החברה שמפעילה את מתחמי הבדיקות לנגיף הקורונה לא עומדת בתנאי הסף שהציב משרד הבריאות - כך עלה מבדיקת וואלה!. מתחילת השנה, האחריות הועברה בהדרגה מבית החולים שיבא בתל השומר ל"טרגט מרקט", חברה שתחום עיסוקה המרכזי של הוא הפקת אירועים. הפער מגיע ברקע טענות על תפקוד מערך הבדיקות בזמן החגים וחוסר היכולת לעמוד בביקוש הרב.

ההסכם להובלת מערך הבדיקות של פיקוד העורף נחתם תחילה עם שיבא, שיכול היה למלא את הצרכים הרפואיים שנדרשו. התנאים שהוצבו בחוזה שנחתם עם משרד הבריאות כוללים בין השאר ותק של חמש שנים במתן שירותים רפואיים ומערך של כ-200 רופאים או אחים מוסמכים במועד ההתמודדות במכרז, וכן הענקת שירותים רפואיים ליותר ממאה אלף איש בשנה שחלפה.

בחוזה אף נכתב כי הדרישות "נועדו לוודא כי הזוכה במכרז יהיה ערוך ובעל יכולת להגדיל את מתן השירותים בהתראה קצרה, בפריסה רחבה ובהיקפים גדולים".

לאחר שהוקם מערך בדיקות קורונה על ידי בית החולים שיבא, קיבלה חברת טרגט מרקט פרויקטים שונים לדיגום קורונה בבתי הספר וחברות. בחודש ינואר 2021, עם החלטת משרד הבריאות להוציא את מד"א ממתחמי הבדיקות של פיקוד העורף, נבחרה טרגט מרקט להפעיל את המערך יחד עם שתי חברות נוספות, ובהמשך האחריות הועברה לידיה במלואה. זאת, על אף שבניגוד לשיבא היא לכאורה אינה עומדת באף אחד מהקריטריונים.

תפעול המתחמים בראש השנה העמיד בסימן שאלה את יכולתה של החברה למלא את התפקיד שהוטל עליה ואת מקצועיות העובדים. לאורך החג נרשמו תורים חריגים במתחמי הבדיקות ברחבי הארץ, בין היתר בחיפה, ראשון לציון, תל אביב ופתח תקווה, מה שגרם לפקקים ששיבשו את התנועה באזור. למרות זאת, פיקוד העורף החליט להאריך את שעות הפעילות של ארבעה מתחמים בלבד.

מפיקוד העורף נמסר בתגובה כי "פיקוד העורף מפעיל מתחמי בדיקות PCR בפריסה גדולה ברחבי הארץ. בימים האחרונים, עקב חגי ישראל והחזרה ללימודים, ניכרת עלייה משמעותית בכמות הנבדקים, מה שגורר עומסים בדרך ובתוך מתחמי הבדיקה. חשוב לזכור שבחגים חלק מקופות החולים צמצמו מתחמי בדיקה, מה שהסיט את העומסים על מתחמי פיקוד העורף".

"מתחמי פיקוד העורף שואפים לעמוד בזמני בדיקה וקבלת תוצאות בהקדם האפשרי, כל זאת תוך עמידה ברמת השירות הנדרשת, ומתאימים עצמם עד כמה שניתן בהתאם למשאבים שהוקצו לצורך המשימה. נדגיש כי האחריות על הסדרי התנועה, אכיפת הסדר והבטיחות מוטלות על הרשויות המקומיות".

מחברת טרגט מרקט נמסר בתגובה כי "מערך הדיגום של שיבא טרגט פועל תחת כל ההנחיות והנהלים של משרד הבריאות. מדובר במערך הגדול ביותר בישראל בתחום בדיקות קורונה, עובדים בו כ-2,000 איש שנותנים מדי יום מענה לעשרות אלפי אזרחים. רק בחודש האחרון ביצע המערך כמיליון וחצי בדיקות. המערך פועל תחת פיקוד העורף ועל פי הנחיותיו, ככל שתתקבל פנייה להגדיל את המערך כך ייעשה".