הכל, בסופו של דבר, מתגלה כפוליטי. גם לבריחת זביידי והאסירים מהג'יהאד דרך חור בשירותים מכלא גלבוע יש הקשר פוליטי, הרבה יותר נרחב מהנראה בעין. זה ההקשר לאסטרטגיה המעוותת בניהול משבר הדמים המתמשך עם הפלסטינים, של אדם אחד, הרהמל"ש, והמשתרכים אחריו, שריו הפחדנים והשתקנים וחסידיו הצרחנים והמסיתים.

זה מתחיל כשנתניהו, מטיף המוסר מאי המיליארדרים בהוואי, החליט לבדו, כמו גדול, שחמאס, הארגון הטרוריסטי הדתי, יכול לשמש, בגישה ובתגמול מסוימים, ככלי במאבק לריסוק חשיבותה, כוחה, השפעתה ויכולותיה של הרשות הפלסטינית, בראשות אבו מאזן.

בין כל הוועדות האפשריות לחשיפת האמת על כל מה שעולל שלטון הביבי, ה"מנהיג מליגה אחרת", לישראל, שהציע אמנון אברמוביץ' באולפן שישי (ערוץ 12) - כמו איך הגענו לאיראן כמדינת סף גרעינית, לחיזבאללה עם מאות אלפי טילים המאיימים על ישראל, לפשיעה הרצחנית שהשתלטה על המגזר הערבי ועל כבישי ויישובי הדרום, ולנוער הגבעות המטיל אימתו לא רק על רועים ומגדלי זיתים פלסטינים, אלא גם על המשטרה והצבא - כדאי להציע גם ועדה שתחקור אם היה הסכם ישיר או עקיף לכאורה בין נציגי נתניהו לחמאס.

מה נתנו להם לכאורה, חוץ מהכסף במזוודות, הסחורות במשאיות, וההכלה של פיגועים, התגודדויות על הגדר, בלוני נפץ ותבערה ועצמאותו האגרסיבית של הג'יהאד, נתמך איראן; ומה בתמורה קיבלנו מהם, חוץ מסבבים חוזרים של טילים ומרגמות על יישובי העוטף, גרירה למערכות ללא הכרעות, והמון הרס ונפגעים?

הכל למען האינטרס המשותף של נתניהו וראשי חמאס: לאיין את אבו מאזן והרשות, גם במחיר השתלטות חמאס על הגדה, ולסלק כל אפשרות למשא ומתן על הפרדה והקמת מדינה פלסטינית. זה החור הגדול שניקב הרהמל"ש בהרתעה הביטחונית וברציונל הלאומי.

האם ההסכמה כביכול כללה גם את האוטונומיה שקיבלו האסירים הביטחוניים בבתי הכלא – אכלוס לפי ארגוני המְפַגעים, מחדלים מדהימים של פיקוח, מודיעין, עיקוב, בדיקות פתע, חקירות, האזנות; שימוש חופשי בטלפונים מוברחים, הטרדות מקוממות של סוהרות, מענקים, לימודים אקדמיים, דוברות תובענית ואולטימטיבית של האסירים, איומים בהצתות, באלימות כלפי סוהרים ובהתפרעויות?

אסירים ביטחוניים (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
אסירים ביטחוניים (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)


קשה לי להאמין שכל אלה יכלו להתקיים ללא הסכמות שבשתיקה, העלמות עין, שיתוף פעולה והקלת תנאי הכליאה מצד נציבות שב"ס. אבל להאשים את שב"ס בלבד זה כמו להעמיד לדין את הש"ג, כבקלישאה הידועה.

האם מישהו מלמעלה, לכאורה, העביר לשב"ס הכוונות סמויות, באמצעות שליח לדבר עבירה? אולי כדי להשיג שקט תעשייתי בין האסירים הביטחוניים וכדי שמדיניות הכיבוש הביביסטית בגדה, לריצוי ההתנחלויות ולמיגור הרשות, תימשך? הרהמל"ש עבד על כולם בעיניים, כדרכו, אלא שבעלי הברית לכאורה המפוקפקים של רה"מ המפוקפק, שהשמינו מהפריווילגיות, עבדו עליו ובעטו בהסכם.

מכוח הכוח שהוענק לחמאס ולג'יהאד ומהנרפות והעליבות של השב"ס וסוהריו - יצאה מבית הכליאה גלבוע הבריחה הגדולה. היא התחילה כמו בסרטי סטיב מקווין, כשהנמלטים האמיצים הופכים למיתוס פלסטיני של ניצחון על ישראל הגדולה, והסתיימה, כמעט, בפיאסקו העליבוּת של לכידת רוב הנמלטים, תשושים, רעבים ונעזבים.

זבידיי ועראדה לאחר מעצרם (צילום: משטרת ישראל)
זבידיי ועראדה לאחר מעצרם (צילום: משטרת ישראל)

הצלחת לכידתם מעיבה על ההשתאות מבריחתם ומחזקת את ידי שר הבט"פ עמר בר־לב ("איפה הוא? לאן נעלם?", שאלו בבוז כמה מפרשני הערוצים ביום השני של הבריחה) והממשלה כולה. זו הממשלה שמתחילה לנצח את הגל הרביעי של הקורונה, ובמקביל מתחילה לגלות את התחלואה הציבורית העצומה הגולשת מהחורים שהשאיר אחריו בנימין נתניהו, בתום 12 שנות שלטונו.