איך לעבור את החגים בשלום? לאלה העוסקים בתחום הפרידות והגירושין, התופעה מוכרת מאוד. מיד בתום תקופת החגים, מורגשת עלייה חדה בפניות לפגישות גישור גירושין. חלק מהזוגות חשים כי זהו "הקש האחרון" ששבר את הזוגיות, חלק יצאו מהתקופה הזאת כשהם מותשים ובעיקר מבולבלים ושואלים את עצמם האם להתגרש או לא?

את התופעה של פרידות לאחר החגים ניתן להסביר בכמה דרכים. ראשית, כמות הזמן יחד, כזוג וכמשפחה. בשגרה, לכל אחד מבני הזוג יש את שגרת יומו, הפעילויות והעבודה שלו. בתקופת החגים, לפתע כמות הזמן יחד עולה ומייצרת לחץ. רמת ההתחשבות הנדרשת, התקשורת, השהייה יחד, לא מוכרת מספיק לבני הזוג ולא תמיד נעימה וזורמת.

סיבה נוספת הינה הצפה  של כל הקשיים, הבעיות והמחלוקת שקודם לכן, בשגרה, ניתן היה לטאטא מתחת לשטיח ולהמשיך כרגיל. בתקופת החגים, הקשיים צפים ועולים ואין מנוס מלהתמודד איתם. בנוסף, שהייה ממושכת ואינטנסיבית יותר עם המשפחה המורחבת, אף היא מייצרת ומציפה חיכוכים ומתחים אשר לעיתים באים לידי ביטוי במחלוקת בין בני הזוג.

ויכוח בין בני זוג, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
ויכוח בין בני זוג, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

ולבסוף, ההוצאות הכלכליות גדלות בתקופת החגים עקב הבילויים, האירוחים והחופשות, נושא זה מייצר חיכוכים גם הוא. אז מה ניתן לעשות כדי לא להגיע לקצה גבול היכולת ולצלוח את תקופת החגים בטוב ובנעימים כמה שניתן? קבלו 7 טיפים מעשיים שאם תיישמו אותם, תוכלו להקל על עצמכם ועל בן/בת הזוג.

1. אין אמת אחת – נסו לחבוש משקפיים שלא שלכם

קבלו את העובדה שאין אמת אחת. האמת נמצאת אצל שניכם, פשוט כל אחד רואה את העולם דרך המשקפיים שלו. המשקפיים שלכם שונות וייחודיות. לכן, כדי באמת להבין למה השני מתכוון, מה באמת הוא מבקש מכם, תשאלו עד שתבינו ואל תניחו הנחות. זה הופך את החיים לקלים יותר.

2. הקשבה

זה נשמע קל אבל דורש השקעה. הקשבה איכותית תאפשר לכם שיחה מסוג אחר. הקשיבו בשתיקה, הסתכלו בעיניים ותתרגלו נוכחות מלאה בשיחה. כאשר אדם מרגיש מוקשב, הרגשות החיוביים שלו עולים ביחס למקשיב, הוא רגוע יותר ופנוי להקשיב בעצמו לאחר מכן.

3. תכנון ותיאום ציפיות

אם אתם רוצים תקופה נעימה יותר משנים עברו, נסו לתכנן מראש ולהתנהג אחרת. קבעו זמן ונהלו שיחה בה תתאמו מראש פעילויות, מפגשים עם המשפחה המורחבת, חלוקת משימות ועוד. הקשיבו אחד לשני ובררו מה הציפיות של כל אחד מכם, מה הרצונות שלכם מתקופת החופש ונסו למצוא פתרונות יצירתיים יחד.

ויכוח בין בני זוג (צילום: שאטרסטוק)
ויכוח בין בני זוג (צילום: שאטרסטוק)

4. תרגמו דרישה לצורך

חשבו עם עצמכם, מה הכי חשוב לכם שיקרה, מה אתם צריכים מבן הזוג. את מה שחשוב לכם תתקשרו אליו/ה. כשאנחנו מעמידים דרישה, הצד השני מרגיש שאין אופציות אחרות לפתרון מלבד מה שדרשנו, זה יוצר אנטיגוניזם וחוסם תקשורת מקדמת. אז מה הכי חשוב לכם?

5. זמן אישי

המשפחה הכי חשובה זה נכון, אבל אתם לא פחות. כדי להיות בגרסה הכי טובה של עצמכם בסביבת המשפחה ובן/ת הזוג, כדאי שתטעינו את עצמכם. תכננו זמן אישי, לתחביבים, מפגש עם חברים או כל דבר אחר שטוב לכם. פרגנו את זה לעצמכם וגם לבן הזוג. זה שווה את זה.

6. זמן יחד

תכננו זמן מראש שהוא שלכם כזוג. לא הכמות חשובה כאן אלא האיכות. צפייה בסרט כשהילדים נרדמים, שעה של הליכה בים וכל דבר שנכון לכם. קצת טוב יביא לעוד ממנו, אפשרו לעצמכם להינות יחד.

7. הוקרת הטוב

כל ערב, כתבו 3 דברים שעליהם אתם מודים בזוגיות שלכם, בכל יום, גם בימים המאתגרים. תשומת לב יומיומית למה שטוב ועובד בזוגיות שלנו, תעלה את שביעות הרצון שלנו ממנה ואת רמת האושר האישי שלנו בחיים.

הכותבת היא מגשרת לגירושין ומנהלת תוכנית לימודי הגישור במכון אדלר