נמצא שהוא התאפיין באובדן של כ־6% עד 22% משטחי החיים בשוניות. מרבית הנזק היה בשוניות הרדודות, שלא כלולות בניטור הלאומי הסוקר שוניות מעומק של חמישה מטרים ומעלה, כך שהנזק האמיתי לשונית כנראה גדול יותר.

הדוח בוצע על ידי המכון הבין־אוניברסיטאי באילת בהובלת ד"ר יונתן שקד ופרופ' אמציה גנין, ובמימון והנחיית המשרד להגנת הסביבה.
 השפעות הסערה עולות גם מממצאי דוח ניטור הפסולת הימית, המבוצע על ידי החברה לחקר ימים ואגמים בים התיכון ובמפרץ אילת.

הממצאים מצביעים על ריכוז חריג מאוד של כ־350 אלף פריטי פסולת קשה לק"מ, ריכוז הגבוה פי 1,000 מריכוז הפסולת בעומקים דומים בים התיכון. הרכב הפסולת המפוזרת בין ועל האלמוגים כלל סוגים רבים של פריטים, לדוגמה בקבוקי פלסטיק, כלים חד־פעמיים ובקבוקי קרם הגנה, אך גם פסולת כבדה יותר שנשטפה לים במהלך סערת חורף 2020, דוגמת חבלים וברזלים ואף מיטות שיזוף.

בנוסף, גם השנה נמשכת העלייה בטמפרטורת המים העמוקים ובטמפרטורת פני הים במפרץ אילת. הטמפרטורה המרבית שנמדדה מעל שונית האלמוגים בשנת 2020 הייתה הגבוהה ביותר שנמדדה מאז תחילת הניטור, ועמדה על 29.1 מעלות (הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה לפני כן הייתה ב־2012 ועמדה על 28.4 מעלות). טמפרטורת פני הים במפרץ אילת נמצאת בעלייה מאז 1988, בקצב ממוצע של כ־0.036 מעלות צלזיוס בשנה. קצב זה גבוה פי שלושה מהממוצע העולמי.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג אמרה: "שונית האלמוגים במפרץ אילת היא נכס טבע בעל חשיבות עולמית. בשל משבר האקלים, תדירות ועוצמת סערות כאלה צפויה לגדול, וכך קצב התחממות מי הים. לכן היום יותר מתמיד, עלינו להפחית לחצים מהים באילת ובימים אלה מתקיים לבקשתנו דיון ממשלתי בנושא ההסכם המסחרי שעליו חתמה חברת קצא"א ופוטנציאל הסיכון שלו לשונית. נתוני דוח הניטור מדגישים עד כמה אנו זקוקים לחשיבה מחדש על סדרי העדיפויות הלאומיים בהגנה על הסביבה הימית במפרץ אילת".