ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ גלעד קריב התכנסה היום (ראשון) לדיון דחוף על מערך בדיקות הקורונה ליום הכיפורים וחג הסוכות. זאת, בעקבות העומסים הכבדים במתחמי הבדיקות שנרשמו במהלך ראש השנה. למרות שכבר בדיון בשבוע שעבר יו"ר הוועדה התריע על היערכות בלתי מספקת ועל האפשרות להיווצרות תורי ענק במתחמים בתקופת החגים.

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא בוועדת החוקה התייחס במהלך הוועדה לעומסים במתחמי הבדיקות, ואמרי כי: "בשבוע הקרוב יתווספו 30 צוותי דיגום במתחמי הבדיקות. העלייה חלה מתוך שינוי המדיניות בפתיחת שנת הלימודים והחג וזה התנקז לבדיקות PCR. התהליך יצר תוספת למערך הבדיקות, חלק מתופעות הלוואי של בדיקות אנטיגן המוניות". 

עוד אמר כי "יותר זול לעשות PCR מאשר אנטיגן ויש לעסוק בהסברה והכוונה לאנטיגן לצורך תו ירוק. כמו כן יש בלבול בנושא ב-PCR של ילדים הנוסעים לבתי מלון ועד מחר נקבל החלטה האם אנטיגן יוכל להספיק לבתי מלון במקום PCR".

הוא הוסיף כי "כרגע יש תכנית פריסת מתחמי הבדיקות עד סוכות מבחינת מתחמים ושעות פעילות. היה עומס חריג ואנחנו לא צופים כרגע עומס נוסף, אך נוכל לתת מענה. אנחנו מעלים את כמות הצוותים, עוסקים בהסברה להכוונה לאנטיגן ונערכים לימים הקרובים גם בזמינות פקע"ר וקופות החולים". 

לדבריו, התורים הארוכים הם לא בסדר ואנחנו צריכים לתקן את זה, "אבל חשוב לומר שהעלייה לא הייתה בכל התחנות, היו גם תחנות שבהם לא נצפו תורים ארוכים. אנחנו בודקים את האפשרות של זימון תור גם למתחמי בדיקות מד"א, הכוונה היא להקל על הציבור ולתאם ציפיות מול הציבור, יחד עם זאת חשוב להדגיש שכל פעם ששמים מחסום בדרך זה יוצר יותר תור". 

"לגבי יום כיפור- ערב יום כיפור, בדיקת האנטיגן תהיה תקפה עד ליציאת הצום, כך שבכל המקומות - בתי כנסת, תפילות  שמחייבות תו ירוק, בדיקת האנטיגן לא תוגבל ל-24 שעות אלא תוכל להיות גם ל-36 שעות. לא ציפינו שמישהו ישבור את הצום בשביל ללכת לעשות בדיקת אנטיגן חוזרת", הוסיף.

תומר לוטן מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים התייחס גם הוא לסיטואציה, ואמר כי "מאז שקיבלנו את האחריות המינסיטריאלית על אכיפת הקורונה הראנו קפיצה עצומה בכל הפרמטרים. התחלנו את הגל עם 15 אלף חבי בידוד ואנו כעת עומדים על 170,000 כלומר יותר מפי 10 מבודדים. אנו מנסים לתפור ואת התעדוף הנכון שייתן מענה מקסימלי לאתגרים היום יומיים שהם מאוד דינמיים. 

"זאת ועוד, ניתן לראות מהנתונים כי החל מחודש אוגוסט ישנה גדילה משמעותית בהיקף הדוחות על אכיפת מסיכה. המשרד אף חשף את נתוני פיילוט ההסכמון ואת הפערים לפני תחילת הפעלת ההסכמון להם יהיה מענה בקרוב. המשרד לביטחון הפנים יקים בקרוב מוקד ייעודי שינהל שיחות וידאו עם חבי הבידוד. מדובר בכלי מאוד מתקדם טכנולוגית שהתאפשר הודות להשלמת הליך החקיקה בוועדה בשבוע שעבר. היכולת הטכנולוגית בשילוב המוקד ייעלו את עבודת המשטרה ויקל על האזרחים".

קריב סיכם את הוועדה ואמר כי "ברגע שנחזור לשנת לימודים רציפה המספרים של התלמידים המאומתים יעלו בהרבה על 40 אלף. אנחנו מצפים שהדיונים שמתקיימים עכשיו במשרד הבריאות לא יעסקו רק ביום הכיפורים ובסוכות, אלא גם בזה. כל עוד אתם עומדים על שתי בדיקות כדי להחזיר את התלמידים לשגרה, צריכה להיות ההערכות הרבה יותר רחבה לכך. המשרד צריך לדעת מראש מה ההערכות לכל מספר תלמידים מבודדים".