25 שעות בלי: השבוע יחול יום כיפור, ועימו ייכנס גם הצום המפורסם. למרות אינסוף פתרונות לארוחה המפסקת, מתכונים מיוחדים לצאת הצום ועצות של סבתא לשמור על בטן מלאה לאורך זמן - למדע יש חוקים משלו. הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, חשפה בתוכניתה השבועית את הטיפים החשובים שלה לקראת הארוחה האחרונה, וגם מיתוס קטן שנשבר: הצום - לא מרזה.

כיפור 2021: אלו זמני כניסת ויציאת הצום - לחצו כאן

רוזמן החלה בתכנון לוחות הזמנים לקראת הצום: "הארוחה המפסקת לפני הצום יכולה להיות הארוחה העיקרית", היא המליצה לאכול משהו קטן כמו סלט או ביצה בסביבות הצוהריים, אבל לשמור מקום לקראת ארוחה כבדה יותר בהמשך היום.

ומה הם המאכלים המשביעים ביותר? הדיאטנית המליצה לשלב בארוחה המפסקת בטטה, פסטה, קטניות כמו שעועית לבנה, עדשים, חומוס - שמעכבים את פעולות העיכול ותורמים לשובע לאורך זמן. "בטטה משביעה לזמן כפול בהשוואה לתפוח אדמה, למשל", הוסיפה. ומה הטיפ החשוב ביותר של רוזמן? להוסיף ירקות טריים לארוחה, בדגש על שעועית ירוקה שהיא הירק שמתעכל הכי לאט לעומת כל שאר הירקות.

רעב (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
רעב (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

תחזית מזג האוויר: זה מה שצפוי במהלך יום הכיפורים

"לא כדאי הרבה מלח בארוחה הזאת", הסבירה הדיאטנית, כי זה עלול לגרום לצמא להופיע מהר מהרצוי. ואיך שומרים על מאזן מים תקין? "כדאי במהלך היום לשתות מים, לאט לאט. כל חצי שעה בערך כוס מים", המליצה. לגבי משקאות מתוקים - לא כדאי, כי גם הם עלולים לייצר צמא. "לגבי קפה", המשיכה הדיאטנית, "יש שטוענים שזה עלול לגרום לקצת אובדן נוזלים". עם זאת אמרה: "אפשר להמשיך אותו דבר, כי אנשים שרגילים לשתות קפה - הכבד שלהם מפרק את הקופאין כל כך מהר ואין עם זה בעיה".