מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לחוזרים מאומן: "אנו יודעים על בערך כ-1400 מאומתים על פי בדיקות שנעשו בנתב"ג, זה מספר גבוה מאוד כמובן. קרוב לעשרה אחוזים מאומתים, אנו יודעים שיש שם חולים קשים שחזרו בטיסה מיוחדת, כך שבאמת הייתה שם תחלואה גבוהה".

"אני לא חושב שהייתה אפשרות לא לאפשר, כשכל הנסיעות פתוחות לא היה ניתן לעצור דווקא את הטיסה הזו, עשינו צעדים רבים ואני מקווה מאוד שהצלחנו לתפוס את כל המאומתים ועל ידי כך למנוע את כניסת התחלואה לכאן. אני מקווה גם שכולם יקפידו על בידוד, כי גם מי שנמצא שלילי בנתב"ג יכול להיות מאומת בימים הקרובים", הוסיף.

לדבריו, מדובר בתוצאה של ההתנהלות, "זה אירוע המוני וכנראה שהדביקו אחד את השני. ההתקהלויות מותרות גם בארץ וזה לא תירוץ שניתן להשתמש בו, המחיר הוא הרבה מאוד מאומתים. מי שנסע, נסע תוך סיכון שיידבק". 

על הפרסומים לפיהם בכיר בחברת פייזר אמר כי ישראל היא מעבדה של הנגיף וההתמודדות עמו, השיב אש: "אנחנו עושים את הכי נכון וטוב עבור אזרחי מדינת ישראל, היה חשוב מאוד להביא חיסונים מוקדם, אבל אין בלעדיות של פייזר בשום פנים ואופן. מעבר לכך, נכון להיום מחסנים בתעדוף במודרנה בחיסון ראשון מעל גיל 18 לישראלים".

"כן, הם לומדים מאיתנו על החיסון השלישי, היינו במצב שחייב קבלת החלטה מורכבת לתת חיסון שלישי לפני אישור ה-FDA והם לומדים מהנתונים שלנו, אבל אני חושב שאנחנו צריכים להיות גאים שלומדים מהנתונים שלנו. זה לא קשור למה שפוגע באינטרס של האזרח הישראלי. לא העברנו נתונים לאמריקאים, אנו מציגים להם אותם", המשיך.

ראש השנה באומן (צילום: חיים גולדברג 'כיכר השבת')
ראש השנה באומן (צילום: חיים גולדברג 'כיכר השבת')

בהמשך דבריו התייחס אש לאפשרות של חיסון רביעי: "אנחנו לא יודעים מתי זה יקרה, אני מקווה מאוד שזה לא יהיה תוך חצי שנה כמו הפעם, אלא שהחיסון השלישי יחזיק מעמד זמן ארוך יותר. אנחנו כן מתחילים להיערך כדי שיהיה לנו מלאי חיסונים במידת הצורך".

על חיסוני ילדים אמר כי "אנו מחכים לאישור ה-FDA בעניין. אני מעריך שתוך חודשיים שלושה יהיה אישור ונוכל להתקדם עם זה גם בארץ. גם בין 12-15 חיכינו לאישור ה-FDA, במנה השלישית לא חיכינו כי הסיטואציה הייתה שונה, יש לנו את התפרצות הגל הרביעי, וזו הייתה הדרך העיקרית שלנו להילחם בגל הזה, ולכן הייתה חשיבות גדולה לקבל את ההחלטה לתת את המנה לפני אישור ה-FDA". 

מנכ"ל משרד הבריאות התייחס גם לפתיחת שנת הלימודים: "אני מקווה מאוד שהצעדים שעשינו ימנעו את ההתפרצות במערכת החינוך, נראה השבוע אם תהיה עלייה. מרביתם המוחלט של התלמידים בבית הספר, והייתה חשיבות לפתיחת שנת הלימודים במועד, ובכך הצלחנו. תמכנו בפתיחת השנה, התקהלויות מסוג הפאנג'ויה מיותרות, הן פחות נכונות אך החלטת הקבינט לגיטימית".

בסיום דבריו התייחס אש לפרסום הראשון של "מעריב" לפיו במשרד הבריאות מתכוונים לבטל את התו הירוק במלונות ואמר כי "לא יבוטל התו הירוק בבתי המלון. אנו שוקלים להחליף את בדיקות ה-PCR לבדיקות מהירות, הצורך בבדיקות למי שלא מחוסן יישאר. אנו יודעים שבדיקות מהירות פחות רגישות, גילוי של התחלואה בעיקר נכון ליממה בה הבדיקה נעשת". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm